Programy lojalnościowe to najlepsze narzędzie sprzedażowe w lokalu. Tworząc je odpowiednio, jesteśmy w stanie rozwijać lojalność klientów, zwiększyć zyski, a także wyróżnić naszą ofertą na tle – tak obszernej w branży gastronomicznej – konkurencji. Sposobów promocji jest mnóstwo, ale jak wybrać te, które faktycznie zadziałają? Przeczytaj artykuł i poznaj inspirujące pomysły na programy lojalnościowe.
Korzyści programów lojalnościowych
Program lojalnościowy to system motywowania konsumenta i sposób nagradzania jego zaangażowania. Jest zachętą do ponownych zakupów i odwiedzin w lokalu, a dzięki temu pozwala zwiększyć sprzedaż i zyski restauracji. Przed przystąpieniem do kreowania pomysłowych programów warto wcielić się w rolę klienta. Sprawdzenie, co mogłoby go zainteresować i sprawić, że ponownie odwiedzi nasz lokal, pozwala lepiej dostosować programy do naszej grupy docelowej. Dobry system może także wyróżnić naszą ofertę na tle konkurencji, która w gastronomii jest dziś ogromna. W ten sposób istnieje większa szansa, że konsument wróci do nas ponownie, a nawet poleci nasz lokal swoim znajomym.
W tworzeniu programów lojalnościowych mogą pomóc systemy, jak GoClient, posiadające wiele funkcji i możliwość ich konfiguracji do własnych preferencji. Poza nimi liczy się także pomysł. Jaki program będzie najskuteczniejszy?
1. Jedyna szansa, czyli zniżki na określoną datę i godzinę
Skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży? Wprowadzenie zniżek i rabatów na określony czas. Dzięki temu klienci wiedzą, że muszą spieszyć się, aby skorzystać z promocji. Mogą to być promocje cykliczne, jak i jednorazowe z tym, że te powinny być wcześniej odpowiednio zareklamowane, aby każdy wiedział, kiedy z danej oferty może skorzystać. Pomysłów na promocje tego typu może być mnóstwo. Co więcej na każdy dzień tygodnia można wprowadzić całkowicie inną. W poniedziałki może być to druga pizza za 1 zł dla zamówień złożonych do godziny 18. W środę zestaw obiadowy od 12 do 15 w promocyjnej cenie, a we czwartki dwa burgery w cenie jednego. Dostosowanie tego typu rabatów powinno wiązać się przede wszystkim z zapotrzebowaniem naszych klientów i sprawdzeniem, co cieszy się największą popularnością w poszczególne dni.
2. Postaw na spersonalizowane oferty
Każdy klient lubi czuć się doceniony, a już zwłaszcza w wyjątkowe dni, jak urodziny. Dlatego skutecznym programem lojalnościowym może okazać się wyjątkowa oferta np. darmowego posiłku, obowiązująca tylko w dniu urodzin naszego konsumenta. Aby jeszcze bardziej ją wyróżnić można utworzyć specjalne menu, które z łatwością dodamy do elektronicznej karty dań. Dzięki niej nasz klient, po zeskanowaniu specjalnego kodu QR, będzie mógł przeglądać ją wygodnie i do woli, bezpośrednio z poziomy swojego samrtfona.
Tego typu zniżka może wiązać się z jeszcze jedną zaletę – zwiększy sprzedaż w lokalu! W końcu to bardzo prawdopodobne, że jubilat przyjdzie do restauracji ze znajomymi, którzy także złożą zamówienie u nas.
3. Karta klienta – tradycyjna metoda, która dalej działa!
Karty stałego klienta to chyba najpopularniejszy sposób budowania lojalności wśród konsumentów. Jest skuteczna, bo pozwala na systematyczne nagradzanie, a dodatkowo zbiera informacje na temat historii odwiedzin, zakupów i podstawowych danych klientów, które z powodzeniem można wykorzystać do przeprowadzania różnych kampanii promocyjnych w naszym lokalu. Na podstawie pozostawionego adresu e-mail prześlesz np. klientom spersonalizowane zniżki, które w połączeniu z kartą mogą przynieść jeszcze większą korzyść. Jak wprowadzić tego typu ofertę? Może to być np. 25% zniżka na pizze dnia, która z kartą klienta będzie nawet 50% tańsza! Taka informacja z pewnością zachęci stałych gości do odwiedzin, a dzięki temu możemy mieć także pewność, że poczują się wyróżnieni i docenieni.
4. Więcej zamówień = dowóz gratis
W tygodniu firmy i środowiska korporacyjne często zamawiają jedzenie w większej ilości. Aby zachęcić tego typu przedsiębiorstwa do złożenia zamówienia w Twoim sklepie online, warto dodać opcję dowozów gratis od np. określonej kwoty złożonych zamówień. Inną możliwością będzie także wprowadzenie darmowego dowozu w określonych godzinach, który dostępny będzie niezależnie od wartości zamówienia.
Przy takim rozwiązaniu warto pamiętać także o odpowiedniej logistyce dostaw i przygotowaniu się na duży ruch. Jeśli korzystamy z własnych kierowców przydatna będzie aplikacja do kontroli ich pracy, która ułatwi podział dowozów. Szybka i sprawna realizacja dostaw zwiększy satysfakcję klientów, a tym samym podniesie szanse, że w przyszłości ponownie zamówią z naszej restauracji.
5. Zamówienia przez sklep online – mniejsza prowizja i większy zysk
Istnieją dwie możliwości, by sprzedawać w sieci. Jedną z nich są platformy agregatorów, na których trzeba liczyć się z wysokimi prowizjami, drugą własny sklep online – rozwiązanie całkowicie bezprowizyjne, a co za tym idzie korzystniejsze finansowo. Wypromowanie swojego miejsca w sieci może okazać się jednak czasochłonnym procesem. Dlatego też restauracje często decydują się sprzedawać w obu miejscach, ale platformy wykorzystują, by stopniowo kierować klientów do swojego sklepu internetowego. Aby skutecznie zachęcać gości do składania zamówień u nas, warto wykorzystać programy lojalnościowe. Tego typu oferty skłaniają gości do odwiedzin naszej witryny, zwłaszcza, gdy wiążą się z atrakcyjnymi zniżkami. Może być to darmowa dostawa dla pierwszego złożonego zamówienia poprzez witrynę naszego sklepu, albo – znacznie skuteczniejsze w perspektywie długofalowych relacji z klientem – zniżka procentowa na kolejne zamówienie złożone poprzez sklep online.
Programy lojalnościowe są jednym z najprostszych i najbardziej efektywnych sposobów zwiększenia sprzedaży w lokalu. Aby wybrać te najlepsze warto przeanalizować potrzeby i procesy zakupowe naszych klientów oraz postawić na odpowiednie oprogramowanie lojalnościowe. Dowiedz się więcej o dostępnych rozwiązaniach odwiedzając stronę internetową aplikacji do prowadzenia programów lojalnościowych.