Wyniki finansowe
Branża turystyczna kontynuuje pozytywną dynamikę: wysoki wzrost ruchu turystycznego w regionie, wzrost wydatków na podróże oraz pojawienie się nowych graczy na rynku. Rosnący popyt zachęcił sieci hotelowe do zwiększenia swojego udziału w rynku hotelarskim, w tym także w strategicznych dla Orbisu miastach. Wzrost liczby nowych obiektów jest szczególnie widoczny w Warszawie, Trójmieście i w Bukareszcie. W powiązaniu z rosnącymi kosztami zatrudnienia czynnik ten odegrał wymierny wpływ na wyniki spółki. Niezależnie od powyższych okoliczności EBITDA operacyjna osiągnęła poziom 357,9 mln zł, co stanowi wzrost o 2,7% w ujęciu porównywalnym z rokiem ubiegłym, a marża EBITDA wyniosła 33,2%. Na podstawie tych wyników oraz uwzględniając perspektywy na najbliższe miesiące, Orbis potwierdza swoją całoroczną prognozę wskaźnika EBITDA operacyjna w przedziale 465-480 mln zł.
„Orbis wykorzystał dobre warunki makroekonomiczne panujące na większości głównych rynków w okresie 9 miesięcy 2018 r. Wskaźnik RevPAR w ujęciu porównywalnym (like-for-like) w regionie Europy Wschodniej wzrósł o 3%. Było to spowodowane głównie wzrostem średniej ceny, dzięki, czemu Grupa odnotowała +3,2% wzrost przychodów ogółem (do poziomu 1 079,4 mln zł), pomimo wysokiej bazy porównawczej z rekordowo dobrymi wynikami z roku 2017” – powiedział Gilles Clavie, Prezes i Dyrektor Generalny Orbis S.A.
Portfolio
Spółka nie zwalnia tempa realizacji swoich ambitnych celów rozwoju sieci. W okresie pierwszych 3 kwartałów roku Grupa wciąż powiększała portfolio podpisując 15 nowych umów na hotele w formule asset light (co oznacza ponad 1 800 nowych pokoi hotelowych). Nowe hotele znajdą się w prawie całym regionie działalności spółki, poczynając od Polski, Czech, Węgier, Rumunii, przez Litwę, Bułgarię, Bośnię i Hercegowinę, aż po lokalizację w nowym kraju w sieci – Chorwację.
Ponadto na podstawie wcześniej podpisanych umów, w 2018 roku Orbis otworzył łącznie 7 nowych hoteli działających według różnych modeli biznesowych (franczyza, umowy zarządzania, własne hotele), zwiększając potencjał o ponad 800 nowych pokoi, w tym o 164 pokoje we własnym hotelu ibis w Wilnie, otwartym w sierpniu. Zważywszy na nową strukturę coraz bardziej zrównoważonej sieci hoteli oraz na szybki rozwój portfolio hoteli działających według modelu asset light, Orbis w coraz większym stopniu koncentruje się na zadowoleniu swoich partnerów biznesowych. W tym kontekście spółka wdrożyła nowy projekt, mający na celu zacieśnienie współpracy, poszerzenie oferty i personalizację usług, mającą na celu wzmocnienie relacji oraz ewentualnie realizację nowych projektów asset light z inwestorami. Spółka wierzy w wygenerowanie dodatkowego źródła przychodu z tego tytułu.
Niezależnie od organicznego rozwoju sieci, w trzecim kwartale roku Orbis sfinalizował również przejęcie hotelu Mercure Bucharest Unirii oraz nabył grunt w Krakowie, na którym zbudowany zostanie kolejny hotel w centrum miasta. Mając na uwadze jak najlepsze wykorzystanie aktywów, spółka wkrótce przeniesie swoją siedzibę z ulicy Brackiej do innej lokalizacji, a obecnie zajmowany własny budynek biurowy zostanie przekształcony w nowy, położony w centrum Warszawy hotel lifestylowy.
„Jesteśmy na dobrej drodze do realizacji naszej strategii w kluczowych obszarach: osiągane wyniki (Performance), rozwój sieci hoteli (Portfolio) i pracownicy (People). Stale kładziemy nacisk na zrównoważony wzrost przychodów i dyscyplinę finansową. Nasze perspektywy rozwojowe są bezpieczne dzięki 47 planowanym projektom hotelowym (ponad 6 300 pokoi), co zapewni dalszy wzrost w nadchodzących kwartałach i latach. Jestem przekonany, że korzystając z naszej bardzo dobrej sytuacji finansowej będziemy mogli się dalej rozwijać także dzięki połączeniom i przejęciom innych hoteli. Wszystkie te czynniki dowodzą, że Orbis jest na drodze do dalszego wzmocnienia silnej pozycji w regionie” – podsumował Gilles Clavie.
Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Europie Wschodniej oferująca prawie 21 000 pokoi w 128 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1 gwiazdkowe. Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Strategicznym inwestorem Orbisu jest AccorHotels – wiodąca na świecie grupa hotelowa działająca na rynku turystyki i usług lifestylowych, lider innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, który oferuje wyjątkowe doświadczenia z pobytu w ponad 4300 hotelach, kurortach i rezydencjach zlokalizowanych w 100 krajach. Mając w portfolio luksusowe marki o międzynarodowej renomie od luksusowych po ekonomiczne, od wysokiej do średniej kategorii, a także marki lifestylowe, AccorHotels od ponad 50 lat dostarcza specjalistyczną wiedzę i know-how w zakresie usług hotelowych.
Poza podstawową działalnością hotelową AccorHotels rozwinął z sukcesem sieć swoich usług stając się światowym liderem w wynajmie luksusowych prywatnych rezydencji z ponad 10 tys. atrakcyjnych obiektów na całym świecie. Grupa jest również aktywna w segmencie usług concierge, co-working, gastronomicznych, organizacji wydarzeń, rozwiązań w zakresie nowych technologii. Dzięki międzynarodowemu zespołowi ponad 250 tys. zaangażowanych pracowników AccorHotels deklaruje realizację ważnej, głęboko zakorzenionej w ich sercach misji, „by każdy gość czuł się mile widziany” (Feel Welcome). Goście mogą uczestniczyć w jednym z najlepszych na świecie hotelowych programów lojalnościowych – Le Club AccorHotels.
Grupa AccorHotels aktywnie działa również wśród społeczności lokalnych i jest zaangażowana w realizację zadań z zakresu zrównoważonego rozwoju i zobowiązań solidarnościowych poprzez wdrażanie spójnego programu PLANET 21 Acting Here, w ramach którego pracownicy, goście i partnerzy wspólnie przyczyniają się do osiągania zrównoważonego wzrostu. Od 2008 roku AccorHotels Solidarity Endowment Fund w sposób naturalny uzupełnia działalności i wartości Grupy, wspomagając walkę przeciwko społecznemu i materialnemu wykluczeniu będącemu udziałem najbardziej pokrzywdzonych członków społeczeństwa.
Akcje Accor SA są notowane na giełdzie Euronext w Paryżu (kod ISIN: FR0000120404) oraz na rynku pozagiełdowym w Stanach Zjednoczonych (kod: ACRFY).