Przedsiębiorcy debiutujący w roli restauratorów niestety nie są świadomi, jak dużą sztuką jest prowadzenie biznesu z różnymi opcjami dostawy. Najczęściej można spotkać się z opinią, że dostawy na wynos to jedynie dodatkowy etat kierowcy, najlepiej z własnym samochodem i telefonem. Promocja dodatkowej oferty, opierającej się na dostawie posiłków, sprowadza się również do wydruku ulotek z numerem telefonu, umieszczenia informacji na stronie internetowej lub mediach społecznościowych. Jednak dość szybko okazuje się, że takie podejście nie jest dobre i nie pokrywa kosztów z nim związanych.
Aktualnie dostępnych jest wiele rozwiązań, które wspierają proces zamawiania oraz dostaw. Bardzo ważne jest uwzględnienie nie tylko strony biznesowej (z punktu widzenia zarządzania lokalem), ale też podejścia Klienta. Należy zadbać o to, aby cały proces – od złożenia zamówienia do jego odbioru – przebiegał sprawnie oraz skłonił Klienta do ponownych zakupów.
Czego Klient oczekuje?
• szybkiej dostawy
• krótkiego formularza do zamówienia (szybki wywiad telefoniczny lub kilka pól do wypełnienia), który nie będzie
powielany przy kolejnych zakupach
• możliwości szybkiego powtórzenia ostatniego zamówienia
• przejrzystej oferty, dostępnej na stronie internetowej (dostosowanej do urządzeń mobilnych) lub spersonalizowanej
aplikacji
Jakie są oczekiwania restauratora?
• bezbłędne i szybkie przyjmowanie zamówień
• optymalizowanie trasy dostawy (w celu oszczędności paliwa i czasu)
• zwiększenie ilości dostaw
• budowa lojalności Klientów
• promocja lokalu dzięki rekomendacjom
Jak zrealizować proces zamawiania i dostawy by sprostać powyższym wymaganiom?
Budując biznes restauracyjny należy pamiętać o oprogramowaniu do zarządzania, polecamy najpopularniejszy w kraju, system Gastro do obsługi zamówień, magazynu czy inwentaryzacji. Posiadając taki system można go rozbudować o kolejne funkcje, np. dostawy on-line. Aby dopasować rozwiązanie do swoich potrzeb należy pamiętać o sposobie w jaki przebiega realizacja.
Pierwsza droga, czyli kontakt telefoniczny. Klient dzwoni do lokalu, system Gastro automatycznie rozpoznaje numer telefonu, dzięki czemu wiadomo czy to nowy Klient, czy już wpisany do bazy danych. Ważne, by system miał funkcję kolejkowania połączeń – restauracja nie będzie tracić zamówień. Jeśli dzwoniący jest już w systemowej bazie, restaurator ma dostęp do adresu i historii zamówień. Bardzo łatwe jest wtedy powtórzenie zamówienia, gdyż nie ma konieczności podawania danych kolejny raz, a także Klient może skorzystać z programu lojalnościowego. Poprzez Android Incoming Call zamówienie jest od razu wprowadzane do głównego systemu restauracji (Gastro).
Równie popularną drogą składania zamówień może być strona internetowa lub aplikacja mobilna. W obu przepadkach ważne jest, by wprowadzić menu tylko w jednym miejscu (w systemie restauracji) i udostępnić je on-line – w ten sposób można zachować wszystkie możliwości pracy na recepturach. Stworzone rozwiązanie mojeGastro (w pełni zintegrowane z Gastro), które działa dokładnie na wyżej opisanej zasadzie, dodatkowo umożliwia jeszcze podgląd raportów dla kadry managerskiej. Taka aplikacja to wygodny sposób aby trzymać „rękę na pulsie” niezależnie od tego, gdzie manager lub właściciel restauracji przebywa w danej chwili.
Po otrzymaniu „zewnętrznego” zamówienia i wprowadzeniu do systemu Gastro, jest ono przetwarzane tak jak każde inne zamówienie (jedynie trzeba je zapakować, a nie nakładać na talerze). Kolejnym elementem odróżniającym zamówienia jest oczywiście dostawa. Tu warto pamiętać o dość istotnej kwestii – system powinien uwzględniać możliwość osobistego odbioru zamówienia przez Klienta. Ponadto w kwestii dostawy z pomocą przychodzi aplikacja Delivero i specjalistyczne rozwiązania sprzętowe (odporne na upadki i zalanie, a także długo pracujące na jednym ładowaniu). Aplikacja pozwala na łatwe wyznaczanie tras dostaw oraz szybki dostęp do adresów i telefonów Klientów (łącznie z możliwością nawiązania połączenia). Wszystkie potrzebne kierowcy informacje są dostępne z poziomu urządzenia (nie ma potrzeby drukowania kwitu dostawy). Pracownicy restauracji mają też dostęp do statusu zamówienia.
Portale do zamawiania to również bardzo dobre narzędzie marketingowe zwłaszcza dla początkujących restauracji. W ten sposób można zadbać nie tylko o spływające zamówienia, ale też o promocję. Bardziej doświadczeni restauratorzy mogą zastosować własny system do zamawiania on-line – mojeGastro. Aplikacja integruje się z systemem wdrożonym w restauracji, pozwala budować bazę stałych Klientów i wzmacniać ich lojalność.
Zastosowanie profesjonalnych rozwiązań to wyznacznik dojrzałości biznesu. Każdy restaurator doceni wyżej opisane opcje: Gastro, Android Incoming Call, mojeGastro i Delivero – zarówno pod względem wygody pracy, jak i rzeczywistych zysków.