Kilka słów o aucie
Samochód marki Syrena to pojazd w pełni zaprojektowany w Polsce, produkowany od 1957 roku w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych. Auto, które było przedmiotem pożądania w latach 60 XX w., stało się symbolem wstydu wraz z nadejściem przełomowych lat 90.. W samej Warszawie porzucono wtedy około 6 tysięcy tych samochodów.
Kilka słów o artyście
Jerzy Bohdan Szumczyk ukończył Wydział Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest współzałożycielem Grupy Rokosz animującej obszary po PGR-owskie. Interesuje się elementami wspólnotowej historii, które budzą silne emocje i tym, jak rezonują we współczesności. Jego prace to między innymi rzeźba Komm Frau w Gdańsku, czy S.O.S zaprezentowana podczas otwarcia Centrum Solidarności.
Kilka słów o rzeźbie
Rzeźba „Syrena Warszawska” idealnie wpisuje się w klimat Muzeum Motoryzacji, które znajduje się na terenie Zamku Topacz. Artysta, nawiązując do legendy z czasów PRL, w oryginalny sposób przedstawił kultowy samochód z lat 60. W swojej instalacji połączył wrak syreny z elementami wyciągniętymi spod maski, tworząc w ten sposób nowy korpus.
Rzeźba przygotowana była na wystawę „Syrena herbem twym zwodnicza”, zorganizowaną przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, z okazji otwarcia nowego pawilonu nad Wisłą. Wystawa przedstawiała opowieść o kulturowych znaczeniach symbolu Warszawy i jego uniwersalności w kontekście tworzenia współczesnej tożsamości miejskiej.
Autor podarował „Syrenę Warszawską” Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Rzeźba została wylicytowana na aukcji charytatywnej przez kolekcjonerów związanych z Towarzystwem Automobilowym Topacz.
Instalację będzie można oglądać w Zamku Topacz do końca lata.