Czy warto w ogóle korzystać z influencer marketingu? Kogo zaprosić do współpracy i na jakich warunkach?

1
1322

Influencer marketing to sposób komunikacji, który narodził się wraz z rosnącą popularnością social mediów. Nowe internetowe gwiazdy, w odróżnieniu od osobowości telewizyjnych, są odbiorcom bliższe i wydają się bardziej dostępne, naturalne oraz wiarygodne. Influencerzy są dla nas niczym dobrzy kumple, których lubimy po prostu za to, jacy są – i właśnie dlatego tak chętnie słuchamy ich opinii. To ogromny kapitał, z którego warto skorzystać w promocji prowadzonego hotelu!

Zacznijmy od siebie

Pierwszy krok, czyli wybór odpowiedniego influencera, zawsze wiązać się będzie z analizą. I nie chodzi wyłącznie o sprawdzenie listy potencjalnych osób, które chcielibyśmy zaprosić. Zacznijmy od nas samych – zastanówmy się jaki jest profil naszego obiektu, z czym się kojarzy, jaki wizerunek chcielibyśmy kreować. To podstawowy element każdej skutecznej i konsekwentnej strategii promocyjnej i nie odnosi się wyłącznie do influencer marketingu. Powinniśmy więc już taką wizją dysponować, jeśli natomiast nie, to koniecznie ten punkt musimy bardzo rzetelnie przerobić.

Mając za sobą analizę będziemy w stanie precyzyjniej określić kogo chcemy zaprosić do hotelu. Liczą się bowiem nie tylko „lajki” czy liczba followersów”, ale również profil odbiorców danej osoby. Musimy wiedzieć, do kogo chcemy trafić, czyli znać naszą grupę docelową. W przypadku hotelu biznesowego będzie ona zupełnie inna niż dla hotelu prorodzinnego. Ten pierwszy zaprosi sławnego bloggera zajmującego się np. finansami, natomiast drugi matkę 3 dzieci prowadzącą atrakcyjny profil na Instagramie. Kogo innego natomiast szukać będziemy jeśli promujemy się kuchnią, inny influencer będzie nam potrzebny, jeżeli stawiamy na strefę SPA. Takich różnic jest mnóstwo i trzeba to bardzo dokładnie przemyśleć. Wszystko to jednak powinno wynikać z dobrej analizy naszego hotelu i utworzonej na jej podstawie strategii marketingowej. To nam zapewni konsekwentnie budowany wizerunek obiektu oraz najlepsze efekty prowadzonych działań komunikacyjnych.

Odpowiedni wybór kluczem do sukcesu

Dochodzimy w końcu do wyboru tych konkretnych influencerów. Sprawdzamy liczbę interakcji z odbiorcami, dane prowadzonej strony czy konta (liczba wejść i wyświetleń, unikalni użytkownicy, średni czas na stronie i wiele, wiele innych). W ten sposób określimy, czy satysfakcjonują nas zasięgi osiągane przez daną osobę. Jest wiele narzędzi, które pomogą nam w tym działaniu.

Po analizie ilościowej warto też podjąć się analizy jakościowej. Pamiętajmy, że dana osoba stanie się pewnego rodzaju ambasadorem naszego hotelu oraz będzie tworzyła dla nas content, warto więc aby był on ciekawy i atrakcyjny. Przyglądnijmy się poszczególnym materiałom publikowanym przez danego influencera, oceńmy jakość fotografii oraz oryginalność publikowanych treści.

Niezwykle ważny jest również wizerunek influencera w sieci. Internet wykreował bowiem sporą liczbę „gwiazd”, które generują rozgłos ze względu na swoją kontrowersyjność. Tego typu osoby – chociaż generują świetne liczby – powinniśmy skreślić z naszej listy w pierwszej kolejności. Strategia promocyjna powinna w sposób przewidywany pomagać nam kreować wizerunek, dlatego nie warto współpracować w tym zakresie z osobami znanymi z tego, że nie wiadomo co za chwile zrobią. Tego typu osobowości medialne to ogromne zagrożenie dla wizerunku naszego obiektu, dlatego nie warto podejmować takiego ryzyka. Może to później wrócić z podwójną siłą.

Zasady współpracy

Każdy rodzaj współpracy – również z influencerem – warto uregulować w sposób prawny, czyli podpisać umowę. Określmy czego oczekujmy od influencera, jakie działania ma on zrealizować, czyli liczbę oraz formę publikacji. Może to być np. 3 zdjęcia, 2 posty oraz 2 relacje na żywo. Dzięki temu będzie jasne, czego możemy wymagać od siebie nawzajem.

Nie bądźmy jednak przesadnie precyzyjni. Nie wymagajmy fotografii konkretnych miejsc w naszym hotelu, opisania tej czy innej atrakcji, nie reżyserujmy zdarzeń w obiekcie. Influencer powinien móc w naturalny sposób prowadzić swoją działalność za pośrednictwem mediów społecznościowych. To on wie, co chce pokazać oraz w jaki sposób, aby było to atrakcyjne dla osób go śledzących. Nie możemy więc wymagać, aby na profilu pojawił się post wychwalający nasz żurek – wyjdzie to sztucznie. Gorzej, jeżeli naszemu gościowi zupa nie będzie smakować, ponieważ odbiorcy z łatwością wyłapią fałsz.

Możemy natomiast „uzbroić” influencera w informacje na temat naszego hotelu. Zwrócić uwagę na jego mocne strony, polecić coś (ale nie narzucać!), przedstawić najbardziej popularne atrakcje. Nasz gość wybierze to, co będzie dla niego najlepsze, co przełoży się również na największą korzyścią dla nas. Relacja i współpraca z influencerem musi bowiem opierać się na profesjonalizmie, zaufaniu oraz relacjach partnerskich. Dopiero wtedy daje optymalne efekty.

Obustronna korzyść

Pamiętajmy przy tym, że influencer nie tylko odpoczywa w hotelu, ale również pracuje. Owszem pobyt obiekcie wiąże się relaksem, ale oprócz tego każdy influencer musi wykonać szereg działań, na które poświęca swój czas. Czynności te – zrobienie oraz obróbka fotografii czy publikacja postów – wymagają ogromnych umiejętności i profesjonalizmu. Odbiorcy masowo śledzą influencerów właśnie ze względu na to, że dostarczają oni jakościowy, piękny i ciekawy content. To prawdziwi zawodowcy pod względem dostarczania rozrywki w mediach społecznościowych!

Oczywiście w mediach społecznościowych jest obecnie cała masa ludzi, którzy chcą załapać się na darmowy pobyt – ale to już nasze zadanie, aby oddzielić ich od osób wartych zaproszenia. Doceńmy tych najlepszych i uszanujmy dobrze wykonywaną pracę. Nie traktujmy wartościowych influencerów jako zbędny wydatek. Zwłaszcza, że tego typu współpraca bez problemu można rozliczyć barterowo, co bardzo często jest najkorzystniejszą formą zapłaty!

Influencer marketing to już standard

Nie ma co się oszukiwać, że współpraca z influencerami w branży hotelarskiej to jakaś nowinka czy nietrwały trend – tak naprawdę to jeden z podstawowych elementów skutecznej strategii promocyjnej. Jeżeli do tej pory Wasz hotel z niego nie korzysta, to nie warto marnować więcej czasu. Postarajmy się wdrożyć influencer marketing. Efekty mogą Was bardzo pozytywnie zaskoczyć, a poza tym będziecie mieć okazję poznać naprawdę wielu niezwykle ciekawych ludzi!

Do dzieła!

 

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.