[Felieton] Kto zabrał mój ser, czyli o relacjach w czasach wszechogarniającej niemocy

0
1220

Nagle wszystko stanęło. Z dnia na dzień zamilkły telefony, zasnęły skrzynki mailowe, zniknął gwar z hotelowych lobby i restauracji. Pod znakiem zapytania stanęły są nie tylko inwestycje, ale i funkcjonowanie wielu obiektów. Nie wiemy, co będzie dalej.  Przed nami zupełnie nowa rzeczywistość biznesowa. Na pewno będzie inna niż przed koronawirusem. Trudniejsza i bardziej wymagająca, bo toczyć się będzie w całkowicie nowych, nieznanych warunkach. Funkcjonować będziemy wg nowych zasad gry – pytanie, czy biernie przyjmiemy te, które ustala za nas właśnie królewski wirus, czy postaramy się mimo wszystko choć trochę dodać do nich od siebie.

Wielokrotnie słyszałam w ostatnich 2 tygodniach pytanie – jak budować relacje teraz, skoro klient nie przyjedzie, wszystko odwołał, „na pewno ma home-office i nie będzie chciał rozmawiać o nowych rezerwacjach”. Otóż to. Nie o nowe rezerwacje teraz chodzi. Jak wierzchołek góry lodowej wynurza się w obecnych okolicznościach głęboki kryzys autentyczności w kontaktach z klientami. Ciągłe nastawianie na sprzedaż przesłoniło wielu handlowcom umiejętność budowania relacji. Zapomnieli co to empatia i teraz – jak bohater książki Spencera Johnsona ze zdziwieniem pytają „Kto zabrał mój ser?”. Aby dziś zapewnić odpowiednią jakość relacji muszą dokonać przewartościowania i zrewidować swój poziom inteligencji emocjonalnej. Bob Burg napisał w swojej książce Go-Giver.Lider rozdawca.„(…) ludzie robią interesy z tymi, których znają, lubią i darzą zaufaniem”. Każdy sprzedawca i manager zespołu sprzedaży powinien w tym momencie zadać więc sobie pytanie – na czym opierają się jego relacje z klientem. Czy u ich podstaw leżą pieniądze i koncentracja na sobie, czy troska o klienta i dostarczanie wartości? Czy zasypywaliśmy do tej pory klientów ofertami, które chcieliśmy im sprzedać, czy okazywaliśmy zainteresowanie jego potrzebami i podsuwaliśmy pasujące do nich pomysły? Jeśli ktoś odnajdzie się w pierwszej grupie – czas najwyższy, aby zmienił podejście i relokował swoje relacje ze sfery wyniku, na sferę skupienia się na kliencie. Bo to troska jest punktem wyjścia do sympatii i zbudowania zaufania. Proces ten wymaga czasu. Nie można go stworzyć z dnia na dzień. Nagła zmiana sposobu komunikacji z „co możemy pan/i sprzedać” na „jak możemy pomóc rozwiązać pana/i problemy” wymaga pracy nad sobą. Do tego sposobu komunikacji trzeba być przekonanym wewnętrznie. Może okazać się, że jeśli relacji nie zbudowaliśmy wcześniej w oparciu o właściwe pobudki, teraz bardzo trudno będzie nam być autentycznym w ich rozwijaniu. Rolą dojrzałego lidera  jest umiejętna zmiana strategii, nie doradzamy podejścia „wszystkie ręce na pokład”. Lider musi wiedzieć, kto z jego zespołu będzie w tym newralgicznym momencie potrafił zadbać o relacje, a kto może im nieświadomie zaszkodzić.

 Jeśli ktoś z Was zalicza się drugiej grupy – to może się spodziewać, że jego klienci z otwartością To co jest ważne, to NIE SPRZEDAŻ, ale aby być OBECNYM w wiarygodny sposób, w życiu naszych klientów.

–  zadzwońmy, aby zapytać o ich kondycję i samopoczucie (wszyscy jesteśmy w tej samej sytuacji)

– róbmy konsultacje pod kątem nowych usług (bo nowa powirusowa rzeczywistość wymusi na nas poszukiwanie nowych modeli dla naszych biznesów i to jest moment na ich przemyślenie)

–  realizujmy dla nich online spotkania z ciekawymi ludźmi (z branży lub spoza niej)

–  podsyłajmy linki z wartościowymi treściami dotyczącymi biznesu w czasach zarazy (z pewnością, jeśli Twoi klienci utknęli w trybie home-office/home-education nie maja czasu na przeglądanie wielu stron)

– a kiedy klient z troską sam zdzwoni, bo wie, że branża HoReCa jest na skraju przepaści – nie wykorzystujmy sytuacji, aby sprawdzić możliwości sprzedaży, tylko porozmawiajmy jak człowiek z człowiekiem – że mimo tego, że okoliczności są trudne i cały świat  zwolnił tempa przyglądamy się swoim danym, ofertom, kosztom i przygotowujecie bloki startowe do wyścigu w nowe czasy.

Mając tę wymuszoną okolicznościami chwilę przerwy, polecam zrewidujcie swoje podejście i dotychczasowa strategię sprzedaży. Tak jak drużyna po meczu przeanalizujcie swoje zwycięstwa i porażki, powody utraty klientów na rzecz konkurencji, zastanówcie co się sprawdza, co poszło nie tak i co moglibyście zrobić inaczej w przyszłości.

Daleka jestem od huraoptymizmu i przekonania, że wszystko wróci do normy. Jednak nie popadam we frustrację i nie lubię być ofiarą, ani osobą oglądającą świat zza szyby. Uważam, że należy podjąć walkę i się nie poddawać. Koncentrujmy się nie na problemie, lecz na szukaniu dróg rozwiązania Próbujmy, testujmy i analizujmy. Nikt nie ma na te czasy gotowych rozwiązań, a więc nie bójmy się eksperymentować, poznawajmy swoich klientów na nowo (okazując autentyczne zainteresowanie) i …NIE SPRZEDAWAJMY „PO STAREMU”.

P.S. Tylko my sami możemy uratować własne biznesy. Powodzenia!

Eliza Kozica-Kamińska 

Praktyk z 18-letnim doświadczeniem w realizacji eventów (z czego 11 lat w hotelarstwie) i planowaniu strategii sprzedaży usług MICE. Dyrektor ds. szkoleń w Idea Profit odpowiedzialna za wdrożenia systemu Horeca Idea do sprzedaży eventów i zarządzania sprzedażą imprez w hotelach, centrach konferencyjnych i restauracjach oraz dyrektor ds.klientów biznesowych w nowym obiekcie eventowym Weranda Home, gdzie odpowiada za rozwój sprzedaży B2B. Wcześniej Dyrektor Sprzedaży prestiżowego kreatywnego centrum eventowego Concordia Design, gdzie tworzyła strategie sprzedaży i działania oraz zbudowała standardy i przebieg procesów obsługi. Od 2016 r. właściciel firmy MICE Consulting świadczącej usługi w zakresie zasad budowania relacji, jakości usług, projektowania propozycji wartości oraz w obszarze budowania świadomości marki wśród pracowników.
Autorka metodyki Event Design służącej projektowaniu wydarzeń oraz tworzeniu propozycji wartości obiektów hotelarskich w oparciu o Service Design i Design Thinking.
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego o specjalności polityk i ekonomika turystyki, oraz studiów podyplomowych z zakresu PR i Reklama oraz Service Design. Autorka i współautorka artykułów oraz wypowiedzi dla MICE Poland, Biznes Hotel, Event Management, Think Mice.
Prywatnie miłośniczka kotów i podróż kulinarnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.