Tarcza antykryzysowa, a pracownicy tymczasowi

0
1553

W prasie pojawiły się doniesienia o rzekomym wykluczeniu pracowników tymczasowych z rządowego programu ochrony pracowników i przedsiębiorców zawartego w ramach Tarczy kryzysowej. Zatrudnieni przez agencje pracy martwią się o swoją przyszłość finansową i potencjalne zwolnienia. Czy rzeczywiście jest się czego bać? Kto powinien wystąpić  o uzyskanie wsparcia od państwa dla pracowników tymczasowych?

Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw uprawnia przedsiębiorców do ubiegania się o przyznanie dofinansowania wynagrodzeń dla pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżeniem wymiaru czasu pracy. Wbrew sugestiom niektórych analityków ustawa nie ogranicza dofinansowania jedynie do pracowników „zwykłych” agencji, czyli zatrudnionych w celu świadczenia pracy na rzecz agencji pracy tymczasowych. Artykuł 15 g ustawy jednoznacznie traktuje o pracownikach objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy. W ustępie czwartym tego artykułu zawiera się definicja pracownika – jest osoba fizyczna, która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z pracodawcą w stosunku pracy lub jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę nakładczą, umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług.

Zgodnie z ustawą o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (art. 7) agencja zatrudnia pracowników tymczasowych właśnie na podstawie umowy o pracę lub kieruje osoby nie będące pracownikami agencji do wykonywania pracy tymczasowej na podstawie umowy zlecenia. Pracownicy tymczasowi wpisują się zatem w definicję pracownika zawartą w przepisach tarczy antykryzysowej. Warto przypomnieć, że ich pracodawcą jest agencja pracy tymczasowej.

Część analityków wskazuje, że skoro pracownik nie jest objęty przestojem w pracy w agencji pracy tymczasowej, uzyskanie dofinansowania nie jest możliwe. Tymczasem przestój może wystąpić u pracodawcy użytkownika. Ustawa w żaden sposób nie precyzuje, że przestój musi wystąpić u zgłaszającego wniosek o dofinansowanie. Co więcej, przepisy jasno stanowią, że przestój rozumiany jest jako okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy. Przyczyna nie może dotyczyć zarówno pracownika jak i agencji czy pracodawcy użytkownika.

 Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby w wypadku wystąpienia przestoju ekonomicznego lub obniżenia czasu pracy pracowników tymczasowych agencja wystąpiła o dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Oczywiście musi przy tym spełniać pozostałe wymogi ustawowe (spadek obrotów oraz status przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców).

Wniosku nie zgłosi już jednak pracodawca użytkownik z uwagi na to, że nie jest on pracodawcą pracownika tymczasowego. Jak wspomniano wcześniej, z ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych wynika, że jest nim agencja pracy.

Autor:

Anna Błaszak

Kancelaria ATL Law, członek zarządu ATL Flor&Błaszak

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.