Dzień w pracy dobiega końca, zamykamy służbowe laptopy, wyciszamy telefon i w końcu możemy cieszyć się czasem dla siebie i swoich najbliższych – to moment, na który codziennie czeka wielu z nas. Jak jednak najchętniej spędzamy czas wolny? Jak często odwiedzamy restauracje czy wychodzimy do kina? Według PAYBACK Opinion Poll, preferencje polskich konsumentów są w tych aspektach dość różnorodne.
Seans w domowym zaciszu
Oglądanie filmów i seriali – to właśnie tę kategorię wskazuje ponad połowa ankietowanych (54%), jako ulubiony sposób spędzania czasu w domu. Jeśli jednak respondenci mieliby wybrać między jednym gatunkiem a drugim – szala nieznacznie przechyla się na korzyść filmów, które wskazuje 43% osób versus 36% respondentów oglądających równie chętnie zarówno seriale, jak i filmy. Do ulubionych tytułów zwykle zasiadamy włączając platformy streamingowe, z których korzysta prawie połowa respondentów (49%). Z kolei 33% z nich wybiera telewizję.
Wśród innych preferowanych sposobów spędzania wolnego czasu w domowym zaciszu, na drugim miejscu (bez niespodzianki) znalazło się przeglądanie internetu, które wskazała blisko połowa ankietowanych PAYBACK (47%), a na kolejnym – czytanie książek, po które sięga co trzeci respondent (30%).
– Co ciekawe, pandemia i lockdowny nie sprawiły, że mieliśmy więcej przestrzeni do relaksu i nie zainspirowały nas do znalezienia sobie nowego hobby. Połowa respondentów badania PAYBACK stwierdziła, że miała podobną ilość czasu wolnego, a 80% ankietowanych nie odkryła w trakcie trwania obostrzeń dodatkowych zainteresowań – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Poland.
A jak organizujemy sobie wolny czas poza domem? 61% badanych umawia się na spotkania ze znajomymi lub rodziną. Trzech na dziesięciu respondentów wybiera się do restauracji, pubu lub kawiarni, wyjeżdża poza miejsce zamieszkania lub uprawia sport, a 20% kupuje bilety do kina, teatru lub galerii sztuki.
Restauracje i kina – to za nimi tęskniliśmy najbardziej
Na pytanie o rozrywki, których najbardziej brakowało nam podczas lockdownów, ankietowani dość zgodnie wskazali możliwość wyjścia do restauracji czy pubu (46% badanych) lub na seanse kinowe (37% respondentów). Na dalszych miejscach znalazły się między innymi zakupy w galeriach handlowych oraz koncerty i festiwale, które wybrało odpowiednio po 26% i 25% osób biorących udział w PAYBACK Opinion Poll.
– W tym gronie szczególnie ciekawie przedstawia się duża popularność kin, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę alternatywę w postaci oferty serwisów streamingowych. Możliwość obejrzenia ciekawej premiery filmowej na srebrnym ekranie stanowi jednak zupełnie inną jakość, zwłaszcza po tygodniach spędzonych w domu. Potwierdza to miniony weekend, kiedy tysiące widzów odwiedziły kina, aby obejrzeć najnowszą część przygód agenta 007 – tłumaczy Mariusz Spisz, Członek Zarządu, Multikino S.A.
W kinach respondenci PAYBACK najczęściej oglądają komedie, które wybiera ponad połowa ankietowanych (51%). 37% badanych kupuje natomiast bilety na filmy akcji, 23% decyduje się na horrory i thrillery, a 21% – propozycje z gatunku science fiction. Do kina zwykle chodzimy z naszymi partnerami (50% osób). Seanse ze znajomymi organizuje 17% respondentów, a 14% odwiedza kino całą rodziną.
– Na pytanie o największą zachętę, aby często odwiedzać kina, 42% respondentów badania PAYBACK wskazało tańsze bilety, a niewiele mniej, bo 39% – ciekawe premiery. Dlatego też sieci kinowe aktywnie zabiegają o klientów, proponując im obok nowego repertuaru udział w atrakcyjnych promocjach cenowych i programach lojalnościowych, które przekładają się na wyższą frekwencję – dodaje Mariusz Spisz.
Kiedy od obiadu dzieli nas jedno kliknięcie
Czy Polacy lubią zamawiać jedzenie na wynos lub z dowozem? Z oferty lokali gastronomicznych umożliwiających nam zjedzenie posiłku w domu, biurze czy innym dogodnym dla nas miejscu korzysta aż 81% respondentów. 22% z nich zamawia na wynos często, a około 59% sporadycznie.
A jak często jadamy w restauracjach, kawiarniach czy pizzeriach? Wachlarz odpowiedzi jest w tym przypadku bardzo szeroki, bez wskazania zdecydowanego faworyta. I tak, raz w tygodniu ten typ lokali odwiedza 15% z nas, raz na dwa tygodnie 13%, raz na trzy tygodnie lub raz w miesiącu 22%, z kolei 26% rzadziej niż raz w miesiącu, a 14% ankietowanych – w ogóle nie jada poza domem. Codziennie lub kilka razy w tygodniu gośćmi np. restauracji jest natomiast około 10% respondentów.
Decydując się na posiłek w lokalu gastronomicznym, najczęściej odwiedzamy restauracje (46% respondentów), niewiele mniej z nas, bo 42% wybiera pizzerie, a 24% – kawiarnie lub cukiernie. Klientami barów szybkiej obsługi jest z kolei 14% ankietowanych.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 30 sierpnia – 3 września 2021 r. metodą ankiety online na grupie 705 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.