Za sprawą pandemii wiele działań przeniosło się do świata online, a walka o Gości jest jeszcze ostrzejsza niż kiedyś. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że aby odrobić straty poniesione w ostatnich czasach niezbędne jest m.in. prowadzenie internetowego marketingu hotelu. O czym należy pamiętać? Jakie narzędzia sprzedażowe i akcje marketingowe będą najbardziej opłacalne?
Działania marketingowe w Internecie
Internetowy marketing przeżywa obecnie swoje eldorado. Pandemia nie tylko zwiększyła liczbę użytkowników sieci, ale również zmieniła zwyczaje konsumentów. Wielu z nich poszukuje miejsc na wyjazd i dokonuje rezerwacji w obiekcie wyłącznie przez Internet. Dlatego dla przedsiębiorców hotelowych marketing w trybie online jest niezbędny. Pozwala nie tylko pozyskiwać Gości, ale i przynosi wiele innych korzyści. Można m.in. mierzyć efektywność działań – istnieje wiele cyfrowych narzędzi, które dostarczają dane. Dzięki nim z łatwością generuje się rozmaite raporty dotyczące obiektu, a tym samym łatwiej kontroluje się jego budżet i tworzy prognozy. Niewątpliwą zaletą jest również fakt, że prowadząc marketing hotelu w sieci można również zautomatyzować wcześniej zaplanowane działania. Zanim jednak to nastanie, trzeba je odpowiednio przemyśleć pod kątem celu i sposobu realizacji, a także zadbać o wiele innych elementów.
Autoprezentacja to podstawa
Przedsiębiorcy hotelowi, którzy chcą walczyć o Gości w świecie online powinni zacząć od przygotowania strony i innych miejsc w Internecie, w których chcą być widoczni dla potencjalnych Gości. Należy zadbać o wszelkie szczegóły, aby były one dopracowane pod kątem zdjęć, opisów i innych elementów, które stworzą właściwy wizerunek obiektu. To ważne, żeby stanowiły wizytówkę hotelu, która od pierwszych sekund zachęci do skorzystania z oferty.
Internetowy marketing hotelu – co jest najważniejsze?
– Strona internetowa – musi być nie tylko estetyczna i spójna z ofertą hotelu, ale także dostosowana pod kątem technicznym. Powinna szybko się ładować (internauci są niecierpliwi) oraz być zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek i urządzeń mobilnych (wiele osób korzysta wyłącznie ze smartfonów). Warto również, aby była dostosowana do najnowszych trendów – posiadała np. chatbota lub opcję zapytań głosowych, ponieważ korzysta z nich coraz więcej użytkowników.
– Content marketing – przygotowując stronę internetową należy pamiętać, że oferta i zdjęcia obiektu to nie wszystko. Wartościowe artykuły blogowe ze słowami kluczowymi dostosowanymi do grupy docelowej poprawią widoczność strony w wyszukiwarkach, a tym samym zwiększą liczbę osób zainteresowanych ofertą. Na prowadzenie bloga warto zdecydować się także dlatego, że teksty są świetnym narzędziem marketingowym. Ich celem może być zachęta do odwiedzin, opis okolicznych atrakcji, wzbudzenie zaufania lub ciekawości odbiorców, a ostatecznie – zrobienie rezerwacji.
– Współpraca z portalami zewnętrznymi – pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce, aby wyświetlała się użytkownikom w pierwszej kolejności może być kosztowne i czasochłonne, a wartościowe teksty blogowe nie zawsze w tym pomogą. Czasami zamiast walczyć z ogromną konkurencją, lepiej postawić na zamieszczenie oferty hotelu na popularnych portalach zewnętrznych, które mają duże zasięgi. Zazwyczaj trzeba płacić za to prowizję, ale często jest to opłacalna opcja, ponieważ można dotrzeć do wielu potencjalnych Gości, którzy staną się lojalnymi klientami.
– Social media – warto być w nich obecnym nie tylko ze względu na to, że korzysta z nich ponad połowa Polaków, ale również dlatego, że stanowią one dodatkową, darmową przestrzeń w Internecie, w której można zdobywać Gości i utrzymywać z nimi relacje. Prowadząc media społecznościowe dla hotelu trzeba mieć zaplanowaną strategię odnośnie stylu i języka komunikacji, a także skupić się na jej celu. Spójny Facebook, Instagram, Youtube czy LinkedIn z pewnością będą dobrym zapleczem do tego, aby wyróżnić się spośród konkurencji oraz dać Gościom szansę na to, aby poznali obiekt i skorzystali z noclegu.
Nie można zapomnieć o reklamie
Kiedy hotel posiada już dobrze przygotowaną stronę internetową, blog z wartościowymi artykułami, ofertę obiektu na zewnętrznych portalach i profile na social mediach, można przejść do kolejnego etapu internetowego marketingu – inwestowania w reklamę.
W Internecie istnieje wiele opcji i sposobów na płatną reklamę. Poniżej proponujemy najpopularniejsze narzędzia, z których warto skorzystać:
– Google Ads – za pośrednictwem tego narzędzia można ustawić reklamę, która będzie wyświetlać się w wyszukiwarce Google i na stronach partnerów. Najpopularniejszą formą płatności w Google Ads jest Pay Per Click. Oznacza to, że płaci się za każde kliknięcie w promowany przez nas link, który prowadzi do naszej oferty.
– Google Hotel Ads – to część Google Ads stworzona specjalnie dla obiektów hotelowych. Dzięki niej można promować swój obiekt nie tylko w wyszukiwarce, ale również w mapach Google. Dla branży jest to korzystne rozwiązanie, bo to właśnie tam Goście często poszukują swoich przyszłych celów podróży. Google Hotel Ads jest opłacalnym rozwiązaniem ze względu na niski koszt i realne szanse na konwersję.
– Social media – minęły czasy, w których na zasięgi w mediach społecznościowych wpływała liczba fanów. Obecnie liczy się ich zaangażowanie i regularne publikowanie postów. Czasami zasięg organiczny jest jednak zbyt mały, a profil hotelu może wyświetlać się tylko garstce osób. Dlatego w mediach społecznościowych również warto zainwestować w reklamę, dzięki której można zyskać większą widoczność i dotrzeć do nowych osób.
Inne, popularne działania w branży
Działania marketingowe w Internecie są niezbędne. Jeśli jednak chcemy docierać do możliwie największej liczby odbiorców to opłacalna jest również aktywność poza światem online, której dokumentacja może np. posłużyć jako content na stronę czy też social media. Jakie działania marketingowe zyskują na popularności w branży?
– Product placement – czyli lokowanie produktu. Hotele stwarzają mnóstwo możliwości, aby zareklamować je w sposób ciekawy i nienachalny. Świetnym pomysłem jest zgłoszenie się do agencji kreatywnej i zaoferowanie swojego obiektu jako miejsca do nakręcenia wideoklipu, serialu, filmu lub wykonania sesji zdjęciowej, w których „przypadkiem” pojawi się wizerunek hotelu. Może to znacząco wpłynąć na popularność obiektu. Doskonałą szansą na promocję są również artykuły prasowe, wzmianki o hotelu w poradnikach podróżniczych czy też w książkach kulinarnych.
– Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli CSR (ang. Corporate Social Responsibility) – w dużym skrócie to działanie polegające na odpowiedzialności względem wszystkich interesariuszy, na których wpływa obiekt. Dotyczy to nie tylko Gości czy pracowników, ale także społeczności, w której funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Chodzi o to, aby jako biznes organizować akcje charytatywne wspierające potrzebujących czy też ochronę środowiska. W CSR wpisuje się także działalność edukacyjna – można np. zaprosić do siebie uczniów z okolicznej szkoły i pokazać im jak wygląda praca obiektu „od kuchni”. Firmy, które aktywnie uczestniczą w akcjach z zakresu CSR mogą coraz częściej liczyć na nagrody i wyróżnienia, które mają nieocenioną wartość podczas budowy wizerunku.
Aktywność w Internecie jest niezbędna
Dzisiaj, kiedy wszystkie hotele mają strony internetowe i budują swoją widoczność online, podjęcie działań marketingowych w sieci to konieczność, aby walczyć z konkurencją. Pozwoli to nie tylko pozyskiwać nowych Gości, ale również umożliwi relację z lojalnymi, stałymi klientami, a nie ulega wątpliwości, że w czasach pandemii jest to szczególnie ważne.
Najważniejszy jest jednak pomiar wyników. Można mieć bardzo dobrą stronę, świetnie zautomatyzowaną, prowadzić wiele kampanii jednak bez pomiaru wyników nie będzie można zoptymalizować tych działań. W obecnych trudnych warunkach liczy się to, aby podejmowane działania były skuteczne i generowały konwersje.
Nasza rodzinna cukiernia również podupadła delikatnie podczas pandemii, dlatego po części przenieśliśmy się do sieci. Zatrudniliśmy od tego specjalistów poznanych na remadays w Nadarzynie i wychodzi nam to na korzyść 🙂 W tym roku w lutym znów się wybieram.