Letni sezon zbliża się coraz bardziej, nie tylko Klienci czekają na pierwsze ciepłe dni spędzone w ulubionym ogródku restauracyjnym z pyszną kawą i deserem. Tegoroczny sezon będzie dla branży gastronomicznej dużą szansą na odrobienie strat związanych z ubiegłorocznymi ograniczeniami oraz narastającą inflacją. Pomimo, że sytuacja ekonomiczna cały czas odstrasza, to według raportu PMR branża w latach 2022-2027 będzie się nadal rozwijać i to w tempie 8 proc. rocznie. Restauratorzy są zmobilizowani do pracy i przygotowują się do jak najlepszej obsługi swoich klientów.
Sezon ogródkowy – czas start!
Tegoroczny układ kalendarzowy świąt i dni wolnych przyniesie branży wiele okazji do aktywnej działalności. Początkiem okresu wiosennego będzie nie tylko zmiana czasu z zimowego na letni, ale również zbliżający się okres świąteczny. To właśnie okres Świąt Wielkanocnych jest uznawany za początek wyższego sezonu i pozimowy wzrost aktywności gości restauracyjnych. Prawdziwie wysoki sezon rozpocznie się jednak niespełna miesiąc później wraz z majówką. Z pewnością duża liczba Polaków spędzi ten okres na podróżach i wspólnych spotkaniach z rodziną i znajomymi. Jak przygotować się do tego sezonu i przyciągnąć możliwie największą grupę klientów?
Wystrój i prezentacja
Jak pokazują badania, aż 92 proc. konsumentów kieruje się przy wyborze lokalnej firmy opiniami znalezionymi w internecie. Wielu z nich jest jednak w stanie zaryzykować skorzystanie z usług w przypadku pozytywnego, pierwszego wrażenia. O ile opinie publikowane w social mediach są częściowo niezależne od naszych starań, o tyle wystrój i prezencję miejsca możemy samodzielnie zaplanować i zrealizować. Przed wysokim sezonem warto zweryfikować i zaktualizować takie elementy, jak:
- ekspozycja dań – przyjrzyj się ubiegłorocznym zdjęciom, które publikowałeś ty i twoi klienci. Zaplanuj aktualizację ekspozycji, formę podania lub rozważ zmianę zastawy. Nowe elementy dekoracyjne podniosą atrakcyjność poszczególnych dań, jak i całościowy wizerunek lokalu,
- oświetlenie – to jeden z najważniejszych elementów dekoracji wnętrz w gastronomii. W zależności od rodzaju kuchni i godzin otwarcia warto przemyśleć nowe rozwiązania. Dotyczy to zarówno samego źródła światła, jego kierunku, rozproszenia i barwy. Pomocne w tym zakresie mogą się okazać podręcznikowe porady specjalistów od neurogastronomii, którzy swoje rady popierają badaniami i sprawdzonymi rozwiązaniami,
- kolorystyka – jej zmiana jest największą zmianą wystroju, na jaki można się zdecydować. Wymaga to nie tylko pokrycia farbą ścian w nowym kolorze, ale także dopasowania dodatków i innych elementów dekoracji.
Ogródek i przestrzeń dodatkowa
Niższy sezon warto wykorzystać nie tylko na odświeżenie, ale też ekspansję swojego lokalu. To właśnie w tym czasie można rozejrzeć się dookoła i zaplanować pozyskanie dodatkowej przestrzeni dla swoich gości. Porozumienie z sąsiednimi firmami czy prywatnymi właścicielami nie powinno zabrać wiele czasu, ale w przypadku gruntów publicznych czas pozyskania może się wydłużyć. Będzie do tego potrzebna nie tylko szczegółowa umowa, ale również koncesja na okresową sprzedaż alkoholu. W zależności od lokalizacji zewnętrzna przestrzeń gastronomiczna może przybierać różne formy. Oprócz przylegających do lokalu terenów warto pomyśleć o miejscach odległy o kilka czy kilkanaście metrów. Logistycznie nie powinno to stanowić dużego wyzwania, a może się okazać źródłem dużych zysków.
Wsparcie nowych technologii
Decydując się na uruchomienie dodatkowej przestrzeni gastronomicznej w pobliżu lokalu warto przemyśleć jej funkcjonowanie i sposób obsługi gości. Kontrola zewnętrznej przestrzeni to kwestia, która rodzi najwięcej obaw. Cennym wsparciem dla personelu mogą się okazać takie rozwiązania, jak:
- midiPOS – dodatkowe stanowisko sprzedażowe, dzięki temu kelnerzy pracujący na zewnątrz mają większą niezależność pracy przy jednocześnie lepszej komunikacji z kuchnią. Głównymi atutami tego rozwiązania jest również podgląd pełnego widoku zajętości stolików, bieżący dostęp do rozliczeń czy modyfikacja zamówień,
- mobilny miniPOS – uproszczone rozwiązanie dla mniejszych lokali gastronomicznych, które jest instalowane na urządzeniach z systemem Android. Korzystająca z niego obsługa może składać zamówienia, które wpływają bezpośrednio do stanowiska sprzedażowego. Ponadto mogą modyfikować składniki potraw czy dodawać komentarze. Aplikacja pozwala na niezależną i mobilną obsługę zarówno w ogródkach gastronomicznych, jak i wielopoziomowych lokalach,
- roboty PUDU – BellaBot – innowacyjny robot kelner, który zapewnia sprawną dostawę m.in. dań, naczyń, zastawy stołowej oraz innych przedmiotów. Może śmiało obsługiwać ogródki zewnętrzne: przywita gości i zaprowadzi ich do wolnego stolika. BellaBot może udźwignąć dwukrotnie więcej niż w przypadku klasycznej obsługi kelnerskiej, dlatego jednorazowo potrafi obsłużyć więcej stolików. Tace mają dużą powierzchnię, a robot rozpoznaje nałożone na nie obciążenie.
Przygotowując się do tegorocznego sezonu warto wdrożyć kilka nowych rozwiązań i pochwalić się nimi przed klientami. Odświeżenie wizerunkowe lokalu z pewnością zainteresuje wielu gości, którzy docenią każdą zmianę podnoszącą jakość usług gastronomicznych.