Rozwój technologiczny nie omija branży gastronomicznej. Restauracje, bary i kawiarnie coraz chętniej sięgają po nowoczesne narzędzia, które pomagają optymalizować procesy i zwiększać wydajność pracy. Dzięki innowacjom znacząco zwiększa się również jakość obsługi klienta. Choć może się wydawać, że to spore wyzwanie, prawidłowe wdrożenie ulepszeń może przynieść wymierne korzyści. Jak zrobić to z głową?
Analiza potrzeb i celów
Każde przedsięwzięcie powinniśmy poprzedzać dogłębną analizą i ustalaniem celów naszej restauracji. I w tym wypadku również musimy zastanowić się, co właściwie chcielibyśmy osiągnąć dzięki nowoczesnym narzędziom. Czy celem jest skrócenie czasu oczekiwania klientów, zwiększenie efektywności kuchni czy lepsza organizacja zamówień? Kiedy już zdefiniujemy priorytety, możemy zacząć koncentrować wysiłki na najważniejszych obszarach.
Badanie rynku i preferencji konkurencyjnych lokali
Kolejnym krokiem do wprowadzenia innowacji w naszym lokalu jest wybór odpowiednich narzędzi. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, dlatego, zanim podejmiemy decyzję o wdrożeniu poszczególnych z nich, musimy dokładnie zbadać ofertę i dopasować ją do potrzeb naszej restauracji. Wachlarz możliwości jest spory: począwszy od wirtualnych kas, które pozwalają na obsługę klientów za pomocą urządzeń mobilnych; poprzez systemy POS, dzięki którym w intuicyjny sposób obsłużymy wiele rachunków jednocześnie; kończąc na systemach, takich jak cheff.it, pozwalających dokładnie i na bieżąco analizować wydatki, zyski i straty. Nie możemy zapomnieć również o naszych gościach, którym korzystanie z naszych usług ułatwią aplikacje do zamawiania przez internet, elektroniczne menu czy rezerwacje online. Porównanie funkcji, cen i opinii innych restauratorów pomoże wybrać najlepsze narzędzia dla danej restauracji.
Dostosowanie narzędzi do procesów restauracyjnych i szkolenie personelu
Decydując się na wprowadzenie innowacji w lokalu, gdzie od dłuższego czasu nasz personel działa już według pewnych schematów, musimy pamiętać o tym, aby wybrane przez nas narzędzia były jak najbardziej spójne z dotychczas przyjętymi zasadami. Aby ułatwić pracę, a nie komplikować ją, musimy pamiętać o tym, że nowe aplikacje i urządzenia powinny być proste w obsłudze dla każdego członka zespołu, który będzie pracować z ich zastosowaniem. Zadbajmy też o to, aby dostawca nowego sprzętu i oprogramowania przeprowadził z naszymi współpracownikami stosowne szkolenie. Przed pełnym wdrożeniem, warto przeprowadzić również testy narzędzi w rzeczywistych warunkach. Może to być np. Formie fazy pilotażowej, w trakcie której sami pracownicy będą korzystać z narzędzi i podzielą się o nich opinią.
Stopniowe wdrażanie
Aby uniknąć chaosu i problemów z funkcjonowaniem restauracji, nowe narzędzia powinniśmy wprowadzać stopniowo. Pozwólmy sobie na odpowiednie zaplanowanie tego procesu – dzięki temu unikniemy dezorganizacji, jednocześnie dając sobie szansę na minimalizację potencjalnych problemów i wprowadzanie poprawek. Nowe narzędzia warto wdrażać stopniowo, aby uniknąć chaosu i problemów z funkcjonowaniem restauracji. Można zacząć od testowania narzędzi w mniejszej skali lub na wybranych obszarach, a następnie stopniowo je rozbudowywać. Kiedy już uda nam się wdrożyć innowacje, monitorujmy i dostosowujmy na bieżąco ich funkcjonalność do naszych potrzeb.
Podsumowanie
Nowoczesne narzędzia mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie restauracji, zwiększając wydajność pracy i poprawiając obsługę klienta. Kluczem do sukcesu jest jednak przemyślane i stopniowe wdrażanie innowacji, które są dostosowane do potrzeb celów danej restauracji i oparte o wcześniejsze analizy. Pamiętajmy, że technologia to narzędzie, a prawdziwą wartość wnoszą ludzie obsługujący ją i korzystający z niej zarówno w kuchni, jak i w obszarze obsługi gości.