Pomimo trudności ostatnich lat, związanych z kryzysem, wysoką inflacją oraz rosnącymi kosztami utrzymania, Polacy zaczynają dostrzegać poprawę w swojej sytuacji finansowej.
Z danych zebranych przez GfK – An NIQ Company wynika, że 43% badanych odczuwa pogorszenie swojego stanu finansowego w porównaniu do roku ubiegłego, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu do 53% zarejestrowanych pół roku temu. Co więcej, spadła również liczba osób, które przewidują dalsze pogorszenie swojej sytuacji ekonomicznej – obecnie jest to 27% ankietowanych, podczas gdy jeszcze w marcu było to 37%.
Zmniejszająca się pesymistyczna prognoza wskazuje na rosnący optymizm wśród konsumentów. Ponad połowa badanych sądzi, że ich położenie finansowe pozostanie stabilne, a niemal co czwarta osoba liczy na jego poprawę w najbliższych miesiącach. Zdaniem ekspertów GfK, jest to trzecia kolejna fala badania, w której następuje sukcesywne zwiększanie się pozytywnych oczekiwań finansowych Polaków.
Optymizm ten może przełożyć się na zachowania konsumpcyjne. Przed nami Black Week i święta Bożego Narodzenia, okresy zazwyczaj charakteryzujące się zwiększonymi wydatkami. Ekspertka GfK zauważa, że w obliczu stabilizujących się nastrojów konsumenckich, Polacy mogą być skłonni do większych wydatków na promocje oraz przygotowania świąteczne, co może oznaczać odstąpienie od strategii silnego oszczędzania.