W listopadzie tego roku branża hotelarska odnotowała zróżnicowane wyniki, jak pokazuje najnowsza ankieta IGHP. Mimo że frekwencja była słabsza w porównaniu z poprzednim miesiącem, to i tak przewyższyła rezultaty sprzed roku. Szczególnie hotele biznesowe wykazały lepsze obłożenie, choć wciąż pozostawało miejsce na optymalizację. Oczekiwania na grudzień i okres świąteczno-noworoczny są jednak dość optymistyczne, z wolnymi miejscami dostępnymi na Boże Narodzenie i większym zainteresowaniem Sylwestrem.
W listopadzie 19% hoteli zanotowało obłożenie poniżej 30%, a nieco ponad połowa (52%) osiągnęła wyniki powyżej 50%. To o 13 punktów procentowych mniej niż w październiku, co może sygnalizować sezonowe spowolnienie.
Różnice w wynikach między hotelami biznesowymi a wypoczynkowymi pogłębiły się. W segmencie biznesowym 62% osiągnęło obłożenie powyżej 50%, co jest wynikiem o 9 punktów procentowych słabszym niż w październiku. W obiektach wypoczynkowych zaledwie 29% przekroczyło poziom frekwencji 50%, a 1/3 hoteli zanotowała obłożenie poniżej 30%.
W kwestii cen, mimo wzrostu średnich stawek w około 70% hoteli, połowa z nich odnotowała wzrost cen niższy niż inflacja, co może oznaczać realny spadek cen w tych obiektach. Co więcej, 25% gości w listopadzie stanowili turyści zagraniczni, z lekko wyższym udziałem w hotelach biznesowych.
Ankietowane hotele wskazują, że miejsca na okres świąteczny są jeszcze dostępne, a obiekty wypoczynkowe mają lepsze perspektywy na okres świąteczno-noworoczny. W przypadku hoteli biznesowych, obłożenie poniżej 30% notuje aż 79% obiektów w okresie świątecznym.
Ankieta IGHP przeprowadzona na początku grudnia 2023 roku objęła 134 hotele z różnych województw, z dominującymi mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami, co stanowi 96% badanych obiektów.