Nastroje konsumenckie w Polsce mocno w górę

0
422

Polscy konsumenci coraz lepiej oceniają swoje finanse i z większym optymizmem patrzą w przyszłość, zarówno osobistą, jak i krajową.

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company wzrósł w maju 2024 r. do 3,6 pkt, co stanowi najlepszy wynik od września 2019 roku. Główna zasługa tego wzrostu przypisywana jest młodzieży, która wyróżnia się wyraźnie lepszymi nastrojami konsumenckimi. Dla osób w wieku 15-29 lat wskaźnik wynosi nawet 29,3 pkt na plusie, podczas gdy starsze grupy wiekowe odnotowują negatywne wyniki.

Większość kluczowych wskaźników barometru poprawiła się w maju 2024 r. Optymizm konsumentów wzrósł zarówno w ocenie sytuacji ekonomicznej kraju, jak i osobistych finansów. Skłonność do wydatków na dobra trwałe pozostaje wysoka, co wskazuje na stabilizację nastrojów konsumenckich w długofalowej perspektywie. W porównaniu do ubiegłego roku, kiedy przyszłą sytuację ekonomiczną kraju oceniano na -24,5 pkt, obecnie wynik wynosi -5,7 pkt.

W maju mężczyźni prezentowali lepsze nastroje konsumenckie niż kobiety. Jednak największe różnice odnotowano w podziale na grupy wiekowe. Młodzi ludzie, w wieku od 15 do 29 lat, wykazują najwyższy poziom optymizmu, co kontrastuje z pesymizmem osób powyżej 50. roku życia. Michał Pawelczyk z GfK zwraca uwagę na istotny wpływ młodzieży na rynek, podkreślając, że ich optymizm znacząco napędza dodatni wynik barometru.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 10-15 maja 2024 r. metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1000 osób. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company, sporządzany na zlecenie Komisji Europejskiej, ilustruje aktualne postawy konsumenckie Polaków od 1985 roku, obejmując 27 krajów.

Dane wskazują na rosnący optymizm polskich konsumentów, co jest pozytywnym sygnałem dla rynku i może przełożyć się na zwiększone wydatki konsumpcyjne w nadchodzących miesiącach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.