W 2025 roku minimalne wynagrodzenie w Polsce wzrośnie do 4666 zł brutto (3510,92 zł netto), a minimalna stawka godzinowa wyniesie 30,50 zł. To istotna zmiana dla branży hotelarskiej i gastronomicznej.
Pracodawcy muszą liczyć się z wyższymi kosztami zatrudnienia, co może wpłynąć na ceny usług i produktywność. Jak wynika z badania Grupy Progres, cudzoziemcy, w tym liczni pracownicy z Azji, Afryki i Ameryki Południowej, często zadowalają się wynagrodzeniem między 3000 a 3900 zł netto. Z kolei Ukraińcy mają wyższe oczekiwania – 85% z nich liczy na wynagrodzenia powyżej 4000 zł netto. Wzrost płacy minimalnej może wzmocnić presję płacową, co dla wielu firm oznacza konieczność przerzucenia kosztów na klientów lub weryfikacji struktury wynagrodzeń.
– Podniesienie płacy minimalnej do poziomu 4666 zł od stycznia 2025 roku to wzrost, który w porównaniu do podwyżek w 2023 i 2024 roku może wydawać się niski i nie zaporowy dla przedsiębiorców. Perspektywa zmienia się, gdy weźmiemy pod uwagę np. bazową kwotę, od której nastąpił wzrost. Ona już teraz dla sporej części firm jest dość wysoka. Co więcej, zwiększenie płacy minimalnej o kilkaset złotych może narzucić kolejną presję płacową na przedsiębiorców. Jeśli będą oni chcieli utrzymać zespół i spełnią jego oczekiwania finansowe, to prawdopodobnie koszty tego ruchu spadną na konsumentów, a to oznacza wzrost cen usług i produktów albo spadek ich jakości, gdy firmy nie zdecydują się na przerzucenie wspomnianych kosztów na klientów – zaznacza Cezary Maciołek, prezes Grupy Progres. – Warto zastanowić się też, czy płaca minimalna powinna być jednolita w skali kraju, czy raczej zróżnicowana regionalnie lub branżowo, biorąc pod uwagę różne koszty prowadzenia biznesu. W krajach skandynawskich, jak Szwecja, wynagrodzenia są negocjowane ze związkami branżowymi, co mogłoby stanowić alternatywny model – dodaje Cezary Maciołek.
Dla pracodawców w branży HoReCa oznacza to konieczność planowania wyższych budżetów na wynagrodzenia. Zwiększenie minimalnych płac może również skłonić firmy do poszukiwania optymalizacji kosztów, w tym restrukturyzacji zespołów czy wprowadzania nowych technologii, by zminimalizować koszty operacyjne.