Roślinne alternatywy zyskują popularność w gastronomii

0
132

Rynek alternatyw dla produktów odzwierzęcych w Polsce dynamicznie się rozwija. Wzrost sprzedaży i zmieniające się preferencje konsumentów wyraźnie wskazują, że coraz więcej osób sięga po roślinne alternatywy nie tylko w sklepach, ale także w lokalach gastronomicznych.

Według danych Nielsen IQ, rynek zamienników nabiału w Polsce wzrósł o 26,6% w okresie od lipca 2021 do czerwca 2024 roku. Wartość sprzedaży tej kategorii osiągnęła w 2024 roku 657,3 mln zł, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu do roku poprzedniego. Najczęściej wybieranymi produktami w tym segmencie są alternatywy mleka i jogurtów.

Według Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej (PZPŻR), wartość całego rynku roślinnego, uwzględniając sprzedaż w kanałach HoReCa, e-commerce oraz sklepach specjalistycznych, wyniosła w 2023 roku 1,465 mld zł. Dane te pokazują, że roślinne zamienniki zyskują coraz większą popularność w Polsce.

Blisko połowa Polaków (47%) sięga po roślinne alternatywy z ciekawości, co jest jednym z głównych powodów wzrostu ich popularności. Troska o zdrowie stanowi motywację dla co siódmej osoby, a dla 10% konsumentów zamienniki nabiału i mięsa są sposobem na urozmaicenie diety.

Co ciekawe, według danych PZPŻR Niemcy czy też Anglicy rzadziej niż Polacy sięgają po roślinne alternatywy w ramach odkryć kulinarnych, a częściej dla dobra planety i środowiska. Pokazuje to, że nadal potrzebujemy edukacji w temacie zdrowego odżywiania i ekologii, ale to nie jedyny powód tych różnic. Dla Polaków rynek tych produktów jest jeszcze dość nowy, a cenowo nie dla każdego dostępny. W konsekwencji, nieco ponad czterech na dziesięciu Polaków nie miało jeszcze okazji spróbować alternatyw mięsa. Nic więc dziwnego, że tak bardzo kieruje nimi ciekawość – mówi Marcin Grabiwoda, Food Transformation Director, Sodexo Polska.

Zmieniające się potrzeby konsumentów wpływają na ofertę gastronomiczną. Restauracje coraz częściej aktualizują swoje menu, wprowadzając wegetariańskie i wegańskie dania, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Sodexo Polska zapowiada, że do 2025 roku jedna trzecia ich oferty będzie oparta na roślinnych składnikach.

Kupujący doceniają nasze starania i zmieniają nawyki. Obserwujemy stały wzrost zainteresowania opcjami wegańskimi w naszej ofercie, a udział opcji bezmięsnych w zestawach wybieranych przez odwiedzających nasze lokale wzrósł o kilka punktów procentowych rok do roku. Dla wielu z nich jednak produkty odzwierzęce nadal są istotną częścią diety. Z danych, które zebraliśmy w globalnym badaniu Sodexo przy współpracy z Toluna Harris w 2024 r. od ponad 7 tys. ankietowanych wynika, że połowa osób stawiająca na zrównoważoną żywność nie rezygnuje całkowicie z mięsa. Nie trzeba więc w pełni zmieniać swojej diety, by zdrowo się odżywiać i dbać o klimat. Ważne jednak, by zmniejszać spożycie najbardziej emisyjnych artykułów i zwracać uwagę na sposób ich wyprodukowania – mówi Marcin Grabiwoda.

Jedną z przyszłych opcji dla sceptycznych konsumentów może być mięso komórkowe, które jest produkowane w laboratoriach z komórek zwierzęcych. Według raportu A.T. Kearney, do 2040 roku produkty tego typu mogą stanowić 35% globalnej produkcji mięsa. Polska również stawia pierwsze kroki w tej dziedzinie – firma LabFarm zaprezentowała prototyp kulki mięsnej z drobiowego mięsa komórkowego, a danie z tego produktu przygotował Michał Fabiszewski, główny szef kuchni Sodexo Polska.

Dynamiczny rozwój rynku roślinnych alternatyw oraz rosnące zainteresowanie innowacyjnymi rozwiązaniami, jak mięso komórkowe, pokazują, że gastronomia w Polsce staje przed nowymi wyzwaniami i możliwościami. Kluczowe jest nie tylko dostosowanie oferty do oczekiwań klientów, ale także edukacja na temat zdrowego odżywiania i ekologii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.