Krótka opowieść o kosztach i przychodach – jak zmiana perspektywy zmienia wszystko

0
178

Tony Robbins powiedział kiedyś: „Nie ma nic bardziej kosztownego niż pozostanie w tym samym miejscu.” Te słowa idealnie oddają istotę zarządzania kosztami i przychodami.. Wielu menedżerów wciąż myśli o nich jako o danych w Excelu – zestawie tabel, liczb i formuł, które mają prowadzić do prostych wniosków. Ale czy to naprawdę wszystko? Czy na koszty i przychody możemy spojrzeć inaczej?

Spróbujmy zmienić perspektywę.

Każda decyzja, każdy szczegół w codziennej pracy ma wpływ na te liczby. Przychody i koszty to nie tylko efekty działań – to ich bezpośrednie odbicie.

Otwórz się na inne spojrzenie

Albert Einstein powiedział: „Jeśli masz dość nieudanych prób, to zastanów się, czy robisz to wystarczająco inaczej.” W hotelarstwie często próbujemy powielać utarte schematy. Przyciągamy gości promocjami, obniżamy ceny, oszczędzamy na serwisie. A gdyby tak zmienić podejście?

Ludzie jako największy zasób

Często zapominamy, że to ludzie – nasz zespół – mają największy wpływ na koszty i przychody. Warto zainwestować czas w ich szkolenie, wsparcie i rozwój. To oni codziennie mają kontakt z gośćmi i to ich postawa decyduje, czy goście wrócą, czy nie.

Mistrzowie gościnności potrafią zrobić różnicę, jeśli tylko damy im narzędzia i motywację. Na przykład w jednym hotelu wdrożono program „detali”, w którym pracownicy otrzymali zadanie zauważania małych rzeczy, które mogą poprawić doświadczenie gości – od kwiatów w pokoju po indywidualne powitania, ale też wyjątkowego pożegnania.

Jesienią w jednym z hoteli położonym wśród sosnowego lasu wprowadzono wyjątkowy gest. W dniu wyjazdu każdy gość otrzymywał sadzonkę sosny z instrukcją, by zasadzić ją w swoim ulubionym miejscu. Ten symboliczny prezent nie tylko nawiązywał do lokalnego krajobrazu, ale również przypominał gościom o wyjątkowym charakterze hotelu. Pomysł spotkał się z entuzjazmem – goście doceniali personalny akcent i oznaczali hotele w mediach społecznościowych wraz ze zdjęciem sadzonki.

Podsumowanie

Koszty i przychody nie są jedynie liczbami na ekranie – to wynik naszych codziennych wyborów, działań i współpracy w zespole. Excel może pomóc je zobrazować, ale nie stworzy rozwiązań. To my mamy moc wpływania na to, czy będziemy tkwić w miejscu, czy odważymy się zmienić perspektywę i działać inaczej.

Bo jak mówi Robbins, pozostawanie w miejscu jest najkosztowniejszym wyborem.

Droga Koleżanko, Drogi Kolego z branży: jak często rozmawiasz ze swoim zespołem o tym, co oni dostrzegają? Co słyszą od gości? Co można poprawić lub zmienić? Nie zapominaj o tym, że to gra zespołowa prowadzi Wasz hotel do ekstraklasy. Jednym zawodnikiem nie wygrasz meczu. Poświęć czas i dowiedz się, jak wygląda ten biznes z różnych perspektyw.

Tylko od Was zależy czy koszty będą narzędziem rozwoju, a przychody dowodem na kreatywność i skuteczność Waszych działań.

O autorce:

Agnieszka Maszner-Paprocka – Przeciętna dziewczyna z małej miejscowości, która przeszła przez wszystkie szczeble kariery – dziś Prezeska Zarządu spółki zarządzającej hotelem HAVET Hotel & Spa 5* w Dźwirzynie, z 13-letnim doświadczeniem w branży hotelarskiej. Trenerka biznesu i szkoleniowiec. Od 25 lat związana z pionami finansowymi różnych firm i organizacji, dzięki czemu potrafi efektywnie łączyć wiedzę z dziedziny finansów z głębokim zrozumieniem specyfiki sektora hospitality. Z dużą ciekawością obserwuje świat, procesy i ludzi, dostrzegając w tym źródło inspiracji do wdrażania nieoczywistych rozwiązań w hotelarstwie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.