Ministerstwo Sportu i Turystyki zapowiedziało opracowanie 13 sektorowych strategii rozwoju turystyki, a także zachęca 16 województw do stworzenia lub zaktualizowania dokumentów w skali regionalnej. Celem jest przygotowanie jednolitej, ogólnopolskiej strategii, obejmującej całą branżę turystyczną do 2030 roku (z perspektywą do 2036).
Wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys zainaugurował w piątek, 14 marca, cykl konferencji na ten temat, spotykając się w Zielonej Górze z przedstawicielami branży i władz województwa lubuskiego. Jednym z punktów programu jest „Program wsparcia turystyki. Edycja 2025” – konkurs mający dofinansować tworzenie trzynastu strategii tematycznych. Budżet tego działania to 12,6 mln zł, rozdzielany co roku. Resort liczy, że projekty obejmą m.in. turystykę rowerową, kulinarną, wiejską, wodną, uzdrowiskową, przyrodniczą, caravaningową czy MICE. Zgodnie z wytycznymi, każda strategia powinna zawierać diagnozę obecnej sytuacji, jasno sprecyzowane cele, szczegółowe plany działań i harmonogram wdrożenia. Istotnym elementem mają być też narzędzia monitorowania postępów i zarządzania ryzykiem, a także kosztorys i źródła finansowania.
Wiceminister Borys akcentuje potrzebę zaangażowania różnych środowisk turystycznych – zarówno ekspertów, jak i praktyków. Wymóg konkursu wskazuje, że o środki na opracowanie strategii mogą się ubiegać organizacje pozarządowe lub inne podmioty działające w branży turystycznej, pod warunkiem, że będą to oferty składane przez co najmniej dwie współpracujące ze sobą instytucje. Dodatkowo niezbędne jest wniesienie co najmniej 10-procentowego wkładu własnego, w tym co najmniej 5 procent w formie finansowej.
Opracowywane strategie powinny być spójne z już istniejącymi dokumentami o zasięgu krajowym i unijnym, a także prezentować dobre praktyki zaczerpnięte z innych krajów UE. Jednocześnie Ministerstwo liczy, że wypracowane dokumenty w perspektywie końca 2025 roku przyczynią się do konkretnych rozwiązań wspierających rozwój turystyki w Polsce – zarówno w wymiarze regionalnym, jak i w wybranych segmentach rynku (np. turystyka konna, uzdrowiskowa, HoReCa czy zorganizowana). Po zakończeniu przygotowań resort planuje ujednolicenie powstałych strategii w jeden, ogólnokrajowy dokument, który określi kierunki rozwoju branży turystycznej do roku 2030 (z perspektywą do 2036).