Przystosowanie hotelu do osób niepełnosprawnych

1
29344
Większość hoteli posiada w swojej ofercie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Czy jednak rzeczywiście inwalidzi mogą z nich w pełni korzystać, aby ich pobyt w hotelu był komfortowy? Problemy, jakie napotykają niepełnosprawni podczas szukania noclegu oraz sugestie dotyczące rozwiązania tychże trudności przedstawił nam reprezentant fundacji „Wyjdź z domu” – Stanisław Gurba.

Osoby niepełnosprawne coraz częściej podróżują i nie jest to już wyjątkowa okoliczność. Dzięki wsparciu wielu fundacji mogą zwiedzać świat w komfortowych i przyjaznych warunkach. Współczesne prawo i liczne dofinansowania pozwalają wielu niepełnosprawnym na wyjazdy nawet w warunkach o podwyższonym standardzie. W tym aspekcie ważne jest rozróżnienie podstawowych rodzajów niepełnosprawności:

1. Niepełnosprawność ruchowa (np. poruszanie się na wózku lub o kulach)
2. Niepełnosprawność sensoryczna
3. Niepełnosprawność umysłowa

Co oczywiste, każdy człowiek z niepełnosprawnością ma indywidualne potrzeby, ale każdy przypadek może być inny. Dlatego tak ważne jest, aby personel hotelowy był odpowiednio wyedukowany i wiedział, z jakim stopniem inwalidztwa ma styczność.

W większości obiekty noclegowe przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. W tym przypadku istnieją też bardziej szczegółowe przepisy. Hotel powinien być – a przynajmniej parter – dostępny dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, np. mieć odpowiedni podjazd. Lada w recepcji powinna być również odpowiednio obniżona, aby niepełnosprawny miał do niej swobodny dostęp. Jak wynika z obserwacji Stanisława Gurby, często zdarza się jednak, że choć lady są dostosowane, to obsługa recepcji i tak korzysta z jej wysokiej części. Obniżona zastawiona jest bowiem folderami reklamowymi, w związku z czym gość czuje się, jakby rozmawiał ze ścianą.

Mile widziany jest także przynajmniej jeden pokój dedykowany osobom niepełnosprawnym, a najlepiej kilka – na wypadek większych grup gości. Pokój takowy powinien posiadać odpowiednie przestrzenie manewrowe zarówno w części sypialnianej jak i w toalecie. Łóżka powinny być pod względem wysokości zbliżone do poziomu siedzenia i posiadać materace o odpowiedniej twardości. Tymczasem w wielu przypadkach są one zbyt miękkie, co jest bardzo kłopotliwe zwłaszcza dla osób, które mają bezwładne nogi, gdyż znacząco utrudnia im ruchy.

Największa niewiedza panuje jednak w kwestii dostosowania łazienek. Częstym zjawiskiem jest powierzchowne przygotowanie tego pomieszczenia przez designerów, którzy myślą, że przestrzeń i krzesło wystarczy, a łazienka ma przede wszystkim pięknie wyglądać. Owszem, zamontowany jest ruchomy prysznic, wysokość ubikacji i umywalek też jest odpowiednia, ale gdy przychodzi do korzystania, pojawia się kłopot. Projektanci zapominają choćby o tak podstawowych rzeczach jak poręcze. Problematyczne bywają również prysznice. Pan Stanisław zwrócił uwagę na fakt, że w jednym z rzeszowskich hoteli, który odwiedzał, w łazience dedykowanej dla osoby niepełnosprawnej prysznic posiadał wysokie progi, a cały sprzęt, krzesło i armatura zamontowane były na jednej ścianie. Skutkowało to tym, iż osoba z niepełnosprawnością ruchową w zasadzie nie miała jak korzystać z urządzenia.

Jeśli chodzi o osoby z drugiej grupy niepełnosprawności, a w szczególności niewidome lub niedowidzące, dużym ułatwieniem są kontrastowe barwy użyte przy urządzaniu wnętrz, np. jasne ściany i ciemne drzwi. Ułatwia to orientację w terenie i pozwala na szybsze znalezienie pokoju lub innych pomieszczeń. Przy drzwiach warto umieścić numery i napisy w języku Braille’a – najlepiej, aby znajdowały się one w okolicach klamek. Ciekawe rozwiązanie, które stosowane jest głównie na Zachodzie, stanowi system informujący o tym, że gość zbliża się do swojego pokoju np. poprzez wibracje lub sygnał dźwiękowy. Utrudnieniem są natomiast coraz częściej stosowane panele dotykowe montowane w windach, które mimo że wyglądają efektownie i nowocześnie, są zupełnie nietrafionym rozwiązaniem.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną są przeważnie nadwrażliwe na światło i dźwięki. Ich potrzeby są więc zgoła odmienne. Rozwiązaniem, które zapewniłoby im komfortowy i bezstresowy wypoczynek byłoby wyciszenie pokoi. Wówczas gość z upośledzeniem umysłowym mógłby się wyciszyć i zrelaksować bez narażania na bodźce zewnętrzne, np. hałasy z ulicy, głośne dźwięki itp.

Postęp w kwestii dostosowywania obiektów noclegowych do potrzeb osób niepełnosprawnych jest bez wątpienia zauważalny. Świadomość hotelarzy jest coraz większa i co istotne, chcą oni pogłębiać swoją wiedzę w tym temacie. Nowo powstające hotele są planowane tak, aby spełniały chociaż podstawowe wymagania inwalidów.

Fundacja „Wyjdź z domu” przy wyborze hotelu zwraca uwagę przede wszystkim na „sieciówki”. Jest niemal pewne, że obiekt funkcjonujący pod globalną marką posiada wymagany standard i nocleg będzie bezproblemowy. Jednym z pewniaków Fundacji jest marka Ibis, która utrzymuje standard dostosowania swoich obiektów pod osoby niepełnosprawne zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Widoczną różnicę pomiędzy hotelami w Polsce a tymi na Zachodzie stanowi stan budynków. Pan Stanisław zwraca uwagę, iż w naszym kraju przeważają hotele nowe, które od samego początku starają się zapewniać standard w kwestii udogodnień, natomiast hotele zagraniczne są starsze i niestety nie zawsze odpowiednio dostosowane, mimo przeprowadzanych remontów. Na Zachodzie panuje natomiast znacznie większa świadomość na temat potrzeb osób niepełnosprawnych. Nad Wisłą dopiero od niedawna zaczyna się o tym szerzej mówić i działać.

Fundacja „Wyjdź z domu” prowadzi też stronę noclegibezbarier.pl, gdzie gromadzone są dane o takich obiektach, które spełniają standardy wyznaczone przez Fundację. Rekomendowane hotele są uprzednio odwiedzane przez wyznaczone osoby i na podstawie ankiety klasyfikowane. Ankietę wypełnić mogą również właściciele hoteli, aby sprawdzić, czy ich obiekty wpasowują się w wyznaczony standard i na tej podstawie dołączyć do bazy.

1 KOMENTARZ

  1. Mam pytanie czy w hotelu mają prawo żądać od osoby niepełnosprawnej wyższej ceny za pokój z uwagi na „wyższy” standard wyposażenia łazienki- poręcze, fotelik … Czy nie powinno się informować o wyższych cenach tych pokoi w ofercie hotelu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.