Decyzja o wprowadzeniu polityki niekorzystania z jaj „trójek” wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju firmy Scandic. Sieć hoteli już wcześniej wprowadzała zmiany w oferowanych posiłkach i napojach, które miały na celu zmniejszenie negatywnego wpływu działalności firmy na środowisko, m.in. poprzez zagwarantowanie w menu śniadaniowym opcji wegańskich oraz produktów Fairtrade, czy inicjatywy ograniczające marnowanie żywności.
Według szwedzkiej organizacji Djurens Rätt, walczącej o poprawę warunków życia zwierząt, około 12 procent, czyli ponad milion kur, jest hodowanych w Szwecji w systemie klatkowym. Liczba ta jednak stale się zmniejsza wraz z rosnącą liczbą konsumentów i firm wybierających jajka z alternatywnych metod hodowli.
Nowa polityka będzie obowiązywać we wszystkich hotelach Scandic, ponad 280 lokalizacjach na całym świecie. Jajka pochodzące z chowu klatkowego, jak również produkty je zawierające, zostaną stopniowo wycofane pomiędzy wrześniem 2018 i 2020, z wyjątkiem hoteli w Norwegii, gdzie proces ten zostanie zakończony do 2022 roku.
Największe sieci hoteli już wycofały „trójki”
Scandic to kolejna znana sieć hoteli, która ogłasza zastąpienie jaj uważanych za nieetyczne ich alternatywą z chowu ściółkowego czy wolnego wybiegu. W gronie tym znajdują się już takie marki jak InterContinental, Novotel czy Mercure. W przypadku hoteli tej klasy deklaracja dotyczy zazwyczaj jaj jako składnika produktów gotowych, ponieważ jaja całe znajdujące się np. w ofercie śniadaniowej pochodzą często z lepszych hodowli.
Największa sieć hotelowa na świecie, InterContinental Hotels, zdecydowała się na rezygnację z jaj klatkowych do 2022 roku w hotelach znajdujących się w Europie i obu Amerykach, a w pozostałych lokalizacjach do roku 2025. W skład tej grupy wchodzą również hotele Holiday Inn znajdujące się w większych miastach w Polsce.
Kolejna duża sieć hoteli, Vienna House, jako powód wycofania jaj oznaczonych numerem „trzy” podała troskę o środowisko naturalne. Krakowski hotel tej firmy już od tego roku nie korzysta z jaj z chowu klatkowego.
Z kolei sieć hoteli B&B Hotels już od 1 grudnia 2017 roku nie używa jaj klatkowych w żadnym ze swoich dań. Zazwyczaj jednak, zarówno hotele, jak i producenci żywności oraz sklepy dają sobie dłuższy czas na wprowadzenie zmian.
„Decyzje firm podyktowane są w dużej mierze oczekiwaniami konsumentów. Według badań IBRiS ze stycznia tego roku, 100% Polaków w wieku 18-29 lat gotowych jest zapłacić więcej za produkt pochodzący z bardziej etycznej hodowli zwierząt, a 82,4% respondentów uważa, iż chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków życia” – komentuje Marta Jarosiewicz, koordynatorka kampanii “Jak one to znoszą” ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki.