Alergeny spożywcze – warto być wyczulonym (cz.1)

0
1234
Gluten Free Healthy Lifestyle Concept

Specjaliści alarmują, że wszelkiego rodzaju alergie będą stanowiły jeden z największych problemów medycznych na świecie. Szacuje się, że za kilkanaście lat alergią będzie dotknięty co drugi Europejczyk, a najpoważniejszym problemem będzie alergia pokarmowa, na którą już teraz zapada dwukrotnie więcej osób, niż 10 lat temu. Obecnie cierpi na nią ok. 7 mln mieszkańców naszego kontynentu.

Dynamiczny rozwój tej choroby stanowi poważne wyzwanie dla medycyny, która nadal nie zna skuteczniejszego sposobu, niż dieta pozbawiona uczulających składników. Wzrost zachorowań jest ściśle połączony z rozwojem cywilizacyjnym. Według najnowszych danych 75% osób cierpiących na alergię mieszka w dużych miastach. Wiele wskazuje na to, że problemu alergii jeszcze długo nie uda się powstrzymać. Dlatego tak ważna jest społeczna odpowiedzialność i świadomość na temat zagrożeń związanych z alergią i jej skutkami.

Alergen alergenowi nierówny

Niepożądaną reakcję organizmu może wywołać praktycznie każdy pokarm. Ponadto nasz organizm może dawać również pseudoalergiczne sygnały o nietolerancji niektórych produktów spożywczych. Alergia bywa przez to często mylona z nietolerancją pokarmową, która bardzo często dotyczy takich substancji, jak laktoza, fruktoza czy histamina (występująca w: pomidorach, rybach wędzonych czy bananach). Nietolerancja pokarmowa jest znacznie częstszym problemem niż alergia. Wywołują ją również “dodatki” do potraw: konserwanty, wzmacniacze smaku, glutaminian sodu oraz barwniki. Szacuje się, że nietolerancja pokarmowa stanowi problem dla blisko 45% populacji. Nieleczona alergia może prowadzić do poważnych powikłań. Ze względu na to, że jest to choroba przewlekła należy nieustannie unikać zagrożeń, jakimi są alergeny wywołujące niepożądane reakcje organizmu.

Co z alergenami w gastronomii?

Stale rosnący problem alergii jest także poważnym wyzwaniem dla gastronomii. Jako branża spożywcza, która oferuje Klientom finalnym gotowe produkty nieopakowane, jest odpowiedzialna za informowanie Klientów o składnikach mogących wywołać reakcję alergiczną. W przypadku produktów zapakowanych odpowiedzialność za spożycie alergenu leży po stronie kupującego, który przed spożyciem powinien sprawdzić informacje o alergenach znajdujące się na opakowaniu.

Najczęściej występującymi alergenami są: gluten, skorupiaki, jaja, orzechy, soja, ryby, mleko, seler, gorczyca, sezam czy łubin. Polskie ustawodawstwo niewiele mówi o sposobie i formie informowania o alergenach. Odwołuje się natomiast bezpośrednio do wytycznych unijnych. Obowiązek informowania o mogących wywołać alergię składnikach pojawił się po raz pierwszy w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 2011 roku. Na podstawie tego rozporządzenia dwie instytucje (SANEPID oraz PIH) mogą przeprowadzić kontrolę lokalu i zweryfikować dostęp do informacji o alergenach znajdujących się w potrawach z oferowanego menu. W 2018 roku Państwowa Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę w 160 lokalach gastronomicznych, z czego w 80%  z nich wykryła nieprawidłowości. W większości kontrolowanych lokali pojawiał się problem braku informacji o alergenach lub informacja ta była niewłaściwa (brak wszystkich alergenów występujących w potrawach). Obie instytucje kontrolne mogą nałożyć w tym wypadku mandat. Z pewnością o wiele większym problemem jest przypadek wywołania reakcji alergicznej u osoby uczulonej na którykolwiek składnik znajdujący się w unijnych dyrektywach, które tworzą listę najpopularniejszych alergenów spożywczych.

Wiele wskazuje na to, że problemu alergii jeszcze długo nie uda się powstrzymać. Dlatego tak ważna jest społeczna odpowiedzialność i świadomość na temat zagrożeń związanych z alergią i jej skutkami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.