Alergeny spożywcze – warto być wyczulonym (cz.2)

0
1251

Unijna dyrektywa nr 1169/2011 nałożyła na całą branżę spożywczą obowiązek informowania o alergenach występujących w menu już w 2014 roku. W związku z tym na wszystkich restauratorów spadła odpowiedzialność, która jest często weryfikowana przez urzędy kontrolne. Jak spełnić unijne wymogi i wyjść cało z kontroli PIHu i SANEPIDu?

Likwidować czy wydawać alergeny?

Reakcje alergiczne u osób cierpiących na alergię pokarmową mogą być bardzo ostre. Niezwykle rzadko jednak dochodzi do sytuacji, że chory po zjedzeniu posiłku dostaje wstrząsu anafilaktycznego. Dzieje się tak głównie dlatego, że osoby, u których zdiagnozowano silną i niepożądaną reakcję, na którykolwiek składnik pokarmowy – rzadko korzystają z usług gastronomicznych. Problem jednak cały czas stanowi niewielki odsetek chorych, u których uczulenie nie zostało jeszcze wykryte. Mimo dwukrotnego w ostatnim dziesięcioleciu wzrostu osób zmagających się z tą chorobą – to nadal stosunkowo niewielka grupa potencjalnych Klientów. Wyeliminowanie alergenów z menu jest bardzo trudne, praktycznie niemożliwe.

Przepisy, sanepid i lista alergenów występujących w gastronomii.

Dla polskiej gastronomii temat alergenów jest wciąż wyzwaniem, z którym nie wszyscy sobie radzą. Dowodem na to jest ilość mandatów wystawionych przez Państwową Inspekcję Handlową w ubiegłym roku. Podstawowym problemem jest brak wiedzy. Niskie kary stosowane przez urzędy kontrolne również nie sprzyjają poprawie sytuacji. Niechęć do podawania składników uczulających wynika najczęściej z obawy, że taka przestroga może odstraszyć potencjalnego Klienta. W praktyce wygląda to zupełnie odwrotnie. Osoba, która zna swoje ograniczenia w przyjmowaniu pokarmów, poczuje się o wiele bezpieczniej w miejscu, gdzie otrzyma rzetelnie przygotowane menu, a personel będzie w stanie zaproponować alternatywne składniki w wybranej pozycji.

W wykazie najczęściej występujących alergenów można natrafić na:

  • GLUTEN
  • SKORUPIAKI i produkty pochodne
  • JAJA i produkty pochodne
  • RYBY i produkty pochodne
  • ORZESZKI ZIEMNE (arachidowe) i produkty pochodne
  • SOJA i produkty pochodne
  • MLEKO i produkty pochodne (łącznie z laktozą)
  • ORZECHY
  • SELER i produkty pochodne
  • GORCZYCA i produkty pochodne
  • NASIONA SEZAMU i produkty pochodne
  • DWUTLENEK SIARKI
  • ŁUBIN i produkty pochodne
  • MIĘCZAKI i produkty pochodne

Jak informować o alergenach w restauracji?

Według znowelizowanej dyrektywy unijnej nr 1169/2011 państwa członkowskie UE mogą samodzielnie regulować kwestię znakowania produktów w przypadku alergenów. W polskim ustawodawstwie próżno jednak szukać takich wytycznych i należy przyjąć, że produkty nieopakowane powinny stosować taką samą zasadę, jak w przypadku produktów w opakowaniach. Informacje o alergenach powinny więc być: czytelne, wyraźne, widoczne, nieusuwalne oraz muszą mieć zawsze formę pisemną (niedozwolone jest stosowanie piktogramów). Niemożliwe jest również podawanie ostrzeżenia o alergenach wyłącznie na życzenie Klienta. Dotychczas w gastronomii zostały wypracowane dwa sposoby deklarowania alergenów:

  • menu – informacja przy każdej pozycji zarówno o występowaniu alergenów, jak i możliwości ich występowania. Należy pamiętać, że taka informacja powinna bezpośrednio odnosić się do składników alergennych wymienionych w unijnej dyrektywie oraz powinna być wyróżniona za pomocą czcionki, stylu czy koloru tła. Zobacz jak powinno wyglądać menu w restauracji.
  • spis alergenów na osobnej liście – traktowany jako suplement do menu lub wręczany Klientom, którzy deklarują alergię pokarmową.

Coraz częściej zdarza się, że kelner rozpoczynający obsługę zadaje pytanie – czy jest Pan/Pani uczulony/a na jakikolwiek składnik pokarmowy? Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że taki Klient zostanie właściwie obsłużony, a w jego daniu nie znajdą się niepożądane alergeny. Spotykane są również ozdobne formy graficzne na ścianach, które zawierają spis alergenów – sugerując tym samym transparentność oraz odpowiedzialność za przygotowywane produkty. Należy pamiętać, że realizując także wszelkiego rodzaju ofertę gastronomiczną poza lokalem (catering, dostawa do domu) jesteśmy nadal zobowiązani do udzielenia informacji o alergenach w naszym menu. Stosując jedną z powyższych form możemy być pewni, że w razie kontroli nie narazimy się na mandat. Dobrze również pamiętać, że jakiekolwiek roszczenia Klienta, który podczas wizyty w naszym lokalu spożył uczulający go alergen mogą być rozpatrywane wyłącznie wtedy, gdy zadeklarował ten fakt przy składaniu zamówienia. W przeciwnym wypadku zostaniemy zwolnieni z odpowiedzialności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.