Condohotele – jak sprawnie zarządzać obiektem, który ma setki apartamentów i właścicieli?

0
1102
Fot.: LSI Software

Zainteresowanie inwestorów condohotelami nieustannie rośnie. Świadczy o tym wiele nowych obiektów, które powstają w coraz bardziej turystycznych miejscach. Nie ulega wątpliwości, że zarządzanie krótkoterminowym najmem we współpracy z kontrahentami to duże wyzwanie finansowo-logistyczne. Jak nie pogubić się w rozliczeniach i rzetelnie raportować wyniki? Zapraszamy do lektury artykułu.

Condohotele odporne na pandemię
Na rosnącą popularność condohoteli z pewnością wpływa fakt, że to jedyny sektor branży, któremu nie zaszkodziła pandemia. Jak podaje GUS − w ubiegłym roku rynek hotelarski zmniejszył się o 5,2 proc, a starcia z kryzysem nie przetrwały głównie obiekty małe oraz te, które były umiejscowione na peryferiach. Najczęściej z powodu braków w personelu lub przerostu kosztów nad zyskami. Wielu przedsiębiorców z branży hotelarskiej zdaje sobie jednak sprawę, że cały kurs wzrostowy niebawem powróci.

Świadczą o tym trendy i zachowania konsumentów, które wyglądają optymistycznie. Pomimo że ceny stale rosną (inflacja, koszty pracownicze itd.), to wiele osób i tak preferuje wyjazd w obrębie Polski. Z pewnością pomogły w tym również bony turystyczne − w tym roku ZUS wydał ich aż 1,6 milionów na kwotę blisko 1,5 miliarda złotych. Inwestorzy, którzy w czasie pandemii lokowali środki w condohotele z pewnością są przygotowani na „odbicie”.

Dlaczego condohotele są popularne?
Condohotele, czyli wieloapartamentowe nieruchomości przeznaczone na krótkoterminowy wynajem, coraz częściej można znaleźć w miejscach, które są bardzo atrakcyjne dla turystów. Pod koniec ubiegłego roku w Polsce przybyło aż 2106 nowych apartamentów tego typu – to wzrost o ponad 6 proc. Z kolei w tym roku pojawiło się już sześć nowych obiektów, które dysponują w sumie 860 apartamentami. Skąd wynika popularność condohoteli? Przede wszystkim wychodzą one naprzeciw potrzebom konsumentów, dla których coraz bardziej liczy się swoboda i niezależność. Co więcej, na meldunek w tego typu obiektach często decydują się rodziny bądź zorganizowane grupy, ponieważ takie rozwiązanie jest dla nich finansowo atrakcyjne.

Setki właścicieli − jak nie pogubić się w finansach?
Nie ulega wątpliwości, że zarządzanie condohotelem to wyzwanie. Obiekty mogą mieć od kilkunastu do kilkuset mieszkań, a każde z nich zazwyczaj należy do innego właściciela. Sytuację komplikuje fakt, że z każdym z nich indywidualnie ustala się procentowy podział dochodu z najmu. W związku z tym, opanowanie takiej ilości rozliczeń dla zarządcy obiektu jest bardzo trudne. Dlatego warto zdecydować się na dedykowane oprogramowanie recepcyjne, które znacząco pomoże w sporządzaniu rzetelnych rozliczeń i raportów. Jednym z nich jest RH2 Apartamenty. Dzięki niemu, zarządca obiektu może zdefiniować składniki przychodu np.:
• noclegi
• wyżywienie
• parkingi
• wartość brutto albo netto
• uwzględnienie prowizji (odliczenie od podstawy przychodu) należnej firmom zewnętrznym np. portalom OTA.

Fot.: LSI Software

Jak działa rozwiązanie RH2 Apartamenty?
Na podstawie wyżej wymienionych elementów składowych można zdefiniować sposób rozliczenia dla każdego apartamentu. Każda metoda rozliczenia jest identyfikowana w systemie indywidualnym kodem, opisanym w słowniku. Do każdego apartamentu przypisuje się kod wybranej metody, która jest podstawą do rozliczeń ujętych w raporcie.

Umożliwia to późniejsze generowanie obszernych raportów w dwóch wersjach:
• na podstawie sprzedaży wykonanej (tj. bieżącej realizacji) usług bez względu na ich ostateczne rozliczenie z gościem hotelowym,
• na podstawie dokumentów sprzedaży z wykazanymi usługami podlegającymi rozliczeniu.

Raporty te są generowane wraz z wyliczeniami przychodu w rozbiciu na część należną właścicielowi oraz część, która pozostaje u zarządcy. W pozycjach raportu dla każdego apartamentu wykazywane są wszystkie zrealizowane usługi podlegające rozliczeniu.
Dodatkowym udogodnieniem jest fakt, że raporty te mogą też być przygotowywane w postaci arkusza EXCEL.

Dzięki temu, zarządca condohotelu może przygotować dla właścicieli finalne rozliczenia okresowe, które będą rozszerzone o dodatkowe elementy specyficzne dla obiektu.
Ułatwia to również zadanie właścicielom apartamentów, ponieważ dodatkowo mogą oni na bieżąco monitorować dostępność i obłożenie w swoim obiekcie za pomocą dedykowanego portalu internetowego.

Rozliczenie z właścicielami − prosta sprawa!
Dzięki takim rozwiązaniom jak RH2 Apartamenty możliwe jest raportowanie i rozliczanie między właścicielami, a zarządcą. Sprawę ułatwia fakt, że wszystkie dane pozostają w systemie. Nie ma na to wpływu liczba dostępnych apartamentów, zrealizowanych najmów czy sprzedanych usług. Zarządca może zatem znacznie szybciej przeprowadzić czynności związane z administrowaniem obiektów, a dzięki temu oszczędzać czas i skupić się na strategicznych działaniach rozwoju condohotelu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.