Czy chemia profesjonalna jest potrzebna w hotelach – cz.2

0
1762
Dobry kontrahent powinien nie tylko zapewnić hotelowi całą gamę produktów, które są niezbędne do utrzymania wysokiego standardu higieny, ale również jego obowiązkiem jest udostępnienie kart charakterystyki oraz kart technicznych preparatów, a także ułożenie skrojonego na miarę potrzeb klienta planu higieny.

Karta charakterystyki (MSDS – z ang. material safety data sheet) jest podstawowym dokumentem, który klient musi nieodpłatnie otrzymać od dostawcy/producenta nie później niż w dniu pierwszej dostawy. Karta MSDS zawiera opis zagrożeń związanych z kontaktem z niebezpiecznymi substancjami, metod minimalizacji ryzyka oraz sposobów postępowania w przypadku zaistnienia niebezpiecznej sytuacji. Należy podkreślić, że wyżej opisany dokument musi być sporządzony na podstawie scenariusza zagrożeń. Obowiązek sporządzania kart charakterystyki jest usankcjonowany prawnie i wynika z art. 31 rozporządzenia REACH (Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006).

Karta techniczna produktu jest natomiast dokumentem, który wskazuje klientowi, do jakich celów i powierzchni ma zastosowanie dany środek, jaki jest sposób jego użycia, jaki jest jego zapach, konsystencja, pH, itp.

Plan higieny jest dokumentem, który dostawca, po dobraniu odpowiedniej chemii, powinien stworzyć indywidualnie dla każdego klienta. Osobny plan higieny powinien być sporządzony dla części gastronomicznej, ogólnej i np. spa/wellness. W planie takim ujęte są poszczególne środki czystości ze wskazaniem między innymi: przeznaczenia (np. maszynowe mycie naczyń), zastosowania (np. naczynia, sztućce, szkło, garnki, noże), częstotliwości stosowania (np. przy każdym myciu naczyń), sposobu użycia/dozowania (np. zaleca się rozcieńczyć preparat od 1 ml do 3 ml (1,2 do 3,6 g) na 1l wody w zależności od stopnia twardości wody). Plan taki powinien być umieszczony w miejscu, gdzie znajdują się bądź używane są preparaty, tak aby z jednej strony ułatwić pracę personelowi, z drugiej – zagwarantować użycie właściwego środka.

Poruszając kwestię sprzątania, czystości i chemii nie można zapomnieć o bezpieczeństwie. Personel musi zapoznać się z karatami charakterystyki produktów i mieć dostęp do planów higieny. Obowiązkowo musi posiadać strój roboczy oraz rękawice ochronne (a niekiedy, przy gruntownym doczyszczaniu silnymi preparatami – maski i okulary). Ściśle muszą być przestrzegane zasady bezpieczeństwa przy dozowaniu produktów: nie należy przelewać chemii do butelek po produktach spożywczych, nie wolno mieszać ze sobą preparatów (szczególnie kwaśnych z zasadowymi – powstaje wówczas silnie trujący związek zagrażający zdrowiu, a nawet życiu osoby sprzątającej), a przy rozcieńczaniu preparatów skoncentrowanych trzeba pamiętać, że zawsze najpierw wlewa się wodę potem chemię.

Ważnym aspektem jest też temperatura wody (ma znaczenie zarówno w przypadku chemii profesjonalnej, jak i „domowej”). Wiele osób jest przeświadczonych, że stosowanie gorącej wody usprawni sprzątanie – nic bardziej mylnego. Po pierwsze, skład profesjonalnych środków czystości jest tak opracowany, że działają w wodzie zimnej lub letniej. Po drugie, stosowanie gorącej wody może spowodować zniszczenia na czyszczonych powierzchniach, a po trzecie – najważniejsze – podwyższona temperatura wody powoduje powstawanie oparów, które mogą być silnie trujące dla naszego personelu.

Podsumowując – korzystanie z chemii profesjonalnej to nie tylko czysty obiekt, który gość miło zapamięta i chętnie do niego wróci, ale również realna oszczędność dla właściciela, bezpieczeństwo czyszczonej powierzchni oraz usprawnienie pracy personelu.

Zapraszamy do zapoznania się z aktualnym katalogiem firmy dedykowanym sektorowi HoReCa: http://www.gricard.pl/katalogi/katalog-horeca. Gricard Polska – producent profesjonalnych środków czystości dla sektora HoReCa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.