Od dawna liczyliśmy się z tym, że zmiany w zasadach segregacji odpadów będą powodowały niemałe problemy w rozumieniu i interpretacji ustawy. O ile sam fakt konieczności segregacji śmieci nie podlega żadnej dyskusji, tak sposób informowania o tym fakcie, edukacji i ewentualnych konsekwencjach wynikających z niewywiązywania się z tego obowiązku budzi nadal wiele kontrowersji. Skierowaliśmy zapytania do kilku losowo wybranych gmin w Polsce. Czekamy na odpowiedzi.
Dopiero udało się nam rozwiać kilka wątpliwości, wynikających z konieczności rejestracji w BDO publikując rozmowę z Mikołajem Ostrowskim, a już napływają do nas kolejne wątpliwości…tym razem w kwestii segregacji odpadów w obiektach hotelowych.
Dostaliśmy sygnał od zaniepokojonego hotelarza, który obawia się, że zmiany mocno obciążą budżet obiektu. Nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych! Dlaczego? A no w myśl ustawy:
„Z dniem 1 lutego 2020 roku w wyniku nowelizacji przepisów będzie obowiązek selektywnej zbiorki odpadów.
Dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, na której świadczone są usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 238) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty w wysokości 11,85 zł za 1m3 zużytej wody”.
Nasz informator dotychczas za gospodarkę odpadami płacił ok 5000 zł miesięcznie. Teraz według nowych wyliczeń i ustaleń w gminie będzie musiał płacić 4 razy tyle. A to dlatego, że średnie zużycie wody w tym obiekcie to 2000 m3. Pomnożone przez stawkę ustaloną w gminie – 11,85 zł daje kwotę ponad 20 000 zł.
Ustawa mówi wyraźnie, że właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnienia warunków terenowych do prowadzenia segregacji. Oznacza to, że musi udostępnić miejsce do postawienia pojemników przez gminę. Co ciekawe ustawodawca daje gminom wolną rękę co do ustaleń sankcji wynikających z braku segregacji i zdawania odpadów zmieszanych.
I tu rzeczywiście w przypadku obiektów hotelowych zaczyna się problem. Czy goście w pokojach będę segregować odpady? Czy obsługa pięter będzie to robić w ramach swoich obowiązków? Co w sytuacji, gdy brakuje miejsca na terenie obiektu na kolejne pojemniki? Takie pytania zadaliśmy rzecznikom prasowym, naczelnikom wydziałów Urzędów Miast i Gmin. Czekamy na odpowiedzi.
Do tematu będziemy wracać!
Masz swoje uwagi, wątpliwości, może znasz rozwiązanie, a może w Twojej gminie jest zupełnie inaczej? Napisz: [email protected]
[BDO] Prawo w Horeca, odc. 8 – Rejestracja hotelu i restauracji w BDO (Horeca Radio)
Z dniem 1 lutego 2020 roku w wyniku nowelizacji przepisów będzie obowiązek selektywnej zbiorki odpadów.
Dla nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, na której świadczone są usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 238) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty w wysokości 11,85 zł za 1m3 zużytej wody.