Czy warto inwestować we własny transport i kurierów?

0
1280
Photo by Dan Burton on Unsplash

To pytanie, które zadaje sobie zapewne wielu restauratorów, którzy myślą o wprowadzeniu opcji dowozu, albo już realizują własnym sumptem i zastanawiają się czy jednak nie lepiej podjąć współpracę z firmą zewnętrzną. O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli największej firmy gastro-kurierskiej w Polsce.

Naszym zdaniem nie. Koszty utrzymania własnych kurierów są takie same jak koszty, które ponosi Stava żeby utrzymać swoją flotę, ale kierowcy restauracji są mniej efektywni niż flota wyspecjalizowanej firmy gastro-kurierskiej. Kurierzy zatrudnieni bezpośrednio w restauracji realizują około 1,5 dostawy średnio na godzinę pracy. W bardzo dobrze zorganizowanych restauracjach ten wskaźnik może sięgać 2 dostaw na godzinę. Kurierzy Stava osiągają często średnią dzienną efektywność przekraczająca 3 dostawy na godzinę. Oznacza to, że koszty, które ponosi restaurator są zdecydowanie wyższe, jeżeli sam zatrudnia kurierów, w porównaniu do współpracy ze Stavą. Poza tym, restaurator nie musi martwić się o planowanie grafików, optymalizację tras, nie musi dbać o samochody, ponosić nakładów administracyjnych związanych z zatrudnianiem kierowców ani płacić ZUSu za dodatkowych pracowników.

Zapytaliśmy także o najczęstsze problemy pojawiające się podczas realizacji dostaw we własnym zakresie. O to z czym trzeba się liczyć? Nieprzewidywalne elementy, które zaskakują w najmniej spodziewanych momentach.

Wśród najczęstszych kłopotów można wymienić niestawienie się kuriera do pracy, awarie samochodów czy problem z nierównomiernym napływem zamówień w poszczególne dni i godziny. Bardzo często zdarza się tak, że przez kilka godzin w ciągu dnia restauracja ma do realizacji pojedyncze zamówienia (i wtedy kierowca jest nieefektywny, a dostawy drogie) a w szczycie zamówień na przykład kilkanaście (i wtedy kierowca nie jest w stanie rozwieźć ich na czas, więc klienci długo czekają na swoje zamówienia). Trudno jest przewidzieć nadejście szczytu, co przekłada się na to, że albo klienci dostają jedzenie z dużym opóźnieniem albo praca kierowcy jest bardzo droga.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.