Darmowe wakacje? Nie daj się oszukać!

0
1154

Wakacje to doskonała okazja do wypoczynku, ale również liczne próby oszukania sporej grupy osób. Naciąganie, kradzieże i wyłudzanie danych przy wykorzystaniu telefonu czy internetu to obecnie dość popularna metoda. Jak nie dać się oszukać i na co uważać? 

W ostatnich dniach spora część osób odbiera połączenia od tajemniczej Pani Iwony Woźniak, która oferuje voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Przestrzegamy i informujemy, że to próba oszustwa.

Pani Iwona to w rzeczywistości bot, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z pewnością większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że w rzeczywistości rozmawia z robotem. Mało tego, w przeciągu chwili bot jest w stanie obdzwonić setki osób w tej samej sprawie.

Pełna treść wypowiedzi bota Iwony przedstawia się następująco:

“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.

Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.

Nie dajcie się na to nabrać! To próba oszustwa!

Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?

Jest kilka sposobów, pozwalających nam, że rozmawiamy z robotem, a nie człowiekiem. Przede wszystkim:

  • bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
  • często używa bezosobowych zwrotów
  • nie używa naszego imienia
  • bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w normalnej rozmowie
  • skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności

O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?

Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:

  • jak najszybciej zakończyć rozmowę
  • pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
  • upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych – można to rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
  • jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma kontaktu z daną firmą
  • warto również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skrzystanie z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
  • warto również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów

Autor: Karol Wiak

Źródło: nocowanie.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.