Dyrektywa Omnibus: Jak hotele powinny prezentować ceny od 2023 Roku

0
1414

Od 1 stycznia 2023 roku, branża hotelowa w Polsce musi dostosować się do nowych regulacji dotyczących prezentacji cen. Zmiany te wynikają z implementacji dyrektywy Omnibus i mają na celu zwiększenie przejrzystości oraz ochrony konsumentów. Oto kluczowe aspekty, które przedsiębiorcy z branży hotelowej muszą wziąć pod uwagę:

1. Informacja o Obniżce Ceny

Cel Regulacji

Nowe regulacje mają na celu eliminację fałszywych obniżek, gdzie przedsiębiorcy tuż przed „promocją” sztucznie zawyżali cenę. Rozwiązaniem tego problemu ma być obliczanie wielkości obniżki względem najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem.

Wpływ na Branżę Hotelową

Przedsiębiorcy są teraz zobowiązani do uwidocznienia informacji o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. Dotyczy to zarówno fizycznego miejsca (np. hotel), jak i miejsca w internecie (np. platforma rezerwacyjna).

Przykład:

Jeśli hotel oferuje „rezerwacje na weekend 20% taniej”, musi poinformować klienta o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką po dokonaniu wyboru określonego wariantu usługi.

2. Ceny Dynamiczne

Definicja

„Ceną dynamiczną” potocznie określa się cenę sprzedaży ustaloną na podstawie zmiennych w czasie kryteriów wpływających na wysokość ceny (dynamiczne ustalanie cen). Odróżnia się to od indywidualizacji ceny, gdzie cena jest dostosowywana na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji.

Wpływ na Branżę Hotelową

W przypadku obniżki ceny dynamicznej, przedsiębiorca powinien podać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką. Dotyczy to usług, których ceny obliczane są na podstawie składowych podlegających dynamicznemu ustalaniu, jak cena za dobę hotelową.

Przykład:

W przypadku usługi zakwaterowania, porównanie ceny sprzedaży i najniższej ceny z 30 dni przed obniżką może uwzględniać te same mechanizmy, takie jak cena za dobę hotelową w weekend czy nocleg w pokoju z widokiem na morze.

3. Odpowiedzialność Platform Rezerwacyjnych

Platformy handlowe i porównywarki cenowe, które udostępniają narzędzia do prezentowania obniżek, są odpowiedzialne za realizację obowiązku informowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. Nie są jednak zobowiązane do udostępniania rozwiązań informatycznych umożliwiających informowanie o obniżce ceny.

Przykład:

W sytuacji zamieszczenia w portalu rezerwacyjnym prowadzonym przez podmiot trzeci informacji o obniżonej przez hotel cenie noclegu, obowiązek przekazania konsumentowi informacji o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką spoczywa zarówno na hotelu, jak i portalu rezerwacyjnym.

4. Zgodność z Przepisami

Wszystkie narzędzia i metody prezentacji cen muszą spełniać wymogi przepisów prawa. W razie braku możliwości przekazania takiej informacji, przedsiębiorca może stosować inne metody przewagi cenowej.

Podsumowanie

Nowe regulacje wprowadzone przez UOKiK mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów i jednolitości praktyk w branży hotelowej. Wprowadzenie tych zmian wymaga od hotelarzy zrozumienia i dostosowania się do nowych wymogów, aby zapewnić zgodność z prawem i przejrzystość w prezentacji cen.

Do niniejszego artykułu załączamy dokument przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który szczegółowo wyjaśnia zasady prezentowania cen. Dokument ten stanowi wszechstronne źródło informacji i wytycznych, które pomogą przedsiębiorcom z branży hotelowej w pełni zrozumieć i dostosować się do nowych regulacji. Zachęcamy do zapoznania się z tym materiałem, aby uzyskać pełny obraz nowych wymogów i upewnić się, że wszystkie praktyki związane z prezentacją cen są zgodne z obowiązującym prawem.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.