Dziesięć przykazań pracodawcy rekrutującego pracowników

0
1501

Maciej Rogowski z Berio Consulting przygotował kolejny tekst, w którym przedstawia swoje przemyślenia i doświadczenia na temat sytuacji w branży gastronomicznej. Tym razem przygotował dekalog pracodawcy w procesie rekrutacji.

Dziesięć przykazań Pracodawcy rekrutującego pracowników:

1. Określ swój budżet miesięczny przeznaczony na dane stanowisko uwzględniając dodatki i premie uznaniowe

2. Określ system zatrudnienia na który stać twoją firmę. Rodzaj umowy na danym stanowisku [B2B, Umowa o prace, Umowa Zlecenia – każda ma swoje plusy i minusy]

3. Określ wymiar godzin pracy pamiętając, że przy umowach o pracę możesz zaproponować jedynie 168 lub 174 godziny pracy miesięcznie [w zależności od ilości dni w danym miesiącu]

4. Nie publikuj oferty pracy za wszelką cenę „przebijając” przyjęte w regionie stawki. Odbije się to rykoszetem nie tylko na lokalnym rynku pracy ale w przyszłości też na Twojej firmie.

5. Jeżeli korzystasz z popularnych serwisów oferujących pracę – mądrze sprofiluj tekst ogłoszenia. Pamiętaj, że zgodnie z prawem nie wolno w Twoich oczekiwaniach dot poszukiwanego kandydata podawać Ci oczekiwanego limitu wieku kandydata, płci, religii, orientacji politycznej etc a to niestety się zdarza.. Nie wolno Ci także żądać zdjęcia kandydata – to jedynie jego dobra wola jeżeli umieści je sam w swoim CV. Pamiętaj, że to co chcesz wiedzieć zawsze zweryfikujesz na rozmowie kwalifikacyjnej.

6. Jeżeli umieszczasz ogłoszenie na serwisie społecznościowym poza stawką podstawową uwzględnij w ogłoszeniu możliwość uzyskania premii i dodatków stanowiskowych. Jeżeli podajesz stawkę godzinową postaraj się określić dodatkowo także przewidywany dochód miesięczny netto. Jeżeli podasz gołą stawkę podstawową skażesz siebie na fatalny hejt i obelgi komentujących na grupie.

7. Jeżeli korzystasz z firm rekrutujących pracowników do gastronomii koniecznie sprawdź ile lat i na jakich stanowiskach faktycznie pracowali rekrutujący w tych firmach „specjaliści”. To elementarne informacje do których masz pełne prawo! Ważne dla Ciebie jest także to jaki dorobek zawodowy [staż] i na jakich stanowiskach mieli reklamujący się na swoich stronach internetowych rekrutujący. Jeżeli w firmie rekrutacyjnej nie pracuje przy rekrutacjach były doświadczony manager, szef kuchni czy były dyrektor gastronomii to oznacza, że masz do czynienia jedynie z teoretykami i improwizacją. Pamiętaj – to twoje pieniądze i Ty decydujesz. Ważne aby z Szefami kuchni rozmawiał ktoś kto dobre kilka lat pracował na takim stanowisku a nie gospodyni domowa kolekcjonująca receptury a z Managerem manager, który był dyrektorem gastronomii a nie jedynie starszym kelnerem awansującym przez zasiedzenie . W gastronomii najważniejsza jest praktyka a nie teoria wyciągana z definicji i z Wikipedii.

8. Jeżeli oferujesz pracę doświadczonemu specjaliście na wyższe stanowisko [Szef Kuchni, Manager, Szef Cukierni, Dyrektor Hotelu etc] – to pamiętaj, że w tych przypadkach nie płacisz pensji tylko KUPUJESZ USŁUGĘ!

Na tych stanowiskach zatrudniasz już jedynie doświadczone osoby znające swój fach, to nie pracownicy tylko przyszli partnerzy w biznesie którzy mają jedynie podnosić standard Twojego obiektu a nie przychodzą do Ciebie jedynie uczyć się nowego systemu czy tworzenia food cost. W roku kalendarzowym 2021/22 Szef Kuchni, który nie potrafi ułożyć menu zgodnie z sezonem i policzyć food cost, nie potrafi uruchomić Excel czy nie monitoruje rynku i cen produktów – to nie Szef a jedynie zwykły kucharz, który już dawno wypadł z rynku i gastronomicznej rzeczywistości.

9. Pamiętaj, że zanim zaprosisz kogoś do pełnej współpracy masz pełne prawo zaproponować kandydatom OKRES PRÓBNY. Dopiero po miesiącu [docelowo nawet trzech] dany specjalista będzie wiedział gdzie jest i co do niego należy. Na początku będzie wykorzystywał jedynie podstawową wiedze o nowym miejscu pracy a co za tym idzie nie będzie w pełni wydajny i nie będzie w pełni wykorzystywał swoich uniwersalnych możliwości. Co za tym idzie – nie podpisuj pierwszej umowy na dłużej niż 3 miesiące – bo nie wiesz czy kandydat spełni Twoje oczekiwania w okresie próbnym pomimo jego doświadczenia i przedstawionemu Ci „blokowi reklamowemu’. Na okresach próbnych NIE WPISUJ w umowach żadnych okresów wypowiedzenia – to umowa na czas określony – nie dłuższy nić 3 miesiące! Pytaj o referencje!

10. ZABEZPIECZ SIĘ! W dniu podpisania kontraktu zanim wpuścisz kogoś na kuchnię czy salę – daj kandydatom do podpisania ich Zakresy Obowiązków [wraz z check-listą stanowiskową] i Regulamin obowiązujący w Twojej firmie [określający pełna komunikację w przedsiębiorstwie] – bez tych dokumentów po prostu nie masz ŻADNYCH podstaw aby swojego przyszłego pracownika z czegokolwiek rozliczyć. Jeżeli rozliczasz kogoś z niespisanych i nie zaakceptowanych przez obie strony zadań – działasz jedynie na szkodę swojej Firmy. Nigdy nie wygrasz w ten sposób żadnego postępowania. Tak! Papier jest ważny!

Masz problem aby ułożyć sobie dobrze komunikacje w Twojej firmie? Chcesz aby ktoś pomógł Ci to uporządkować? Nie ściągaj z Internetu „gotowców”, umów, regulaminów, zakresów.. one nie mają nic wspólnego z Twoim biznesem. Zrobisz sobie tylko krzywdę!

Zamów usługę konsultingową i raz a porządnie poukładaj w indywidualny i wygodny tylko dla Ciebie sposób te od lat rozsypane puzzle komunikacyjne w Twoim przedsiębiorstwie.

Buduj swój biznes na praktyce i sprawdzonych rozwiązaniach. Korzystając z usług konsultantów zewnętrznych przy doborze sprzętu czy usług staraj się znaleźć delikatną różnicę pomiędzy consultingiem a lobbingiem.

O autorze:
Maciej Rogowski – od 31 lat aktywnie w gastronomii, rekruter profesjonalistów na rynku HoReCa, były dyrektor hoteli, szef kuchni, Food & Beverage manager. Szkoleniowiec. Właściciel Berio Consulting / FB @berioconsulting

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.