Tematem przewodnim konkursu, tak jak w przypadku Monin Cup 2018 dla profesjonalistów, było „mix your origins”, czyli odwołanie się do regionalnych smaków, produktów i tradycji. Wybranych w wyniku szkolnych eliminacji 28 reprezentantów miało za zadanie podkreślić swoje lokalne akcenty w konkursowych recepturach. Najwyżej oceniony koktajl nr 28 o nazwie „Leśny Napar” jest skomponowany z naparu z lipy, syropu Monin Gin (Jałowcowy) oraz Monin Cherry Plum (Mirabelka).
„Jego bazą jest napar z lipy, bohaterki wielu polskich utworów poetyckich. Była świetnie znana przez nasze babcie jako pomoc w walce z przeziębieniem. Jałowiec, od dawna stosowany w staropolskiej kuchni i lecznictwie, nadaje koktajlowi silnie kwiatowego aromatu. Świeży rozmaryn lekarski, niegdyś symbol miłości, łączy się tu z lekko kwaskowatym smakiem popularnej czerwonej porzeczki. Zwieńczeniem koktajlu jest słodycz śliwki zawarta w syropie Monin Mirabelka. Przełamuje ona ziołowo-gorzki posmak i przenosi nasze zmysły do słonecznego sadu z czasów dzieciństwa” – pisze o swoim koktajlu Klaudia Guzdek.
Drugie miejsce zajęła uczestniczka z numerem 22 – Ewelina Kidoń, która otrzymała szkolenie w Międzynarodowej Szkole Barmanów i Sommelierów Patryk Le Nart. Zaprezentowała ona blendowany koktajl w Vitamix BarBoss „Truskolana” składający się z puree Monin Rhubarb (Rabarbar), syropu Monin Cardamon (Kardamon), soku żurawinowego, truskawek i imbiru. Owocowe składniki stanowią odwołanie do smaków lata w Polsce i „wakacji u babci”, a korzenne smaki nadają całości zimowy charakter.
„Jak łatwo można zauważyć, truskawki i żurawina to owoce pochodzenia polskiego, które połączyłam z imbirem i kardamonem, by podkreślić ciągły rozwój naszego kraju, otwartość na nowe doznania smakowe oraz innowacyjne podejście do zawodu barmana” – mówi Kidoń.
Miejsce trzecie, nagrodzone szkoleniem Stowarzyszenia Polskich Barmanów, zajęła Zuzanna Mataszek prezentując koktajl „Ciasto marchewkowe” na bazie puree Monin Carrot (Marchew), syropu Monin Lemon Pie (Tarta Cytrynowa) i soku pomarańczowego z pianką z mleka oraz pokruszonym ciastkiem korzennym na wierzchu. Autorka zainspirowana rodzinnymi świętami i tradycyjnym ciastem marchewkowym babci stworzyła recepturę przywołującą te charakterystyczne smaki.
W trakcie Gali odbył się także pokaz szkoleniowy trzech Brand Ambasadorów Monin, którzy pokazali najnowsze trendy w kategorii napojów blendowanych w Vitamix, lemoniad oraz kaw i herbat. Oprócz nawiązujących do mikołajek słodkich świątecznych napojów, specjaliści Monin przybliżyli hit przyszłego roku, czyli lemoniadę Cold Brew i kawę w eko kubku waflowym z czekolady, który można zjeść po wypiciu nie tworząc odpadków.
Monin Cup Junior to coroczny konkurs barmański organizowany nieprzerwanie od 2013 roku przez SCM i skierowany do młodzieży szkół średnich z całej Polski. Podczas Gali Finałowej wewnętrznie wybrani reprezentanci ze szkół gastronomicznych mierzą się ze sobą w kategorii „long drink” tworząc koktajle bezalkoholowe z wykorzystaniem produktów Monin. Za ocenę punktową odpowiadają sędziowie techniczni zwracający uwagę na technikę pracy za barem oraz jury degustacyjne oceniające w sposób jawny zapach, wygląd i smak wykonanych koktajli. Wyróżnianych 5 pierwszych uczestników z największą punktacją oprócz toreb upominkowych otrzymują także cenne nagrody i szkolenia Monin dla swojej szkoły. Jest to jedyny tego typu konkurs barmański dla szkół gastronomicznych w Polsce.
Organizator konkursu, firma SCM Sp z o.o. działa od września 2005 roku, a od lipca 2012 jest Wyłącznym Dystrybutorem Produktów Monin na Polskę. Główne obszary działalności firmy to rozwój i kreowanie nowych rozwiązań w kategorii produktów i napojów dla kanału HoReCa oraz doradztwo w zakresie ich przetwarzania. Zakupy i sprzedaż surowców rolnych oraz produktów gastronomicznych. Efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw obejmującego produkty, opakowania i dystrybucję. Od kwietnia 2016 roku SCM jest także wyłącznym importerem i dystrybutorem profesjonalnych urządzeń do mieszania napojów oraz potraw – marki Vitamix. Więcej inspiracji znajdą Państwo na stronie internetowej oraz oficjalnym profilu na Facebooku.