Dubaj nie przestaje nas zadziwiać swoim odważnym podejściem do targów w czasach pandemii oraz rozmachem z jakim targi się odbywają.
Dopiero co, na początku czerwca zakończyły się kolejne już targi dla profesjonalistów w Dubaju – Middle East Design and Hospitality Week. Ważne, aby pamiętać, iż targi w Dubaju można już organizować od lutego bieżącego roku, mimo szalejącej gdzie indziej pandemii. Dubaj wyszedł z założenia, iż biznes sam się nie zrobi i trzeba mu pomóc, przestrzegając zasad bezpieczeństwa, ale stawiając na spotkania face-to-face.
DMG Events – znany brytyjski (w zasadzie globalny) organizator targów zadbał o bezpieczeństwo w czasach pandemii. Na progu każdego wejścia stały liczniki pokazujące, ile osób jest w hali. Wszędzie stały aparaty do dezynfekcji rąk oraz kosze wypełnione maseczkami. Gospodarze zadbali o higienę serwowanych posiłków, a widać było także, iż wszyscy wystawcy i zwiedzający bardzo przestrzegają wszystkich obowiązujących zasad.
Targi Middle East Design and Hospitality Week to w zasadzie 4 imprezy w jednej – na całość składają się bowiem: targi INDEX (meble); Workspace (meble i akcesoria biurowe, do pracy); The Hotel Show (wszystko co potrzebne hotelarstwu od wyposażenia, poprzez kuchnię, systemy zarządzania, utrzymanie czystości i wiele innych) oraz The Leisure Show (wszystkie sprzęty i wyposażenie niezbędne do umilania spędzania czasu wolnego). Cieszy fakt spotkania z ludźmi biznesu na żywo. To typowe targi wyłącznie dla profesjonalistów i oferujące tym samym możliwość niezliczonych spotkań biznesowych z architektami, specjalistami ds. wyposażenia wnętrz, właścicielami obiektów itp. Tegoroczne targi były bardzo pracowite dla wielu polskich firm, które od lat wystawiają się na światowych imprezach meblarskich. Polska była krajem partnerskim tegorocznych targów The Hotel Show i dlatego polska strefa narodowa na tych właśnie targach była widoczna i kolorowa. Strefa narodowa, której głównym elementem było polskie stoisko narodowe wybudowane i nadzorowane przez firmę BERM działająca jako jego gospodarz w imieniu Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Tutaj na nim skupiały się najważniejsze spotkania, tutaj promowano biznes polski na specjalnych ekranach oraz w materiałach rozdawanych profesjonalistom bo targi tylko takich odwiedzających goszczą.
W tym roku, z uwagi na jednak niesprzyjające podróżowaniu okoliczności, było ich nieco mniej, podobnie jak wystawców, ale ja życzyłabym takiej frekwencji wystawców (ponad 800) oraz odwiedzających (kilkadziesiąt tysięcy) wszystkim organizatorom targów w Polsce.
Stoisku narodowemu towarzyszyła strefa polska złożona z kilkunastu polskich firm, których obecność była możliwa dzięki Agencji Promocji Pomorza< MK Business Link oraz Krajowej Izbie Gospodarczej.
Polskie firmy obecne były na wszystkich czterech imprezach składających się na Hospitality Week, ale najwięcej ich było właśnie na The Hotel Show, a ponad 40 firm meblarskich wybrało targi INDEX będące częścią Hospitality Week, ale skupione są na meblach. Firmy polskie zostały zauważone i podkreślano bardzo nowoczesny charakter projektowanych i prezentowanych mebli, użycie naturalnych materiałów oraz bardzo dobre dopasowanie do potrzeb rynku. Dobra jakość polskich mebli zauważona została przez gospodarza miasta Dubaju – szejka Ahmed bin Saeed al Maktoum, który podkreślił ten fakt w dniu otwarcia targów w rozmowie z Wiceministrem Rozwoju Grzegorzem Piechowiakiem.
Tegorocznej prezentacji oferty polskiej na samych targach, towarzyszyła specjalna meblarska misja gospodarcza Ministerstwa Rozwoju. Misja złożona z kilkunastu polskich firm meblarskich miała dziesiątki spotkań z dystrybutorami i kupcami zaaranżowane na terenie targów, a same firmy wspomagała fachowa wiedza ekspertów z rynku meblarskiego (na stoisku narodowym cały czas obecny był ekspert – Dyrektor Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli pan Michał Strzelecki) oraz lokalnego biura PAIH w Dubaju. Misja gospodarcza obecna była nie tylko na targach, ale także uczestniczyła w spotkaniu z zarządem Specjalnej Strefy Ekonomicznej Jafza (największa specjalna strefa ekonomiczna), a także poznała warunki funkcjonowania w strefie z bezpośredniej relacji jednej z firm meblarskich działających w strefie. Ciekawe było także spotkanie z twórcami portalu Love That Design stwarzającego nowe możliwości dla polskich firm meblarskich i związanych z wyposażeniem wnętrz na rynku krajów Zatoki Arabskiej. Inne ciekawe spotkanie to miejsce przyszłości czyli Dubai Global Connect – projekt promowania firm z obszaru 3 f czyli: fashion, food raz furniture. To olbrzymi projekt złożony ze specjalnych showroomów, dających przestrzeń do pokazania najlepszych wyrobów w nowatorski sposób. Dubai Global Connect gwarantuje również, iż ci, którzy zdecydują się taką przestrzeń wynająć, mają zagwarantowaną opiekę i napływ potencjalnych zainteresowanych kupców, architektów i dystrybutorów. Jest to więc bardzo przyszłościowa kompleksowa obsługa, którą polskie firmy na poważnie wzięły pod uwagę. To był zdecydowanie bardzo intensywny, ale i dobry tydzień dla polskich firm, które ponownie swoją obecność nad Zatoką Arabską i pokazały, iż cały czas umacniają swoją pozycję na tym wymagającym i konkurencyjnym rynku.
Autor:
Żaneta Berus
CEO
In2Win Business Consulting
[email protected]