Hotele – pesymistyczne prognozy na okres świąteczny

0
981

W październiku hotele odwiedziło mniej gości niż we wrześniu, szczególnie odczuły to hotele wypoczynkowe i położone poza miastami – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dotyczącej sytuacji branży w październiku. Badanie pokazało też, że goście chętniej dokonują rezerwacji na czas Sylwestra niż Świąt Bożego Narodzenia.

Październik to kolejny po wrześniu miesiąc, w którym nastąpił spadek obłożenia w stosunku do poprzedniego miesiąca. I choć wskaźniki frekwencji w ponad połowie hoteli utrzymały sią nadal na satysfakcjonujących poziomach, to wyraźnie zmniejszyła się grupa hoteli z obłożeniem przekraczającym 70 proc. oraz zwiększyła z frekwencją mniejszą niż 30 proc. – w obu grupach zmiany o 10 pp. w stosunku do września. Jednocześnie, w większych dysproporcjach niż to miało miejsce we wrześniu, obiekty wypoczynkowe / pozamiejskie zanotowały gorsze wskaźniki od hoteli biznesowych / miejskich.

Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 14 proc. nie przekroczyło frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 64 proc. hoteli, w tym 33 proc. obiektów powyżej 70 proc.

W hotelach miejskich 78 proc. uzyskało frekwencję powyżej 50 proc. Obiektów, które nie przekroczyły obłożenia 30 proc, było 8 proc. W hotelach pozamiejskich tylko 38 proc. obiektów zanotowała frekwencję powyżej 50 proc., a 14 proc. stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc.

Zbliżone relacje zanotowały obiekty w podziale na obsługujące gości z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych 72 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 3 proc. hoteli. W obiektach wypoczynkowych było to odpowiednio 54 proc. z frekwencją powyżej 50 proc. i 13 proc., które uzyskały obłożenie poniżej 30 proc.

Ceny wciąż rosną w wyniku wzrostu kosztów prowadzenia hoteli
Dane dotyczące średniej ceny niezmiennie świadczą o ciągłej tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazują, że wzrost cen w stosunku do października ubiegłego roku jak i tego sprzed trzech lat odnotowuje zdecydowana większość i jednocześnie tak samo liczna grupa hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazało 83 proc. obiektów oraz 85 proc. w relacji do października ubiegłego roku. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, żywności, wynagrodzeń oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.

Słabe prognozy na nadchodzące tygodnie
Analizując dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne trzy miesiące, powtarza się niestety pogorszenie prognoz w stosunku do danych z ankiety sprzed miesiąca. Szczególnie dotyczy to bieżącego miesiąca, czyli listopada, którego prognozy są wyraźne słabsze niż to miało miejsce miesiąc temu dla października. A kolejne miesiące po raz kolejny wskazują na niepokojąco niskie obłożenie.

W listopadzie blisko połowa (48 proc.) hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. (miesiąc temu dla października było to 35 proc.). Z kolei obłożenie powyżej 50 proc. posiada tylko 18 proc. hoteli. W hotelach biznesowych 43 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 26 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 48 proc. hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. i 13 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc.

Kolejny miesiąc, grudzień, to lekka poprawa w stosunku do danych ankietowych sprzed miesiąca, ale nadal 76 proc. hoteli posiada obłożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencję powyżej 50 proc. wskazało tylko 7 proc. obiektów. Styczeń jest zdecydowanie słabszy od grudnia: 91 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc.

Więcej rezerwacji na Sylwestra niż Święta Bożego Narodzenia
Prognozy grudnia i stycznia obejmują okres świąteczny i noworoczny, dlatego w ankiecie IGHP znalazły się pytania o rezerwacje hoteli w tym okresie. Z danych wynika, że, przynajmniej na razie, większym zainteresowaniem gości cieszy się Sylwester niż Święta Bożego Narodzenia.

Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 36 proc. posiada aktualnie obłożenie w okresie świątecznym poniżej 30 proc. Do tego należy dodać sporą grupę, bo 33 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty specjalnej w tych dniach. Hoteli wypełnionych więcej niż w 70 proc. jest tylko 8 proc. Jak należało się spodziewać, hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Aż 61 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 29 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 15 proc. nie sprzedaje oferty, 25 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc., a najliczniejszą grupę, bo blisko połowę (48 proc.), stanowią hotele z frekwencją pomiędzy 30 i 70 proc.

Z kolei w okresie noworocznym, dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 37 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc., a 23 proc. obiektów nie sprzedaje oferty w ogóle. Hoteli wypełnionych więcej niż 70 proc. obłożeniem jest 16 proc. Podobnie jak w okresie świątecznym, hotele biznesowe wypadają gorzej niż wypoczynkowe. Połowa nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. posiada 29 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 4 proc. nie sprzedaje oferty, 29 proc. ma obłożenie poniżej 30 proc., ale jednocześnie dokładnie tyle samo wypełniło się już w 70 proc. lub więcej.

O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej w dniach 3-8 listopada 2022 roku wzięło udział 181 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 65 proc. położonych jest w miastach. 29 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 64 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 93 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 34 proc., 26 proc. specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym 40 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 proc.). Wszystkie powyższe statystyki są praktycznie niezmienne od początku przeprowadzania przez Izbę ankiet, niezależnie od zmieniającej się liczby respondentów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.