Idealny pięciogwiazdkowy hotel – felieton Karola Webera

2
1100
Przez chwilę dałem się ponieść fantazji i wyobraziłem sobie idealny pięciogwiazdkowy hotel w Polsce pod względem zakresu świadczonych usług, wyposażenia pokoi oraz oferowanych udogodnień. Każdy obiekt pretendujący do miana pięciogwiazdkowego, nawet ten nieubiegający się o oficjalną kategoryzację, zobowiązany jest do spełniania wysokich wymagań, wykraczających poza krajowe przepisy. Nie mówiąc o tym, że przepisy kategoryzacyjne powinny podnosić poprzeczkę dla inwestora.

Wyposażenie sypialni

Pięciogwiazdkowy hotel powinien charakteryzować się eleganckimi wnętrzami, urządzonymi z materiałów wysokiej jakości, wywołującymi zachwycające pierwsze wrażenie.

Wielkość pokoju ma znaczenie i powierzchnia części sypialnianej (bez powierzchni łazienki, przedpokoju i ewentualnego balkonu) powinna wynosić co najmniej 18-20 m2.

Wysokie łóżko na minimum 60 cm, z materacem o grubości co najmniej 20 cm i szerokością minimum 180 cm, z wysokim miękkim zagłówkiem. Jedna duża, puszysta kołdra (najlepiej z pierza) i co najmniej czterema porządnie wypełnione poduszki. Dodatkowo menu poduszkowe z opcją wyboru poduszek o różnej twardości i rodzajami wypełnienia. Na zsuniętych dwóch pojedynczych łóżkach koniecznie nakładka, która zniweluje przerwę.

Na szafce nocnej wskazana byłaby tacka na biżuterię, a obok telefonu notes (co najmniej 10-kartkowy) z długopisem.

Poza standardowym czajnikiem z szerokim wyborem herbat (minimum czarna, zielona, miętowa, owocowa) i rozpuszczalnej czekolady, także traktowany już niemal jak standard ekspres kapsułkowy do kawy. Poza cukrem białym, brązowym i słodzikiem, także słoiczek płynnego miodu i płynne mleko do kawy. Nie może zabraknąć porcelany wysokiej jakości i bynajmniej nie tej bezpłatnej z logo marki herbaty.

Minibar z szerokim asortymentem napojów alkoholowych, bezalkoholowych i przekąsek. Adekwatny do asortymentu zestaw szkła – uniwersalny do wina, whisky, piwa, soku/wody.

W pokoju hotelowym goście chcą się zrelaksować na wygodnym łóżku zazwyczaj oglądając telewizję. Pożądany rozmiar to około 50 cali, z szerokim zakresem programów, w tym kanałów filmowych i informacyjnych (np. tvn24, HBO, Canal+). Podstawowy pakiet kablówki to absolutnie za mało. Naturalnie, w apartamentach z pokojem dziennym i sypialnią powinny wisieć osobne telewizory.

Komfort akustyczny, to absolutna konieczność, zarówno w kwestii okien, drzwi, jak i ścian. Komfort snu, to także zasłony całkowicie wyciemniające pokój i nastrojowe oświetlenie, w tym osobne lampki do czytania i klimatyczne oświetlenie ledowe. Wskazane byłoby dyskretne oświetlenie nocne pod szafką nocną.

Komfort pracy, to szerokie biurko niczym zastawione, ani telewizorem, ani tacą z filiżankami, z wygodnym krzesłem i funkcjonalnym oświetleniem. Łatwy dostęp nad blatem do co najmniej dwóch wolnych gniazdek elektrycznych (jedno gniazdko ze stałym dopływem prądu), w tym pożądane byłoby gniazdko uniwersalne na różne wtyczki. Również przy łóżku powinny się znaleźć dwa wolne gniazdka i gniazdo USB. Ponadto materiały piśmiennicze i papeteria. Oczywiście kosz na śmieci pod biurkiem.

Poza typowym bagażnikiem w postaci mebla, dostępny powinien być także drugi rozkładany bagażnik na walizkę osoby towarzyszącej. Funkcję bagażnika może także pełnić tapicerowana ławka przed łóżkiem.

Szafa z półkami i szufladami powinna być wyposażona w sejf, worek na bieliznę do prania, łyżkę do butów, czyścik do butów, igielnik, szczotkę do ubrań. Ponadto, co najmniej 6 wieszaków z drążkiem na ubrania, w tym wieszaki z klipsami, oraz dodatkowe dwa wieszaki satynowe. Dla wygody gości warto wyposażyć pokoje w deskę i żelazko.

Dwa wygodne fotele z oparciem i podłokietnikami, pożądany byłby przynajmniej jeden podnóżek. W apartamentach dodatkowo trzyosobowa sofa (rozkładana) lub narożnik.

Na obowiązkowym stoliku kawowym powinny się znaleźć czasopisma. Dla wygody gościa, przydałoby się wyposażyć pokój w kilka książek i albumów (w paru językach).

W przedpokoju wysokie lustro umożliwiające przejrzenie się w pełni.

Szybki i bezpłatny Internet Wi-Fi.

Jeśli pokoje mają balkony, obowiązkowo dwa krzesła i stolik, ewentualnie latem leżaki.

Wyposażenie łazienki

W hotelu pięciogwiazdkowym przestronna łazienka powinna być wyposażona w prysznic z deszczownicą oraz osobną wannę. Ewentualnie, jeśli budynek jest zabytkowy i to wpływa na metraż łazienki, posiadać w ofercie pokoje z prysznicem lub wanną. Półka na prywatne kosmetyki pod prysznicem.

Poza małymi ręcznikami do twarzy (myjkami) i ręcznikami do rąk, także ręczniki kąpielowe w rozmiarze 150×100 cm. Welurowe szlafroki i dobrej jakości kapcie.

Wystarczająca ilość wieszaków na ręczniki w pobliżu prysznica i wanny oraz na kontuarze z umywalką.

Kontuar z umywalką (w apartamencie nawet z dwiema umywalkami) powinien zapewnić miejsce na rozstawienie prywatnych kosmetyków gościa. Pojemnik z wacikami, patyczkami do uszu i czepkiem kąpielowym. Pojemnik z chusteczkami higienicznymi oraz szklanki. Lusterko kosmetyczne z lustrem powiększającym. Kontuar zaprojektowany z myślą o kobietach, które chciałyby usiąść przed lustrem na taborecie. Kosz na śmieci.

Ważną rolę odgrywa funkcjonalne oświetlenie całego pomieszczenia i przede wszystkim dobrze oświetlone lustro rzucające na twarz blask, a nie cień. Ponadto wskazane jest nocne oświetlenie pod kontuarem umożliwiające zaspanym gościom poruszanie się po łazience – taką funkcję może pełnić podświetlone lusterko kosmetyczne, które daje poświatę.

Kosmetyki z naturalnych składników – mydło, szampon, odżywka do włosów, żel do ciała i balsam do ciała. Obecnie, z racji wysokiej świadomości gości w zakresie ochrony środowiska, zamiast małych buteleczek z kosmetykami dopuszcza się stosowanie dozowników 300 ml. Małe buteleczki można mieć w zapasie i udostępniać gościom na życzenie. Myjka i sól do kąpieli przy wannie.

Ważnym elementem wyposażenia jest suszarka o dużej mocy 1800W.

Najlepiej gdyby toaleta (z samoopadającą deską sedesową) znajdowała się w zamykanym na drzwi pomieszczeniu wewnątrz łazienki, z dodatkowym telefonem. Jeśli nie wszystkie pokoje, to przynajmniej apartamenty powinny być wyposażone w bidety. Zapasowa rolka papieru toaletowego pod ręką oraz woreczki higieniczne.

Usługi i udogodnienia

Usługa dostarczania posiłku do pokoju powinna być dostępna 24h. W porze nocnej gościom należałoby oferować przynajmniej gorącą zupę, kanapki i sałatki.

Bufet śniadaniowy powinien prezentować szeroki asortyment świeżych produktów, a dania na ciepło – jajka, naleśniki, omlet – powinny być przygotowywane na bieżąco zamiast leżeć w bemarze.

W hotelu nastawionym na przyjmowanie rodzin z dziećmi, powinna być dostępna druga restauracja i bar dla gości powyżej 16. roku życia.

Nie wyobrażam sobie pięciogwiazdkowego hotelu (w zależności od jego wielkości) bez osoby konsjerża.

Pożądana jest także funkcja Guest Relations, czyli osób, które sprawują opiekę nad gośćmi, reagują na zażalenia gości i zbierają informacje na temat preferencji gości i ich indywidualnych potrzeb. Ponadto kontaktują się z gościem przed jego przyjazdem w celu zebrania dodatkowych informacji i zaplanowania pobytu.

Osoba portiera, a nawet odźwiernego (w zależności od wielkości hotelu) jest absolutnie konieczna. Usługa bagażowa, a więc dostarczanie i odbieranie bagażu z pokoju, powinna być dostępna 24h.

Na życzenie gościa powinna być świadczona usługa valet parking oraz dostępna limuzyna, a nie jedynie zwykła taksówka.

W recepcji na powitanie powinno być oferowane wino musujące lub przynajmniej woda mineralna/sok.

Każdy gość, przynajmniej ten który wizytuje hotel po raz pierwszy, powinien zostać odprowadzony do pokoju, nawet jeśli nie potrzebuje pomocy z bagażem.

Goście wynajmujący apartamenty powinni być witani wstawką powitalną i listem.

Na życzenie powinna być świadczona bezpłatna usługa polerowania butów. Podobnie jak usługa prania i prasowania. Samo udostępnienie gościowi deski i żelazka nie wystarczy.

Serwisowanie pokoju powinno być proponowane gościom codziennie. Dodatkowo hotel powinien świadczyć usługę serwisu wieczornego (turndown). Pościel powinna być wymieniana na życzenie codziennie lub po drugiej nocy.

Goście powinni mieć zapewniony bezpłatny dostęp do polskiej i międzynarodowej prasy w formie papierowej lub elektronicznej.

Na życzenie, gościom należy bezpłatnie zapewnić środki higieny osobistej – co najmniej szczoteczka i pasta do zębów, płyn do ust, krem i maszynka do golenia, pilniczek do paznokci.

Choć nasze przepisy kategoryzacyjne nie wymagają bezwzględnie basenu w pięciogwiazdkowym hotelu, to jednak powinien on być dostępny, w zależności od wielkości hotelu i możliwości konstrukcyjnych (zabytki). Niezależnie od charakteru budynku, dostępna być powinna sauna i siłownia, a także usługa masażu i kosmetyczna.

Jeśli hotel akceptuje zwierzęta w pokojach, powinny być dostępne odpowiednie akcesoria – przynajmniej posłanie, miski, woreczki na odchody.

Jeśli hotel przyjmuje dzieci, także powinien zapewnić akcesoria i udogodnienia w zależności od charakteru obiektu – kosmetyki, kolorowanki, gry planszowe i książki, specjalne menu w restauracji, plac zabaw i pokój gier, opiekunkę.

W toaletach publicznych nie powinno zabraknąć ręczników do rąk, zamiast po prostu suszarki do rąk. Dodatkowo balsam do rąk. I obowiązkowo kabiny toaletowe powinny być szczelnie obudowane, a nie z prześwitami jak na lotnisku.

Ponadto Hotel pięciogwiazdkowy powinien mieć wdrożone praktyki proekologiczne – np. segregacja śmieci, chemia z certyfikatem Ecolable, stacje do ładowania samochodów elektrycznych, redukcja zużycia plastiku (kosmetyki w małych buteleczkach, słomki).

Personel powinien być ubrany w eleganckie, jednolite uniformy, adekwatne do stylu hotelu.

W lobby powinny stać kompozycje z żywych kwiatów, z głośników lecieć nastrojowa muzyka, a w powietrzu powinien unosić się przyjemny zapach.

Zarządzanie jakością

Każdy pięciogwiazdkowy hotel powinien posiadać spisane standardy obsługi i procedury w każdym dziale. Standardy, które są jedynie minimum gwarantującym wysoką jakość obsługi, powinny być regularnie aktualizowane i omawiane z pracownikami.

W hotelach najwyższej kategorii powinny być przeprowadzane regularne audyty jakości obsługi.

Ponadto hotele tej klasy powinny posiadać ustrukturyzowany system szkoleń wstępnych (adaptacyjnych) oraz doskonalących.

Autorem tekstu jest Karol Weber, twórca bloga ENJOY YOUR STAY, poświęconego dwóm jego pasjom – hotelarstwu i podróżom. To miejsce, w którym można znaleźć recenzje i rekomendacje hoteli, branżowe ciekawostki, wywiady ze znanymi osobami i hotelarzami, a także relacje z podróży.

Weber związany jest z branżą hotelową od 15 lat. W tym czasie zdobywał wiedzę i doświadczenie na różnych stanowiskach, w międzynarodowych sieciach hotelowych, w Polsce i za granicą. Obecnie świadczy usługi w zakresie doradztwa, szkoleń i kontroli jakości. Pomaga we wprowadzaniu standardów obsługi, szkoli pracowników z ich zastosowania i kontroluje ich efektywność. Swoją wiedzą, doświadczeniem, zaangażowaniem, nastawieniem na wyniki, pasją i energią chce dzielić się z innymi, którym również zależy na profesjonalizacji polskiego hotelarstwa. Więcej o doświadczeniu i zawodowej działalności autora tekstu możecie Państwo dowiedzieć się tutaj: Inspektor Hotelowy.

2 KOMENTARZE

  1. jak czytam ten artykuł, to wydaje mi się, że taki standard w pokojach to nie powinien być wielkim problemem. Oczywiście nie znam się na tym „od zaplecza” 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.