Najnowsza ankieta Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP) wskazuje na wzrost frekwencji w lutym 2025 w porównaniu z poprzednimi miesiącami oraz okresem sprzed roku. Szczególną poprawę odnotowały obiekty wypoczynkowe, co w dużej mierze było związane z feriami zimowymi. Równocześnie w lutym wzrosło też obłożenie w hotelach biznesowych.
Większe obłożenie niż w styczniu
Spośród ankietowanych obiektów 19% uzyskało frekwencję poniżej 30% (o 14 pp. mniej niż w styczniu), a 56% przekroczyło próg 50% (wzrost o 23 pp. w stosunku do stycznia). W hotelach biznesowych ponad połowa (52%) przekroczyła 50% frekwencji, a tylko 16% nie doszło do 30%. Z kolei w obiektach wypoczynkowych 65% odnotowało wynik powyżej 50% (wzrost o 43 pp.), a 17% nie osiągnęło 30%.
Wyższe wyniki w stosunku do lutego ubiegłego roku
W porównaniu do lutego 2024 r. 53% hoteli odnotowało wzrost obłożenia, 32% zanotowało spadek, a 15% utrzymało ubiegłoroczny poziom. W grupie hoteli biznesowych poprawę zadeklarowało 43% obiektów, a obniżenie wyników 40%. W obiektach wypoczynkowych wzrost zanotował co drugi hotel (52%), a 26% odnotowało spadek.
Rezerwacje na marzec – zmiana popytu
Z danych z końca lutego wynika, że w marcu obserwuje się ożywienie w hotelach biznesowych, podczas gdy w obiektach wypoczynkowych liczba rezerwacji spadła ze względu na zakończenie ferii zimowych. 33% wszystkich ankietowanych ma obecne obłożenie poniżej 30%, 29% przekracza 50%, a 39% mieści się w przedziale 30–50%. W hotelach biznesowych 38% nie przekracza 30%, a 25% ma powyżej 50%. Z kolei wśród obiektów wypoczynkowych 35% nie dochodzi do 30%, a 17% przekracza 50%.
Ferie zimowe w lutym
Z zebranych danych wynika, że rzeczywiste wyniki okresu ferii okazały się lepsze niż wstępne prognozy. 11% wszystkich hoteli odnotowało frekwencję poniżej 30% w czasie ferii, 30% przekroczyło próg 50%, a 42% nie prowadziło oferty specjalnej. W hotelach biznesowych 60% nie miało oferty ferie, a 10% obiektów uzyskało wynik poniżej 30%. W obiektach wypoczynkowych 22% nie wprowadziło oferty, 13% odnotowało obłożenie poniżej 30%, a 44% przekroczyło 50%.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej online przez IGHP w dniach 3-7 marca 2025 roku wzięło udział 150 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76 proc. położonych jest w miastach. 32 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 63 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 42 proc., 15 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym stanowią 43 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (89 proc.).