IGHP: Większość hotelarzy dobrze ocenia miniony sezon wakacyjny

0
1108

Miniony sezon wakacyjny przyniósł hotelarzom mieszane uczucia. Choć sierpień okazał się miesiącem optymistycznym dla wielu obiektów, to ogólna ocena sezonu jest niższa w porównaniu z rokiem 2022. Jakie wnioski płyną z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego?

Sierpień ratuje sezon

Sierpień był miesiącem, który przyniósł hotelom najwyższe wyniki od początku roku. Aż 78% hoteli zanotowało obłożenie powyżej 50%, z czego połowa miała obłożenie przekraczające 70%. W porównaniu z lipcem, sierpień przyniósł zauważalną poprawę, zwłaszcza dla hoteli wypoczynkowych. W tej kategorii, żaden hotel nie zanotował frekwencji poniżej 30%, a 65% miało obłożenie powyżej 70%.

Porównanie z rokiem 2022

Mimo pozytywnych wyników sierpnia, ogólna ocena sezonu wakacyjnego 2023 jest niższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Dla 46% hoteli wskaźnik obłożenia był niższy niż w sierpniu 2022. Tylko 29% obiektów zanotowało wzrost obłożenia w stosunku do roku ubiegłego.

Ceny w hotelach

W obliczu spadku frekwencji, hotelarze próbowali zrekompensować straty podnosząc średnie ceny. Wyniki ankiety wskazują, że 3/4 hoteli podniosło ceny w porównaniu z sierpniem 2022. Niemniej jednak, dla blisko połowy hoteli wzrost cen był na poziomie lub poniżej wskaźnika średniej inflacji.

Goście zagraniczni

W sierpniu goście zagraniczni stanowili średnio 27% wszystkich gości. W hotelach biznesowych wskaźnik ten wynosił 30%, natomiast w obiektach wypoczynkowych 28%.

Prognozy na wrzesień

Dane dotyczące rezerwacji na wrzesień są optymistyczne. Mimo zakończenia wakacji, obiekty wypoczynkowe mają lepsze prognozy niż biznesowe. Dla całej grupy ankietowanych, 52% hoteli wskazuje obłożenie powyżej 50%.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 5-8 września 2023 roku wzięły udział 123 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 72 proc. położonych jest w miastach. 27 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 59 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 33 proc., 25 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 42 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 proc.).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.