Jak NIE zwolnić pracownika?

0
1440

W czasie konferencji Gastro Meeting w dniu 20 maja 2019 r. zaprezentowaliśmy jeden z ważniejszych aspektów dotyczących zatrudniania pracowników. W dzisiejszym poście chcielibyśmy przedstawić podsumowanie najważniejszych informacji, które obejmowała prezentacja adwokata Mikołaja Ostrowskiego.

Rozważając problemy związane ze zwolnieniem pracownika należy zwrócić uwagę, że sposoby działania zależą w szczególności od umowy, jaka została zawarta z pracownikiem. Czy mamy do czynienia z umową zlecenia czy też umową o pracę. Należy również podkreślić, że polskie sądy niejednokrotnie uznawały umowy zlecenia zawierane w branży gastronomicznej jako umowy o pracę (w szczególności dotyczyło to kelnerów oraz pracowników recepcji).

Umowa zlecenie a umowa o pracę

Istnieją jednak sposoby, aby uniknąć uznania umów zlecenia za umowy o pracę. W tym celu należy przeanalizować wszystkie różnice pomiędzy wskazanymi umowami i sformułować umowę zlecenia w taki sposób, aby kluczowe regulacje odnosiły się bezpośrednio do cech charakterystycznych dla umów zlecenia. Takimi okolicznościami m.in. jest:
1. zlecenie nie musi być wykonywane osobiście;
2. większa swoboda zleceniobiorcy w zakresie wykonywania poleceń;
3. nie ma obowiązku ustalenia w umowie dla zleceniobiorcy płatnego urlopu, przerw w pracy;
4. zleceniobiorca organizuje sobie sposób wykonywania zlecenia

Problemem w branży HoReCa w zakresie stosowanych umów zlecenia jest nadmierna podległość pracownika wobec pracodawcy (zleceniobiorcy wobec zleceniodawcy), konieczność sporządzania listy obecności, identyczny zakres obowiązków pracowników, jak i osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, czy też odgórne ustalanie grafików przez menagera.

Aby skutecznie obronić zawieraną umowę jako umowę zlecenia należy przeprowadzić w pierwszej kolejności audyt umów zlecenia i pracę, a następnie wprowadzić rozwiązania odróżniające oba typy umów. Nie chodzi tutaj tylko o różnice „na papierze”, ale wprowadzenie faktycznych odmienności. Czasami należy rozpocząć od tak prozaicznych kwestii, jak unikanie w treści umów zlecenia sformułowania „pracownik”, czy też „miejsce pracy” lub „potwierdzenie wykonania pracy”.

Jak zwolnić pracownika?

Przy rozwiązaniu niektórych umów o pracę (np. zawartych na czas nieokreślony lub w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia), konieczne będzie wskazanie przyczyny zwolnienia pracownika, która musi być prawdziwa, konkretna i zrozumiała dla pracownika. W tym kontekście warto zastosować trzy mechanizmy, które pozwolą pracodawcy na obronę zwolnienia pracownika w sądzie pracy:

1. ustalenie w umowie o pracę, jakie obowiązki są obowiązkami podstawowymi pracownika oraz które zachowania kwalifikują do zwolnienia, np. pracownik zobowiązany jest do przychodzenia do pracy punktualnie, w czystym, schludnym ubiorze, obowiązek odpowiedniego zachowania wobec klientów;
2. stosowanie systemu kar porządkowych dla pracowników. W przypadku naruszenia któregokolwiek ze wspomnianych powyżej obowiązków, pracodawca może ukarać pracownika naganą lub upomnieniem. W przypadku ewentualnego sporu ze zwalnianym pracownikiem z całą pewnością pomoże, jeśli pokażemy w sądzie, że wydarzenie związane bezpośrednio w wypowiedzeniu nie jest jedynym naruszeniem umowy, którego dopuścił się pracownik. Pracownicy będą również wiedzieli, że naruszenie umowy i wynikającej z niej obowiązków jest karane, oceniane negatywnie przez pracodawcę;
3. wskazanie z wypowiedzeniu umowy o pracę konkretnych wydarzeń, które wpłynęły na rozwiązanie umowy. Rekomendujemy opisanie szczegółowych zdarzeń, które legły u podstaw zwolnienia.

Zwalniając pracownika należy przygotować plan działań i być świadomym zagrożeń, jakie się z tym wiążą:

1. przygotować plan przejściowy- kiedy zwolnić pracownika, czy zwolnić go od obowiązku wykonywania pracy (np. aby uniknąć konfliktowych sytuacji);
2. zaplanować zastępstwo wewnętrzne- czy mamy pracownika, który może zastąpić zwalnianą osobę w jej podstawowych obowiązkach? Ważne jest też, aby już wtedy (tj. podejmując decyzję o zwolnieniu), rozpocząć proces rekrutacyjny nowego pracownika. Należy przy tym pamiętać, że pracownik ten będzie musiał być wdrożony do pracy, nie od razu będzie w pełni samodzielny i prawdopodobnie nie będzie w stanie w pełni zastąpić zwalnianego pracownika;
3. rozmowa z pracownikiem- ważne jest przedstawienie najważniejsze informacji i przedstawienie wypowiedzenia pracownikowi. Pracownik winien podpisać to oświadczenie. Brak podpisu pracownika nie czyni wypowiedzenia nieskutecznym. Warto również przeprowadzić z pracownikiem rozmowę, w którym wskażemy powód zwolnienia (tożsamy z tym, który jest zawarty w wypowiedzeniu) w prostych zdaniach, a także wysłuchamy pracownika. Ze zwalnianym pracownikiem należy również omówić najważniejsze kwestie związane z zakończeniem współpracy, czyli:
a) okres wypowiedzenia;
b) urlop do wykorzystania;
c) obowiązek lub zwolnienie z wykonywania pracy w czasie okresu wypowiedzenia;
d) wynagrodzenie;
e) czas na poszukiwanie pracy;
f) przypomnienie o obowiązku zachowania poufności- czego dotyczył ten obowiązek (np. listy kontrahentów, dostawców, przepisów), czy też o ustalonym zakazie konkurencji.

W sprawie sądowej dotyczącej sporów o dyscyplinarne zwolnienie pracownika lub zwolnienie za wypowiedzeniem, to pracodawca będzie zobowiązany udowodnić, że przyczyna podana w wypowiedzeniu umowy była rzeczywista i prawdziwa. Prowadzenie sprawy sądowej jest długotrwałe oraz bywa stresujące dla pracodawców. Warto się zatem odpowiednio przygotować, aby minimalizować ewentualne spory ze zwalnianymi pracownikami lub zwiększać szanse na wygranie w sądzie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.