Jak odświeżyć hotel z klasą i bez wielkich kosztów?

0
169
Fot.: Materiały Hotelowe SOS

Porady od projektantki wnętrz Karoliny Krzysiak – Interior Designer, współwłaścicielki Konteksty Studio. Wywiad przeprowadziła Anna Gasińska – współwłaściciel biura kreatywnego Hotelowe SOS.

Jak odświeżyć hotel, nadając mu nowoczesny charakter, a jednocześnie nie przekraczając ograniczonego budżetu? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli hoteli planujących zmiany. W dzisiejszym wywiadzie porozmawiamy z Panią Karoliną Krzysiak, współzałożycielką i projektantką wnętrz w Konteksty Studio, która specjalizuje się w tworzeniu przestrzeni łączących funkcjonalność z estetyką. Pani Karolina podzieli się swoimi doświadczeniami i praktycznymi wskazówkami, które pozwolą unowocześnić hotel z klasą, bez konieczności ponoszenia ogromnych kosztów.

Anna: Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas remontów hoteli przy ograniczonym budżecie?
Karolina: Przy ograniczonym budżecie szczególnie istotne jest ustalenie odpowiednich priorytetów dla remontu, a ich brak staje się częstym błędem podejścia do inwestycji. Myślę tu o priorytetach w postaci kluczowych udogodnień, jakie musi zapewnić hotel gościom, którzy dziś są świadomi i przyzwyczajeni do określonych standardów. W zależności od obiektu te priorytety mogą się różnić (np. konieczność wymiany łóżek, instalacji, niskiej jakości przestrzenie wspólne, etc.). Dlatego też warto wsłuchać się w opinie gości oraz posłużyć wsparciem ekspertów (tj. doradców i projektantów). Pomijanie zewnętrznych wskazówek i samodzielne próby renowacji mogą skutkować lokowaniem środków w nieodpowiednie miejsca lub brakiem spójności i wizji. Coraz częstszą potrzebą staje się też zespolenie planu sprzedażowego z wystrojem, czyli stworzenie opowieści sprzedażowej, a jej brak na początku może utrudnić docieranie do nowych klientów, co zwykle jest przecież celem inwestycji. Innym problemem mogą stać się nieodpowiednie szacunki w zakresie czasu realizacji inwestycji lub jej budżetu, a także błędy w etapowaniu prac przy obiekcie nie wyłączanym z funkcjonowania na czas remontu, co może skutkować negatywnymi opiniami gości. Wreszcie, zastosowanie materiałów nieprzeznaczonych do użytku obiektowego może spowodować rychłą konieczność ponownych renowacji. Warto też zastanowić się, które elementy aranżacji najbardziej przykuwają uwagę gości i to właśnie w nie zainwestować, by efekt remontu nie rozmył się, co także często się zdarza.

Anna: Czy są jakieś uniwersalne zasady projektowania wnętrz, które sprawdzają się w hotelach, niezależnie od stylu czy standardu?
Karolina: W każdym projekcie musimy zadbać przede wszystkim o układ funkcjonalny i wyposażenie zgodne ze standardem hotelu, a także o wygodny dostęp do wymienionych elementów. Ważne jest stosowanie rozwiązań intuicyjnych, np. w zakresie oświetlenia, ale też np. dostępu do mebli, aby uniknąć frustracji gości. Jeżeli chodzi o aspekt estetyczny, to pewnie trudno byłoby wskazać uniwersalną ścieżkę, może istotna byłaby tutaj ogólnie rzecz biorąc spójność wszystkich przestrzeni oraz ich hierarchizacja. Mnie sprawdza się podejście stosowania ponadczasowej i stonowanej bazy w postaci podłogi, ścian, sufitów, łazienki i akcentów meblowych oraz oświetleniowych. Jeżeli chodzi o to ostatnie, to proponuję ciepłą, klimatyczną barwę światła i nowoczesne oprawy, podkreślające współczesny charakter inwestycji. Ważny jest też typ oświetlenia i tu często odchodzimy od tego ogólnego, na rzecz podkreślania konkretnych stref przestrzeni. W wielu przypadkach stosujemy odniesienia do lokalnej kultury i otoczenia, choć nie każdy z obiektów musi być potraktowany w taki sposób.

Anna: Od czego należy zacząć planowanie remontu hotelu, jeśli budżet jest ograniczony?
Karolina: Jak już wspominałam, najlepiej byłoby rozpocząć od audytu i badania opinii gości, aby sprawdzić, które z elementów są najpilniejsze do wymiany. Przebywając w hotelu na co dzień, pewne rzeczy mogą umykać. Należałoby więc zabezpieczyć pierwszą pulę środków na usunięcie najpoważniejszych bolączek. Istotny jest też audyt techniczny i sprawdzenie instalacji w budynku – to kolejny zakres, który może pochłonąć niemały budżet, dlatego od razu dobrze jest wycenić koszt ewentualnej renowacji instalacji. Nie jest to zasadą, ale z mojego doświadczenia wynika, że przy ograniczonym budżecie i po analizie inwestorzy decydują się wprowadzać zmiany, rozpoczynając od części wspólnych jako wizytówki obiektu i to mógłby być kolejny krok. Tu ważne jest unowocześnienie funkcjonalności, która w starszych obiektach może być oparta na przestarzałych potrzebach klientów (ciemne bary, zbyt rozbudowane przestrzenie wypoczynku, brak miejsc do pracy, brak strefy powitalnej do samodzielnej obsługi, etc.).

Anna: Jakie elementy wnętrza najczęściej wymagają odświeżenia, aby goście zauważyli poprawę?
Karolina: Przede wszystkim warto zadbać o podstawową świeżość i czystość, czyli pozbyć się wszelkich elementów, które są uszkodzone, spracowane lub przebarwione. W późniejszych krokach możemy mówić o efekcie na wejściu, czyli modernizacji części wspólnych – tu recepcji i baru, mebli i przede wszystkim oświetlenia. W pokoju warto pomyśleć o nowych wezgłowiach i łóżkach, które przyciągają największą uwagę. Większym nakładem finansowym i organizacyjnym warto też zadbać o estetykę łazienek, bo ich stan bardzo często wpływa na odbiór całego obiektu.

Anna: Czy są materiały, które wyglądają luksusowo, ale są stosunkowo tanie?
Karolina: Zdecydowanie. Wybór materiałów wykończeniowych jest bardzo szeroki, a producenci prześcigają się w ofertach imitujących naturalne okładziny. Od płytek ceramicznych w bardzo szerokiej ofercie, po laminaty i winyle. Te rozwiązania stosowane są nie tylko ze względu na ich cenę, ale przede wszystkim na dostosowanie do częstego użytkowania i łatwość w utrzymaniu. Warto też dobrze i nietuzinkowo zaprojektować oświetlenie i podświetlenia niektórych elementów wystroju. Nie zapominajmy o lustrach, które we wnętrzach bywają niedoceniane czy zapomniane, a jest to niedrogie i efektowne rozwiązanie. Osobiście lubię też stosować tapety i wykładziny z indywidualnym wzorem, co nie podwyższa kosztów, a nadaje unikalny charakter.

Anna: Jakie rozwiązania technologiczne lub dekoracyjne mogą nadać wnętrzom nowoczesny charakter bez dużych kosztów?
Karolina: Myślę, że oświetlenie LED w nieoczywistych lokalizacjach, nadające klimatu. Wszelkie stacje ładowania, nowoczesne porty i bezprzewodowe ładowarki. Przy większych nakładach finansowych systemy inteligentnego sterowania. Jeżeli chodzi o rozwiązania dekoracyjne, to tanim i sprawnym sposobem na uzyskanie nowoczesnego efektu mogą być grafiki lub tapety z wzorem indywidualnym, wspominane już wcześniej lustra czy dekoracyjne panele. Dostępne i niedrogie są oprawy oświetleniowe i meble o współczesnym wzornictwie.

Anna: Jakie są Pani wskazówki dotyczące minimalizacji kosztów bez utraty jakości?
Karolina: Warto postawić na dominanty, czyli zainwestować w elementy przykuwające uwagę, a minimalistycznie, ale z klasą i w dobrej jakości potraktować wykończenie i wyposażenie bazowe (podłogi winylowe, tapety, wykładziny we wzorach klasycznych). Wykończenia o neutralnych wzorach i kolorach mają dość stabilną i konkurencyjną cenę ze względu na duży wybór na rynku. Koszty eksploatacyjne zniwelują natomiast dobrej jakości instalacje, na co też warto zwrócić uwagę.

Anna: Czy są jakieś triki projektowe, które optycznie powiększają przestrzeń lub nadają jej bardziej przyjazny klimat?
Karolina: Moim zdaniem lustra, jasne zasłony w jednolitej barwie, jasne ściany i sufity. Ostatnio panujące odejście od szarości i dużych kontrastów w stronę ciepłej kolorystyki i miękkich form daje poczucie większej przytulności. Nie od dziś pokoje czy części wspólne projektowane są tak, by nadać im domową atmosferę. Temu mogą służyć np. regały czy dekoracje, a także wygodne, tapicerowane meble wolnostojące. Niezmiennie przytulności doda nam dobrze zaprojektowane oświetlenie o ciepłej barwie, raczej punktowe niż górne i rozproszone.

Anna: Jak ocenia Pani wpływ remontu na odbiór hotelu przez gości i jego konkurencyjność na rynku?
Karolina: Oczywiście wysoko. Goście, którzy nie są na stałe związani z obiektem, będą decydować na podstawie działań marketingowych hotelu, fotografii i opinii, bo przy remoncie na lokalizację nie możemy mieć wpływu. Dlatego należy skupić się na tym, by wymienione czynniki wpływające na podjęcie decyzji były jak najlepszej jakości. Klienci hoteli są dziś świadomi, wymagający i przywykli do wysokich standardów, dlatego warto zadbać o swoją przewagę nad konkurencją.

Anna: Jakie są obecne trendy w projektowaniu wnętrz hoteli i czy można je wdrożyć przy mniejszych budżetach?
Karolina: Wśród aktualnych trendów występujących już przez jakiś czas mogę wymienić projektowanie holistyczne, czyli całościowy, wielopoziomowy rebranding, wpływający na odbiór marki. Tu od smaków i zapachów po wygląd i odbiór marketingowy obiektu, a także proponowane gościom doświadczenia. Aby osiągnąć taki efekt przy małym budżecie, można postawić na dobrą opowieść sprzedażową i kampanię oraz dekoracje i wydarzenia podkreślające ustalony kierunek storytellingu hotelu. W tym trendzie zawiera się też projektowanie narratywne, czyli silny motyw przewodni. Nie od dziś podstawą funkcjonowania obiektów hotelowych jest dbanie o doświadczenie gościa, w tym np. gastronomię, która mogłaby się wyróżnić własnym stylem. Często rozdziela się restaurację jako osobny brand, dostępny dla klientów z zewnątrz. Tak, jak już mówiłam, ważnym aspektem projektowania jest nowoczesny układ funkcjonalny części wspólnych, co też można uzyskać niedrogo przez połączenie stref, np. dzięki umeblowaniu. Warto tu jednak pamiętać o ściankach ażurowych, które nadadzą kameralnego klimatu całości. Niezmiennie pojawiają się dominanty, czyli mocny akcent na wejściu lub w pokoju. Na tym etapie pewnego rodzaju koniecznością jest już zastosowanie rozwiązań energooszczędnych i ekologicznych, w tym instalacje, ekologiczna obsługa, materiały wykończeniowe czy kontekst zieleni.

Anna: Jakie trzy kluczowe rady dałaby Pani właścicielom hoteli planującym remont przy ograniczonym budżecie?
Karolina: Po pierwsze należy dobrze dobrać priorytety. Nie wszystko musi być wykonane od razu, dlatego warto ustalić elementy, które mają największy wpływ na zadowolenie gości. Po drugie, warto ustalić spójną opowieść sprzedażową i pracować wielopoziomowo, wprowadzając renowację nie tylko we wnętrzu, ale być może także w koncepcie gastronomicznym czy w zakresie proponowanych doświadczeń. Przy tym istotne może być przemyślenie działań marketingowych i wizerunku w sieci. I na koniec: etapujmy prace i decydujmy strategicznie o inwestycji, by np. wybrać jakościowe materiały, co pozwoli na uniknięcie kosztów w przyszłości.

Anna: Czy według Pani warto przeprowadzać remont etapami, czy lepiej zrealizować go od razu, nawet kosztem wyższego budżetu?
Karolina: Myślę, że etapami. Oczywiście taka decyzja operacyjna zależy od inwestorów, ale przy ograniczonym budżecie lepiej wykonać konieczne zmiany w wyższej jakości niż porywać się na całościową inwestycję o niższym standardzie, jeżeli mamy do czynienia z taką alternatywą. Przy czym sam projekt koncepcyjny rekomendowałabym realizować całościowo, aby zachować spójność wprowadzanych etapami rozwiązań.

Podsumowanie
Odświeżenie hotelu to nie tylko wyzwanie, ale także szansa na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku. Dzięki wskazówkom Pani Karoliny Krzysiak wiemy, że kluczem do sukcesu jest odpowiednie planowanie, priorytetyzacja działań oraz inwestowanie w elementy, które najbardziej przyciągają uwagę gości. Nawet przy ograniczonym budżecie można osiągnąć spektakularne efekty, zachowując przy tym wysoką jakość i nowoczesny styl. Mamy nadzieję, że te porady zainspirują właścicieli hoteli do podejmowania przemyślanych decyzji, które zaowocują zadowoleniem gości i zwiększoną konkurencyjnością na rynku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.