Nie wszyscy wiedzą, że warto prowadzić blog na stronie hotelu. Jeśli chociażby walczycie o bezpośrednie rezerwacje to może Wam pomóc w pozycjonowaniu strony i częstszym wyszukiwaniu Waszego obiektu w wynikach wyszukiwania. Dlatego przeczytajcie uważnie poniższe wskazówki i poważnie rozważcie stworzenie bloga hotelowego.
Blog – wg. Wikipedii dziennik sieciowy który pełni kilka funkcji i ma za sobą 23 lata historii. Czy powinien być częścią współczesnej strony hotelu? Z pewnością tak, ponieważ w dobie coraz mniejszego zasięgu organicznego w wyszukiwarkach może stanowić doskonałe źródło wizyt pod warunkiem odpowiedniego przygotowania. Ponadto atrakcyjnie dobierane tematy mogą zainteresować także część użytkowników strony i realizować cele wspomagające sprzedaż. Skupmy się jednak na czynnikach pierwszego wymienionego celu, czyli jak pisać i optymalizować treść, aby zwiększać ruch organiczny na stronie.
Architektura blogu
Przygotowując się do tworzenia blogu musimy zdawać sobie sprawę z tego, że powinien on stanowić swojego rodzaju „wędkę” do pozyskiwania ruchu z wyszukiwarki. Wszystkie podstrony blogu w zależności od popularności tematu i kondycji strony hotelu w Google będą stanowić strony wejścia dla użytkowników. Wyróżnić możemy trzy główne poziomy architektury blogu:
-
- strona główna blogu – podstrona w ramach witryny hotelu prezentująca w układzie chronologicznym wszystkie artykuły dodatkowo z możliwością wyboru danej kategorii.
- strona kategorii – to widok spinający wszystkie artykuły z danej kategorii, w układzie podobnym jak strona główna blogu. Warto przemyśleć kategorie pasujące do segmentu hotelu – przykładowymi kategoriami mogą być z pewnością „Z życia hotelu, Kulinaria, Atrakcje i zabytki, Dla rodzin, MICE” itp.
- artykuł – podstrona najniższego poziomu zawierająca odpowiednio skonfigurowany wpis
Gdy już mamy zaplanowaną architekturę, własne pomysły i przede wszystkim wolne zasoby ludzkie do przygotowywania treści w następnym kroku powinniście zgłosić się do wykonawcy strony z prośbę o rozbudowę witryny o sekcję blogu. Ważna jest regularność w przygotowywaniu wpisów, lepiej pisać 1-2 razy na miesiąc niż publikować 10 wpisów raz na pół roku. Ilość artykułów może być dobierana zgodnie z zasadą im więcej tym lepiej, bo rozbudowujemy content witryny hotelu pod warunkiem, że są to angażujące treści dobrej jakości, niosące dodatkową wartość dla użytkowników witryny – nie stawiaj sobie jednak zbyt wysoko poprzeczki, jeśli nie masz pomysłu i czasu na częste tworzenie wpisów.
Jak dobierać tematy
Dobór odpowiednich tematów jest kluczowym zagadnieniem. To od tematu, popularności i konkurencji w wyszukiwarce zależy, czy artykuł znajdzie się na odpowiednio wysokich pozycjach w Google. W przypadku tworzenia artykułów na blog powinniście trafiać w tzw. długi ogon. Artykuł o nazwie „Hotel nad morzem” nie ma większych szans na przebicie się w wynikach wyszukiwania na swoje główne słowo kluczowe. Oczywiście w treści takiego artykułu będą z pewnością inne słowa które wspólnie z tytułem mogą stanowić długi ogon, jednak lepsze efekty przyniesienie bardziej rozwinięty tytuł.
Najłatwiej zobrazować to przykładem – artykuł „Hotel na romantyczny weekend nad morzem? Spędź go z widokiem na morze!” zawiera w tytule kilka ciekawych słów kluczowych m.in. hotel na weekend, weekend nad morzem, romantyczny weekend, hotel z widokiem na morze itp. Inny przykład? Proszę bardzo – „Jak zorganizować konferencję na Mazurach do 50 osób” to MICE’owy przykład zapytania które zbudowane jest z takich słów jak konferencje na Mazurach, jak zorganizować konferencje, konferencje do 50 osób itp. Już na etapie tworzenia tematów powinniśmy wytypować trafne frazy których używają użytkownicy – pomóc w tym mogą takie narzędzia jak Keyword Planner (funkcja Google Ads) lub AnswerThePublic.com.
Rys. 1. Wyniki narzędzia AnswerThePublic dla zapytania „weekend” serwującego pomysły na treść przedstawione w formie graficznej.
W doborze tematów mogą pomóc także aktualne wydarzenia czy imprezy mające miejsce w bezpośrednim toczeniu hotelu jak otwarcie nowego aquaparku w pobliżu, koncert znanej gwiazdy czy cyklicznie organizowany jarmark ekologiczny – warto wykorzystywać wszystkie sytuacje które powodują wzrost wyszukiwania danego tematu w Google co docelowo może skutkować nowymi użytkownikami konwertującymi dalej na gości hotelu.
Warto też wykorzystywać wydarzenia z życia hotelu – wprowadzacie nowe wiosenne menu i publikujecie to na Facebooku? Zróbcie też to na stronie hotelu, tu macie pewność, że treść należy do Was i pracuje na ruch organiczny.
Autor: Wojciech Sroka – Partner Google, właściciel agencji marketingu dla hoteli Get In Web, certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics. Specjalizuje się w marketingu internetowym dla obiektów hotelowych opartym o analitykę internetową. Skutecznie wspomaga sukcesy sprzedażowe wielu renomowanych polskich hoteli.