Blog hotelowy może zwiększyć Twoją sprzedaż i to bardzo! Przedstawiamy drugą część felietonu, który powinien Wam otworzyć oczy dlaczego warto poświęcać czas na tworzenie dodatkowych treści na swojej stronie internetowej.
Pierwsza część felietonu jest dostępna tutaj.
Optymalizacja seo
Czasy, kiedy w wyszukiwarce można było się skupić na pozycjonowaniu topowych fraz bez większego wkładu w treść strony skończyły się bezpowrotnie. Prowadzenie blogu hotelu jest dzisiaj dobrym sposobem na pozyskiwanie nowego i wartościowego ruchu z wyszukiwarki. Z moich obserwacji wynika, że użytkownicy którzy są na stronie z innych kanałów rzadko kiedy zaglądają do takiej części jak blog, jeśli te nie podlegają dodatkowej promocji lub artykuły nie są odpowiednio widoczne w strukturze strony. Ilość pozyskiwanego ruchu z wyszukiwarki poprzez utworzony artykuł zależy od wielu czynników m.in. popularności danego tematu, ale też odpowiedniej optymalizacji pod kątem seo. Na jakie elementy trzeba wobec tego zwrócić uwagę?
1. Znacznik Meta Title
Metatitle to tytuł strony internetowej wyświetlany w wynikach wyszukiwarki. Powinien być odzwierciedleniem tematu artykułu – dobrze przygotowany decyduje o sukcesie i współczynniku kliknięć, jest też jednym z ważniejszych czynników rankingowych. Na samym początku powinien zawierać słowa kluczowe powiązane z artykułem w formie najczęściej wpisywanej przez użytkowników, musi być jednak przy tym naturalny, atrakcyjny. Dobrze jest zawrzeć w nim też nazwę hotelu. Metatitle powinien zmieścić się w granicach do 70 znaków.
Dobry przykład: Hotel na romantyczny weekend nad morzem | Hotel Bryza
Zły przykład: Hotel na weekend, hotel na romantyczny weekend, hotel nad morzem, hotel nad morzem
2. Treść artykułu
„Dobry hotel na weekend Warszawa poleca pakiety weekendowe na zabiegi spa, masaże Warszawa, vouchery do spa w Warszawie. Tylko 100 km od Warszawa”… Tego rodzaju „bełkot” pisany pod roboty wyszukiwarki można jeszcze czasem spotkać na stronach-dinozaurach z poprzedniej epoki. Upychanie na siłę słów kluczowych bez zwracania uwagi na komfort korzystania z witryny przez użytkownika było na porządku dziennym.
Obecnie sytuacja wygląda odwrotnie – skupiając się na pisaniu artykułu pamiętaj, że tworzysz go dla człowieka, a nie robota. Treść ma być na tyle atrakcyjna, aby użytkownik który ją czyta zapamiętał markę hotelu lub podjął decyzję o przejściu dalej do innych sekcji strony.
Rys. 3. Przykład artykułu o tematyce MICE na blogu na stronie Hotelu Zamek Ryn, który w umiejętny i delikatny sposób wykorzystuje nasycenie treści odpowiednimi słowami kluczowymi.
Dzisiaj roboty indeksujące Google wykorzystujące sztuczną inteligencję doskonale radzą sobie z analizą treści indeksując frazy w różnych odmianach i znaczeniach. Pisząc artykuł obowiązkowo musisz uwzględnić słowa kluczowe które wyznaczyłeś przygotowując temat artykułu, ale powinieneś je „wpleść w treść przy okazji”. Zdanie w rodzaju „Każda kobieta marzy o zaręczynach jak z bajki – szafirowe morze, złoty piasek w tle i przygotowany na tą specjalną okazję pakiet SPA sprawia, że Bryza to idealny hotel na zaręczyny” zawiera odzwierciedlenie słowa kluczowego, a jednocześnie umożliwia podlinkowanie do dedykowanego pakietu na zaręczyny. Takie powtórzenie słów kluczowych w różnych kombinacjach powinno wystąpić kilkukrotnie, w zależności od długości artykułu. Frazy które pasują do wyrażeń możliwych do wpisania w wyszukiwarce powinny być w treści artykułu pogrubione.
Treść artykułu to nie tylko tekst. Dzisiaj roboty wyszukiwarek doskonale radzą sobie z interpretacją tego co jest na zdjęciach czy wideo, dlatego też warto umieścić zdjęcia własne hotelu, które powinny być równie unikatowe jak tekst. Zdjęcia powinny być opisane tzw. tytułem TITLE oraz tekstem alternatywny ALT który także odzwierciedla tytuł artykułu i opisy te powinny zawierać także ważne dla nas słowo kluczowe.
3. Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne jest ważnym elementem, który pozwala robotom Google prawidłowo indeksować stronę. Jeśli tworzysz kolejny artykuł i widzisz możliwość nawiązania do napisanego już kilka miesięcy temu – umieść taki link na słowie kluczowym bezpośrednio w treści. Pomożesz w ten sposób robotom lepiej zrozumieć treść strony swojego hotelu. Możesz także tworzyć odniesienia do innych stron hotelu np. sekcji z basenem, zabiegami spa, o hotelu czy pakietów sprzedażowych które pasują do danego tematu.
4. Przyjazny adres URL
Przyjazne linki w strukturze strony to takie adresy URL, które zawierają logicznie powiązany ciąg znaków, mogą odzwierciedlać tytuł artykułu i zawierać słowa kluczowe w odpowiednim formacie – bez polskich znaków i bez spacji.
Przyjazne adresy URL są lepiej rozumiane przez roboty przez co ułatwiają osiągnięcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a także prezentują się dobrze przy przekazywaniu linków np. w social media. Jak to wygląda na przykładzie? Dynamicznie generowany adres ze zmiennymi może mieć postać www.dobryhotel.pl/110/wpis/?id=4309&cat=1 podczas gdy forma przyjazna to www.dobryhotel.pl/hotel-na-romantyczny-weekend-nad-morzem. Prawda, że wygląda lepiej? Jeśli będziecie przygotowywać moduł blogu na stronie, zwróćcie uwagę na to, aby zawierał taką funkcjonalność.
Niestandardowy wymiar w Google Analytics
Jeśli nad Twoim blogiem pracuje kilka osób – zmieniający się copywriterzy, pracownicy hotelu itp. możesz też pomyśleć o utworzeniu niestandardowego wymiaru w Google Analytics który będzie zawierał imię czy pseudonim autora tekstu, dzięki czemu w przyszłości będziesz miał możliwość sprawdzenia który autor najbardziej angażuje użytkowników lub generuje największy wolumen ruchu na stronie itp. – ciekawa i dość łatwa w implementacji funkcja może się przydać jeśli nastawiasz się na długoterminowe działania lub np. planujesz stworzyć konkurs na najlepszą treść blogową i zainteresować nim fanów Twojego hotelu.
Rys. 4. Dzięki implementacji niestandardowego wymiaru np. z imieniem autora artykułu możemy analizować wiele ciekawych danych i nagradzać najlepszych autorów treści.
Autor: Wojciech Sroka – Partner Google, właściciel agencji marketingu dla hoteli Get In Web, certyfikowany specjalista Google Ads i Google Analytics. Specjalizuje się w marketingu internetowym dla obiektów hotelowych opartym o analitykę internetową. Skutecznie wspomaga sukcesy sprzedażowe wielu renomowanych polskich hoteli.