Powoli nadchodzą święta Bożego Narodzenia. To wyjątkowy okres nie tylko dla klientów, ale i całej branży gastronomicznej. Wielu Polaków docenia zarówno smak ulubionych potraw, jak i niepowtarzalną, świąteczną atmosferę w restauracji. Jak przygotować lokal do tego szczególnego czasu, dopasować do niego ofertę, a następnie skutecznie ją wypromować?
Specjalna oferta na wigilię
Zmiana standardowego menu na świąteczną ofertą lub wzbogacenie aktualnej karty dań o kilka dodatkowych potraw to podstawowy krok w przygotowaniu lokalu do okresu świąt Bożego Narodzenia. Chcąc odpowiedzieć na potrzeby klientów, warto wprowadzić wigilijną lub świąteczną ofertę specjalną. Dobrym sposobem będzie stworzenie świątecznych odpowiedników dań serwowanych na co dzień. Przykładowo, do świątecznej karty dań w tradycyjnej, polskiej restauracji można wprowadzić barszcz lub pierogi z grzybami. W kawiarni sprawdzi się kawa z cynamonem lub gorąca czekolada z piankami. Aby sprawnie zmodyfikować kartę dań, warto wykorzystać rozwiązanie, jakim jest elektroniczne menu. Narzędzie pozwala zaktualizować ofertę restauracji bez konieczności drukowania papierowych kart dań. Elektroniczną wersję menu można wzbogacić o kojarzące się ze świętami zdjęcia lub grafiki. Ponadto rozwiązanie pozwala wyróżnić świąteczną ofertę, np. poprzez umieszczenie jej na pierwszej pozycji. Takie działania przyciągną do lokalu większą ilość klientów w okresie świątecznym, a tym samym zapewnią większe zyski.
Catering w okresie świątecznym
Grudzień to czas świątecznych spotkań i wielu innych tematycznych wydarzeń. W takim okresie klienci często nie mają wystarczająco czasu, aby samodzielnie przygotować potrawy na wigilijny stół. Zwiększa się zatem popyt na catering, co daje restauratorom szansę na większy zarobek oraz wzrost rozpoznawalności lokalu. Założenie własnego sklepu internetowego pozwoli realizować napływające w okresie świątecznym zamówienia na wynos lub z odbiorem osobistym na ustaloną datę i godzinę. Dzięki takiemu rozwiązaniu klienci mogą z wyprzedzeniem zamówić wybrane potrawy, co zapewni lokalowi wystarczającą ilość czasu na przygotowanie dań. Gotowe zamówienia klienci odbiorą w ustalonym przez nich, najdogodniejszym terminie.
Większa ilość rezerwacji
W grudniu wiele firm organizuje wigilię dla pracowników. Warto udostępnić przedsiębiorcom z okolicy swój lokal na takie okazje. Pozwoli to zwiększyć rozpoznawalność restauracji wśród lokalnych firm i ich pracowników, co może przełożyć się na większą liczbę klientów. Wygodne przyjmowanie rezerwacji zapewnia system GoPOS. Pozwala łatwo wprowadzać ważne dane, takie jak termin rezerwacji czy ilość osób. Umożliwia także automatyzację całego procesu.
Świąteczne rozwiązania lojalnościowe
W okresie świątecznym warto wprowadzić program lojalnościowy lub dostosować aktualną ofertę. Dobrym rozwiązaniem będą świąteczne rabaty, które zachęcą do zakupów. Promocje obowiązujące tylko w grudniu zostaną odebrane jako wyjątkowe i niecodzienne, przez co jeszcze bardziej przyciągną uwagę klientów. Coraz popularniejsze stają się bony podarunkowe, które mogą stanowić świetny pomysł na prezent dla klientów szukających wyjątkowego podarunku dla swoich bliskich. Warto zatem przygotować takie vouchery, będące zaproszeniem np. na świąteczną kolację dla dwojga lub wybrany deser.
Bezpłatna wysyłka
Darmowa dostawa to zawsze dobry sposób na zmotywowanie klientów kupujących online do wydania większej kwoty pieniędzy. Warto więc rozważyć wprowadzenie bezpłatnych wysyłek w ramach promocji świątecznych. Najlepiej zrobić to, ustalając minimalną wartość zamówienia, za które obowiązuje darmowa dostawa – przykładowo 100 zł. Powinna to być kwota, która pozwoli pokryć koszty. Należy też upewnić się, że klienci wiedzą o opcji darmowej dostawy. Bezpłatną wysyłkę można zareklamować w widocznym miejscu na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Odpowiednie działania marketingowe w świątecznym czasie pomogą skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji.
Świąteczne działania w mediach społecznościowych
Wszystkie zmiany wprowadzone w ramach świątecznej oferty muszą być promowane w social mediach lokalu. Warto wykorzystać świąteczne grafiki oraz zdjęcia ukazujące ciepłą, rodzinną atmosferę. Taki okres to również dobry czas na podsumowanie roku oraz przedstawienie klientom restauracji “od kuchni”. W ramach działań marketingowych sprawdzą się także spersonalizowane, automatyczne maile newsletterowe, za pośrednictwem których można poinformować klientów o nowych promocjach oraz zaprosić do wizyty w lokalu. Warto także do takich maili dołączyć świąteczne życzenia. Okres świąteczny to dobra okazja do budowania więzi z gośćmi, którzy w tym czasie poszukują rodzinnego klimatu, również w lokalach gastronomicznych.
Zaangażowanie w działania charytatywne
Lokale, które angażują się w pomoc charytatywną zawsze są lepiej postrzegane przez klientów. Takie działania warto prowadzić cały rok, jednak okres Bożego Narodzenia to w szczególności dobry czas na pokazanie swojego wsparcia dla potrzebujących. Tego rodzaju działaniem może być np. zbiórka dla schroniska lub organizacji charytatywnej wybranej w głosowaniu przez klientów. Dobrym pomysłem jest także darmowa kolacja dla potrzebujących. Warto zaproponować współorganizację klientom, np. poprzez umożliwienie im organizacji zbiórki na produkty lub wybór osoby, dla której opłacą posiłek. Zaangażowanie w tego rodzaju akcje pozwala nie tylko stworzyć ciepły, przyjazny klimat w lokalu, ale także zapewnia rozgłos oraz poprawia wizerunek.
Okres świąteczny to zawsze czas zwiększonej aktywności w lokalach gastronomicznych. Oprócz dostosowania oferty do sezonu świątecznego, warto także wesprzeć pracę lokalu, inwestując w nowoczesne rozwiązania. Takie narzędzia pozwalają usprawnić zarządzanie restauracją, ulepszyć pracę zespołu oraz poprawić komunikację między pracownikami, a jednocześnie przyspieszyć realizację zamówień. Więcej informacji na temat takich rozwiązań znajdziesz na stronie GoPOS.