Rosnące ceny dają się dziś odczuć w każdej branży. Czy można jednak lepiej przygotować się na wszystkie niezbędne wydatki? Jak skuteczniej kontrolować procesy zakupowe w lokalu gastronomicznym i nawet pomimo inflacji ponosić mniej strat a więcej zysków?
Wyliczanie precyzyjnego food cost
Stała kontrol ponoszonych przez lokal kosztów to nieodłączone działanie w gastronomii. Jednym z jej elementów jest food cost – koszt produktów, które przeznaczamy na przygotowanie określonej potrawy. Jeśli rosną ceny, rośnie też food cost, dlatego przy każdej zmianie menu trzeba wyliczać go na nowo. Przyjęło się, że powinien być on na poziomie 30% ceny dania, ale wartość ta zależeć będzie także od wysokości sprzedaży. Warto zatem ułożyć menu tak, by dania z niskimi food costem znalazły się w jego centralnym miejscu. Skłoni to klientów do częstszych zamówień takich pozycji. Poza tym dobrze przyjrzeć się także najpopularniejszym daniom, które przynoszą restauracji największy zysk i sprzedaż. Odpowiednio wyliczony food cost pozwoli utrzymać je na takim samym poziomie, dzięki czemu nie odczujesz aż tak wysokich strat.
A jak najlepiej kontrolować swój food cost? Można posłużyć się specjalnymi aplikacjami, które wszystkie obliczenia zrobią za nas. Przykładowo system GoStock przechowuje niezbędne dane i pozwala tworzyć dowolne raporty na tematy sprzedaży, stanów magazynowych, produktów i ich popularności czy wykorzystaniu w procesie przygotowania potraw. Dzięki tym informacjom system automatycznie wyliczy food cost. Dodatkowo dane gromadzone w programach jak GoStock pozwalają także analizować wszystkie aspekty biznesu oraz w pełni zarządzać magazynem i wszystkimi zapasami w lokalu.
Mniej marnowania żywności
Na większe straty w lokalu składa się także magazynowa żywność. Często tych strat nie da się jednak przewidzieć, ale można próbować je ograniczyć. Umożliwia to regularna kontrola magazynu, przeprowadzana z aplikacją do inwentaryzacji. Jeśli będziemy wiedzieć, ile dokładnie surowców znajduje się na stanie, możemy planować wydajniejsze zakupy tylko tego, czego faktycznie potrzebuje nasza restauracja w danej chwili. By inwentaryzacja mogła przynosić oczekiwane rezultaty musi być wykonywana systematycznie, ale po co tracić czas na ręczne liczenie magazynowych produktów? Specjalny system stworzony z myślą o tym procesie pozwala przyspieszyć go i wygodnie przeprowadzić za pomocą telefonu komórkowego, wagi oraz kodów kreskowych.
Zakupy korzystne cenowo
A co w przypadku uzupełniania towaru? Skoro wzrost cen dotknął każdego i każdą branżę, odczujemy go także podczas zakupów. Aby zamawiać po najniższych cenach i tworzyć tylko precyzyjne listy zakupowe można wykorzystać system GastroSupplier, który zautomatyzuje cały proces i pozwoli nam zaoszczędzić dodatkową gotówkę. Aplikacja zestawia ceny i aktualne promocje towaru z kilku różnych hurtowni, dzięki czemu możemy cieszyć się zakupami po najbardziej atrakcyjnych cenach i nie odczuwać aż tak nowych, podwyższonych wartości surowców.
Z podwyższoną inflacją mierzy się obecnie każda branża. Warto wspomóc się jednak nowoczesnym rozwiązaniami, które pozwalają lepiej zarządzać wszystkimi kosztami i kontrolować niezbędne wydatki. Więcej o tych rozwiązaniach można dowiedzieć się tutaj.