Model biznesowy, jakim są programy partnerskie w ostatnich latach mocno zyskuje na popularności. Powstaje coraz więcej tego typu programów również dla branży gastronomicznej i hotelarskiej. Na czym polega taka współpraca i na jakie zyski można liczyć, decydując się na program partnerski?
Co to jest program partnerski?
Pionierem wśród programów partnerskich był Jeff Bezos, właściciel firmy Amazon, który w 1996 roku stworzył tego typu program. W ramach tej współpracy wydawcy promowali książki dostępne na platformie Amazon poprzez banery lub linki afiliacyjne, kierujące zainteresowanych na stronę sklepu. Strategia biznesowa Bezosa okazała się być skuteczna, a współpraca partnerska stworzona przez Amazon stała się wzorem dla wszystkich innych firm, które chciały wprowadzić u siebie tego typu rozwiązanie.
Dostępne na rynku programy partnerskie są przede wszystkim sposobem na czerpanie obustronnych korzyści biznesowych. Mogą mieć różne formy, w zależności od branży i specyfiki działalności danego biznesu. Każda firma samodzielnie ustala zasady swojego programu, jednak większość z nich polega na promocji lub sprzedaży produktów w zamian za ustaloną prowizję.
Afiliacja, czyli sposób na pasywny dochód
Jedną z najpopularniejszych form prowadzenia programów partnerskich jest afiliacja. Polega na polecaniu produktów firmy oferującej program partnerski, w zamian za prowizję od każdego polecenia.Taki rodzaj współpracy często jest spotykany w branży horeca. Wiele firm tworzących wyposażenie dla restauracji lub hoteli, a także oferujących rozwiązania usprawniające działanie tego typu lokali, prowadzi programy afiliacyjne. W ten sposób marki zyskują nowych klientów, a także wzbudzają większe zaufanie u swoich odbiorców, ze względu na polecenie produktów danego producenta przez znaną klientowi osobę.
Partnerstwo polegające na sprzedaży
Większość osób kojarzy programy partnerskie z afiliacją, jednak coraz więcej firm w ramach tego typu działań oferuje także współpracę resellerską, czyli możliwość sprzedaży produktów firmy w zamian za prowizję. Takie rozwiązanie to świetny pomysł na biznes, polegający na odsprzedaży sprawdzonego wyposażenia i systemów dla gastronomii.
Jak zacząć zarabiać na programie partnerskim?
Na początek należy wybrać najlepiej dopasowany dla siebie program. Przykładowo, jeśli prowadzisz własny sklep lub zamierzasz otworzyć taki biznes, warto zdecydować się na program polegający na sprzedaży produktów danej firmy. Z kolei programy afiliacyjne z reguły są dla każdego. Zazwyczaj nie ma żadnych specjalnych wymogów, jakie musi spełniać osoba chcąca przystąpić do programu afiliacyjnego – wystarczy tylko polecać produkty danej firmy. Jest to zatem najbardziej uniwersalna forma współpracy partnerskiej. Obecnie coraz więcej producentów z różnych branży decyduje się na prowadzenie programów zarówno afiliacyjnych, jak i resellerskich, dlatego nietrudno o znalezienie najlepszej dla siebie opcji.
Decydując się na udział w programie partnerskim, trzeba także zadbać o odpowiednie sposoby promocji rozwiązań sprzedawanych lub polecanych w ramach takiej współpracy. Wielu przedsiębiorców prowadzących programy, oferuje swoim partnerom różnego rodzaju materiały reklamowe, jak np. ulotki, plakaty i broszury. Aby jednak dotrzeć do szerszego grona odbiorców, warto wykorzystać rozwiązania z zakresu marketingu internetowego. Dobrym sposobem będą publikacje w mediach społecznościowych wraz z atrakcyjnymi, przyciągającymi uwagę grafikami. Prowadząc własny biznes i posiadając stronę internetową, warto również wykorzystać tę przestrzeń do umieszczenia publikacji na temat polecanych lub sprzedawanych produktów.
Jaki program partnerski dla gastronomii wybrać?
Przykładem programu, który sprawdzi się dla osób działających w branży gastronomicznej, jest ten stworzony przez GoPOS. Firma zapewnia dwa sposoby współpracy: program afiliacyjny oraz resellerski. Afiliacja polega na polecaniu aplikacji GoPOS przy użyciu linku afiliacyjnego, indywidualnego kodu lub poprzez przekazanie firmie danych kontaktowych zainteresowanego klienta. Za każde polecenie można zarobić nawet 1500 zł. Do takiej formy współpracy może przystąpić każdy, kto tylko chce polecać rozwiązania oferowane przez firmę. Program afiliacyjny od GoPOS będzie przykładowo dobrym rozwiązaniem dla kucharzy, księgowych, szkoleniowców czy blogerów kulinarnych.
Z kolei w ramach programu resellerskiego partnerzy wprowadzają do oferty swojego sklepu narzędzia GoPOS, sprzedają je oraz zapewniają niezbędne wsparcie dla klientów, a w zamian przez cały okres korzystania przez klientów z aplikacji otrzymują prowizję. Aby jeszcze lepiej zrozumieć działanie programu, warto zapoznać się z przykładem firmy, która podjęła z GoPOS tego rodzaju współpracę. Zobacz, jak Kaswag zwiększył grono klientów z branży gastronomicznej o 40% .
Obie formy współpracy są oparte na partnerstwie, wzajemnym zaufaniu oraz jasnych warunkach, a ich celem jest wypracowanie jak najlepszych obustronnych korzyści.
Programy partnerskie to dobry sposób nie tylko na łatwy, atrakcyjny zysk, ale także na rozwój kontaktów biznesowych i poszerzenie działalności o dodatkowy obszar. Więcej na temat programu partnerskiego dla branży horeca znajdziesz na stronie GoPOS.