Kioski samoobsługowe rewolucjonizują handel detaliczny i gastronomię. To właśnie w tych dwóch rodzajach przedsiębiorstw nowy rodzaj sprzedaży rozwija się najszybciej. Największe sieci handlowe i restauracyjne już teraz deklarują, że samoobsługa jest dla nich na tyle ważna, że mają zamiar zmienić swój cały model biznesowy. Jak rozpocząć przygodę i wdrożyć kioski samoobsługowe? Czy zawsze takie instalacje wiążą się z dużymi nakładami finansowymi?
Polacy wybierają kioski samoobsługowe.
Kasy samoobsługowe w Polsce pojawiają się sukcesywnie od wielu lat w różnego rodzaju miejscach. Na początku zaczęły je wykorzystywać popularne sieci gastronomiczne i hipermarkety. Od samego początku zyskały sympatię pewnych grup wiekowych, które rozumieją i wykorzystują nowe technologie na co dzień. Należą do nich przede wszystkim tzw. Milenialsi i pokolenie Z. To właśnie dla nich kasy samoobsługowe stały się ciekawą alternatywą, która pozwala skracać czas zakupów i samodzielnie rozliczać transakcję.
Potwierdzają to również badania według których aż 73 proc. respondentów deklaruje, że korzysta z kas samoobsługowych ze względu na oszczędność czasu, a 76 proc. wybiera je ze względu na wygodę. Tych odpowiedzi udzieliły jednak osoby, które do samoobsługi są przekonane i chętnie z niej korzystają. Z badania również możemy się dowiedzieć, że blisko 49 proc. konsumentów podziela obawę, że nie poradzi sobie z samodzielnym zeskanowaniem produktów. Wiele zależy więc od samego wdrożenia tego nowatorskiego rozwiązania i zastosowania skutecznych zapalników, które przekierują klientów do kas ekspresowych.
Wdrożenie, testowanie, optymalizacja.
Tak zrobiła jedna z największych w Europie sieci z branży meblarskiej. Po wprowadzeniu kas samoobsługowych nie cieszyły się one dużym zainteresowaniem wśród kupujących, ale kilka prostych technik komunikacyjnych sprawiło, że klienci masowo się do nich ustawiają. Zaangażowanie wielkich sieci i koncernów w rozwijanie samoobsługi wyznacza dla całego rynku ważny trend, który pozwala zwiększać przychody i ograniczać koszty. Dlatego warto stosunkowo wcześniej przygotować się na wdrożenie pierwszych rozwiązań, które pozwolą się w przyszłości rozwijać. Jakie atuty mają więc współczesne rozwiązania samoobsługowe, na które możemy liczyć?
Nieprzerwana praca
Kasy samoobsługowe to przede wszystkim złożony system informatyczny, który składa się z oprogramowania kasowego i sprzętu komputerowego. Tak skonfigurowane urządzenie, jest przeznaczone do pracy w trybie ciągłym, nawet w lokalach funkcjonujących 24/7. W ten sposób zyskujemy nie tylko dodatkowe stanowisko sprzedażowe, które ma zastąpić standardową formę obsługi, ale jego ważne wsparcie. Kiosk samoobsługowy rozładuje kolejki w godzinach szczytu, samodzielnie przyjmie transakcję i wyśle zamówienie na kuchnię lub do systemu magazynowego.
Zaangażowanie młodych klientów
Grupą konsumentów, która najchętniej korzysta z kiosków są osoby młode. Stawiając na samoobsługę możemy liczyć na przyciągniecie ich do swojego sklepu lub lokalu gastronomicznego. Ważnym atutem kiosku jest wykształcenie pewnego nawyku zakupowego, który opiera się na przyzwyczajeniu i lojalnym korzystaniu z oferty.
Lepsza kontrola nad transakcjami
System kasowy, z którego korzystają kioski samoobsługowe to część całej infrastruktury sprzedażowej. Dzięki kioskom możemy zbierać szczegółowe dane o tym, jak jest średnia wartość koszyka lub zamówienia w wybranym dniu o wybranej porze. Możemy dzięki temu dostosowywać ekspozycję produktów lub planować przygotowywanie dań i półproduktów na kuchni.
Niższe koszty pracy
Nie tylko w dużych sieciach handlowych i gastronomicznych kasy samoobsługowe są sposobem na zmniejszenie zatrudnienia i automatyzację procesów zakupowych. W ten sposób chcą one z jednej strony ograniczyć koszty, ale również stawiać na bardziej wykwalifikowany personel w innych działach. Kasy samoobsługowe nie zastąpią wszystkich pracowników obsługi i sprzedaży, ale tak agresywna ekspansja tych urządzeń sprawie, że w najbliższej dekadzie kontakt z klasyczną obsługą będzie znacznie ograniczony.
Efektowna reklama i marketing
Kasy samoobsługowe odznaczają się w sprzedaży doskonałą ekspozycją produktów. Oprócz samej sprzedaży stanowią cenne źródło transmisji reklam. Prezentowane grafiki i materiały wideo można dowolnie konfigurować, aby o odpowiedniej porze dnia wyświetlały się najbardziej wartościowe komunikaty. Same kioski, np. marki Posiflex, są również cennym narzędziem do wykorzystania marketingowych narzędzi typu up-selling i cross-selling. To właśnie dzięki nim zmaksymalizujemy zysk z każdej, pojedynczej transakcji przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.