Konferencja wystartowała o 9 rano równocześnie w trzech salach – w pierwszej odbywała się część merytoryczna, w drugiej Business Speed Dating oraz w trzeciej sali warsztaty.
Część merytoryczną otworzył Rafał Krzycki – wydawca portalu Horeca Business Club i pierwszego na świecie Horeca Radio, przedstawiając lożę ekspertów: Sylwię Stachyrę – szefa kuchni i zwyciężczynię 7. edycji TOP CHEF, Agatę Wojdę – szefa kuchni i Damiana Rdzanka – Dyrektora ds. klientów kluczowych firmy Rational.
Pierwszą prelegentką była Milena Zacharzewska z agencji 24/7 Communication. Opowiedziała o nowych narzędziach komunikacji w zdobywaniu gości do restauracji. Zwróciła uwagę na panujące aktualnie trendy – zero waste, eko. Na to, jak ważne jest teraz bycie „Insta Friendly”, właśnie po to by dotrzeć do potencjalnych gości i ich zatrzymać.
Równolegle w tym czasie pierwsi kupcy i dostawcy rozpoczęli Business Speed Dating, a w sali warsztatowej Małgorzata Bednarz i Weronika Szewczuk z MWM Partners rozpoczęły warsztaty „Rentowna restauracja – analiza kosztów w gastronomii”.
Drugim prelegentem był Mikołaj Ostrowski – adwokat z kancelarii OWIW Legal. Poruszył istotny temat regulacji prawnych zarówno zatrudnienia, jak i zwalniania pracowników, tak aby uniknąć spraw sądowych. Wszystko poparte przykładami spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem wśród uczestników.
Maciej Podlaszewski przeprowadził wykład o tym jak stworzyć menu, które pasuje do restauracji. Sam pracował kilka lat w międzynarodowej korporacji. Zajmował wiele stanowisk w branży HoReCa. – Przygotowanie odpowiedniego menu jest procesem i rządzi się własnymi regułami, które są zdefiniowane, opracowane i przetestowane a co najważniejsze działają – mówił Maciej Podlaszewski w trakcie trwania konferencji.
Pierwszą część konferencji kończył wykład Anny Nałęcz z MokoTuff. Przestawiła projekt, który wprowadzili w kawiarni kilka miesięcy temu – #GastroZeroWaste. Najpierw pozbycie się plastikowych słomek, potem zamiana opakowań jednorazowych na ekologiczne…i na tym właścicielki kawiarni nie poprzestały – z mleka, które pozostaje po spienieniu produkują ser ricotta do naleśników, do peelingu wykorzystują fusy z kawy. Dodatkowo w kawiarni można pozostawić rośliny do adopcji. Zapowiadają, że zamierzają korzystać tylko z wielorazowych opakowań i czekają, aż niektórzy dostawcy również zmienią swoje podejście na bardziej ekologiczne.
Częścią drugą wykładów był panel dyskusyjny, który otworzył Szymon Milonas certyfikowany nauczyciel WSET i importer wina. Rozpoczął od tematu zarządzania talentami w gastronomii – jakie wiążą się z tym korzyści, koszty i ewentualne problemy. Moderatorką panelu była Agata Wojda, a panelistami Michał Iwaniuk i Michał Doroszkiewcz – wybitni cukiernicy. Opowiedzieli historię swojej kariery. Został również poruszony temat edukacji w szkołach gastronomicznych. Michał Iwaniuk zaznaczał, że szkoły uczą według starego programu, pracują na starych podręcznikach, a młodzi ludzie mają za mało zajęć praktycznych, co później skutkuje jedynie wiedzą teoretyczną. Wszyscy na scenie włącznie z ekspertami uznali, że inwestowanie w talenty jest potrzebne i należy to robić. Szymon Milonas prowadził również Warsztat czwarty poświęcony karcie win. Skierowany był do osób, którym zależy na wspaniałej karcie win w swojej restauracji, która przyciągnie do restauracji nawet najbardziej wymagających klientów.
W trzeciej części Jakub Urbaniak – właściciel obiektów – Złotopolska Dolina i Miętowe Wzgórza, opowiedział o organizacji wydarzeń biznesowych, imprez okolicznościowych oraz wesel dla klientów VIP. Zwrócił uwagę na szczególne wymagania takich osób – absolutne zachowanie dyskrecji, zapewnienie prywatności. Zapytany, jaka prośba gościa VIP okazała się najbardziej wymagająca, bez wahania powiedział o 5 helikopterach lądujących w pobliżu restauracji, co wzbudziło poruszenie wśród okolicznych mieszkańców.
W tym czasie w sali warsztatowej Anna Lurje i Maciej Komorowski, założyciele i zarządzający firmą doradczą Managers Group MA, odpowiadali na pytania jak rozwinąć firmę oraz jakiego rodzaju bariery mogą ją ograniczać.
Jarosław Dumanowski, polski historyk, dr hab. nauk historycznych, prof. UMK, autor wielu książek m.in. „Szczeżuje i kapłony” opowiedział o kuchni polskiej. Czym jest, na czym polega jej lokalność, sezonowość, tradycja i przede wszystkim autentyczność. Zwrócił uwagę, że teraz zupełnie inaczej postrzegamy potrzebę jedzenia, bo jest go w nadmiarze. Powrócił w swym wystąpieniu do staropolskich przepisów na masło z migdałów, czy masło z oleju konopnego.
Moderatorem kolejnego panelu dyskusyjnego pt. Jak przełożyć współpracę sommeliera z menedżerem i właścicielem restauracji na większą sprzedaż był Piotr Kamecki Prezydent Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Wraz z panelistami Pawłem Demianiukiem mistrzem Polski Sommelierów i właścicielem restauracji, a także z Piotrem Petryką zarządzającym kilkoma restauracjami w Warszawie poruszyli temat doboru wina do potrawy, albo co ciekawe potrawy do wina. Zgodnie stwierdzili, że współpraca między sommelierem a szefem kuchni jest absolutnie niezbędna.
Część czwartą zainaugurowali Magdalena Derda i Maciej Otrębski z „RoślinnieJemy”. Burgery krwawiące sokiem z buraka, nuggetsy z białka pszennego, roślinny kebab czy boczek – Polaków zainteresowały alternatywy do schabowego czy piersi z kurczaka. Tradycjonaliści nie dowierzają, ale dane mówią same za siebie. Chcemy ograniczać spożycie mięsa i zarówno producenci żywności jak i restauratorzy nie mają nam zamiaru tego utrudniać. Temat wywołał sporo kontrowersji co będzie można usłyszeć w specjalnie przygotowanych audycjach w Horeca Radio.
Kolejnym prelegentem w tej części był Michał Czuma z firmy MC Consulting. Opowiadał o szykujących się zmianach w prawie, które znacznie zwiększą kontrole w firmach i ewentualne nakładane kary. Mówił jak się przed tym chronić i jakie podjąć kroki, aby sprawdzić czy wszystkie nasze interesy są zgodne z prawem.
Konferencję zakończył Rafał Pasenik, właściciel firmy H&R System specjalizującej się w szkoleniach i zarządzaniu zespołem. Opowiedział, jak zamienić potencjalnych Klientów na Gości restauracji/hotelu i zwiększyć sprzedaż. Mówił również o sprzedaży emocji zamiast usług, działaniach posprzedażowych i strategii TOP 100. Dodatkowo Rafał Pasenik w trakcie Gastro Meeting poprowadził warsztat „Asertywność menedżera – jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami pracowników”. Skierowany był do osób, które chcą stać się asertywne, zdobyć większą pewność siebie, a także w jaki sposób mają rozmawiać z pracownikiem, żeby ten zmienił swoje zachowanie.
W trakcie konferencji rozstrzygnięto konkurs „Proffesional Buyer” dla kupców, którzy wzięli udział w Business Speed Dating podczas tej edycji konferencji Gastro Meeting. Jak zawsze bezkonkurencyjny okazał się Airport Hotel Okęcie reprezentowany przez Łukasza Malinowskiego i Annę Stefańską. Gratulujemy!
Już tradycyjnie organizowany był konkurs „The Best Innovation”. To była doskonała sposobność do zaprezentowania szerokiej publiczności własnej, nowatorskiej koncepcji, ale również możliwość wygrania atrakcyjnych nagród, wśród których znajdują się stoisko, udział w spotkaniach z kupcami oraz prezentacja produktu lub usługi na scenie głównej. W wiosennej edycji to prestiżowe wyróżnienie otrzymała firma Neweyes – generalny dystrybutor e-pack Hygiene – systemu digitalizacji HACCP.
W najbliższym czasie na portalu pojawią się pierwsze relacje audio z konferencji i galeria fotografii.