Na stronach Sejmu pojawił się kontrowersyjny projekt uchwały, który ma regulować zasady testów covidowych dla pracowników, ale także odszkodowanie w przypadku zarażenia się wirusem w pracy.
W skrócie przedstawiamy o co w nim chodzi, a pełny dokument znajdziecie na końcu artykułu.
Według złożonego projektu pracownikowi ma przysługiwać prawo do nieodpłatnego testu na obecność Covid-19 conajmniej raz w tygodniu. Pracodawca będzie mógł zażądać od swojego pracownika, w terminie wyznaczonym z wyprzedzeniem, nie krótszym jednak niż 48 godzin, nie częściej niż raz w tygodniu, podania informacji o posiadaniu negatywnego wyniku testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 wykonanego nie wcześniej niż 48 godzin przed jego okazaniem. Jednym słowem pracodawca będzie mógł żądać co tydzień okazania testu przez pracownika.
Jeśli pracownik zarazi się w pracy będzie mógł otrzymać nawet 15 tysięcy zł odszkodowania od kolegów z pracy, którzy go zarazili, a nie poddali się testowi na COVID-19. Jeśli pracodawca nie skorzysta z prawa do żądania wykonania testu (conajmniej raz w tygodniu) przez zatrudnionych u niego pracowników, wówczas to on decyzją wojewody zapłaci 15 tysięcy odszkodowania zakażonemu pracownikowi. Ma to być narzędzie motywujące pracodawców do systematycznego żądania od pracowników wykonywania testów.