Minął rok od czasu rozpoczęcia inwazji na Ukrainę, wiele firm na całym świecie podjęło decyzję o wycofaniu się z Rosji lub znacznym ograniczeniu swojej działalności w tym kraju. Jakie firmy z sektora HoReCa zdecydowały się na zamknięcie swoich biznesów, a które nadal działają w Rosji? Przedstawiamy listę.
Według listy opracowanej przez Jeffrey’a Sonnenfelda i jego zespół z Yale Chief Executive Leadership Institute, ponad 1000 firm publicznie ogłosiło swoje odejście z Rosji w stopniu wykraczającym poza minimum wymagane przez międzynarodowe sankcje.
Lista ta stanowi więc ważny sygnał dla firm, które nadal działają w Rosji, aby przemyślały swoją obecność w tym kraju i rozważyły wycofanie lub ograniczenie swojej działalności.
Lista firm jest stale aktualizowana. Poniżej przedstawiamy dane z 23 lutego 2023 roku, które dotyczą tylko wybranych firm działających w sektorze HoReCa. Pełna lista firm i ich aktualny status dostępny jest TUTAJ.
- Hilton – wstrzymał nowe inwestycje/zamknął biuro korporacyjne
- Marriott – wstrzymał wszystkie operacje w Rosji
- Accor – wstrzymał nowe inwestycje/rozwój
- Intercontinental Hotels (IHG) – zaprzestał działalności w Rosji
- Hyatt – wstrzymał inwestycje i nowe projekty
- Booking – wstrzymał działalność w Rosji
- Expedia – wstrzymał rezerwacje w Rosji
- McDonald’s – opuścił rosyjski rynek i sprzedał rosyjski biznes
- AmRest – w pełni wycofał się z Rosji po sprzedaniu swojej działalności
- Starbucks – wycofał się i nie ma już obecności marki w Rosji
- Subway – wstrzymał nowe inwestycje/reklamę
- Inspire Brands (Dunkin’ Donuts, Baskin Robins) – wstrzymał wsparcie korporacyjne dla franczyzobiorców
- Hard Rock Café – nadal działa w Rosji
- Domino’s Pizza – wstrzymał płatności licencyjne i ograniczył inwestycje – restauracje pozostają otwarte
- Burger King (Restaurant Brands) – wstrzymał wsparcie korporacyjne dla franczyz
- Rational – zamknął biznes w Rosji
- Bonduelle – nadal działa w Rosji
- Kotanyi – nadal eksportuje do Rosji
- Barilla – wstrzymał wszystkie nowe inwestycje i działania reklamowe; ograniczył produkcję w Rosji do makaronu i chleba
- Campari – kontynuuje sprzedaż w Rosji, ale wstrzymał nowe inwestycje
- Carlsberg – ociąga się z wyjściem z Rosji
- Hochland – wstrzymał inwestycje, ale nadal sprzedaje i prowadzi działalność produkcyjną w Rosji
- Kraft Heinz – JBS – zatrzymał nowe inwestycje oraz eksport/import z Rosji
- Nestle – wstrzymał nieistotny import/eksport do Rosji, zakończył wszelką reklamę i wstrzymał inwestycje kapitałowe
- Philips – sprzedaż online nadal jest dostępna w Rosji, ale wstrzymał nowe działania marketingowe
- Procter & Gamble (P&G) – wciąż działa, mimo oświadczenia
- Red Bull – zawiesza nowe inwestycje
- Unilever – wstrzymuje import/eksport oraz zatrzymuje wszelką reklamę i inwestycje
- Coca-Cola – wstrzymuje pewne operacje w Rosji, ale nadal prowadzi niektóre sieci (Costa Coffee)
- Hellenic Bottling Company – niejasne wstrzymanie niektórych operacji w Rosji
- PepsiCo – zawiesza operacje w Rosji, poza podstawowymi
- Brown-Forman – wstrzymuje działalność handlową w Rosji
- Budweiser Budvar – wstrzymuje produkcję i dostawy piwa
- Diageo – wstrzymuje wszystkie dostawy do Rosji
- Pernod Ricard – wstrzymuje eksport do Rosji
- Pivovary Staropramen – wstrzymuje eksport piwa
- Podravka – wstrzymuje dostawy do Rosji
- Samsung – wstrzymuje wszystkie dostawy do Rosji
- AB InBev – sprzedaje udział w spółkach joint venture i zawiesza korzystanie z licencji w Rosji
- Bunge – sprzedał biznes w Rosji
- Heineken – całkowicie wycofuje się z Rosji
- Hortex – całkowicie wycofuje się z Rosji po sprzedaży swoich operacji
- LVMH – kończy wszystkie operacje w Rosji
- McCain Foods – kończy działalność w Rosji
- Nemiroff – unieważnia wszystkie licencje
- Metro – wstrzymuje wszystkie inwestycje i redukuje reklamy