Lato owocne dla europejskiego hotelarstwa – Raport MKG Hospitality

1
1348
Od początku roku ogólne trendy w Europie pozostają stabilne. Niektóre kraje, będące na czołowych pozycjach, kompensują obniżenie frekwencji podnoszeniem średnich cen noclegów. Reasumując, zakończenie sezonu letniego w sektorze hotelarskim wypada pomyślnie.

Dobre wyniki uzyskane w sierpniu potwierdzają ogólną pozytywną ocenę sezonu letniego w Europie. Hotele europejskie odnotowały wzrost frekwencji o 1,5 punktu procentowego, osiągając 76,6%, podczas gdy średnia cena noclegów wzrosła o 3,7%, wynosząc 112,7 €. Wartość RevPAR wzrosła o 5,7% (do 86,1 €) w porównaniu do roku ubiegłego, przynosząc wynik pierwszych 8 miesięcy roku 2018 wyższy o 3,8%.

Wszystkie kategorie hoteli uzyskały pozytywne wyniki o niewielkim zróżnicowaniu. Pomimo nieco wolniejszego niż na początku lata wzrostu, hotele 5* uzyskały najlepszy wynik (+9,4%). Wzrost wartości RevPAR hoteli 4* i 3* wyniósł odpowiednio 5,6% i 4,8%.

Liderami w sierpniu były Łotwa i Węgry, które osiągnęły wzrost RevPAR odpowiednio o 18,3% (przy frekwencji 92,6%) i 15,9% (przy frekwencji 92,5%). Należy podkreślić, że łotewskie obiekty odnotowały wzrost RevPAR o 14,7% i wzrost frekwencji o 5,7 punktu procentowego od początku roku. Także inne kraje osiągnęły zbliżone wyniki: Belgia (RevPAR + 12,9%) i Niemcy (+10,1%). Średnie ceny noclegów w tych krajach wzrosły odpowiednio o 6,3% i 6,5%.

W czołówce utrzymały się, podobnie jak w lipcu, Francja (+7,5%), Grecja (+6,4%), Austria (+5,5%) i Holandia (+5,4%) – wszystkie ze wzrostem wartości RevPAR powyżej 5%. We Francji i w Austrii wzrost ten wynikał z podniesienia frekwencji, podczas gdy w Grecji i Holandii przyczyną była podwyżka średnich cen noclegów.

Szwajcaria i Anglia osiągnęły istotny wzrost pomimo średnich cen noclegów powyżej 100 €. Nie miało to jednak wpływu na frekwencję. Glasgow (+11,3%) i Edynburg (+7,2%) wyprzedziły Londyn z frekwencją blisko 95%. Dobre wyniki w sierpniu (+9,3%) uzyskał Luksemburg, szczególnie w sektorze hoteli tańszych (budget). Pozwoliło to zrekompensować nie najlepsze wyniki w poprzednich miesiącach roku, gdy frekwencja obniżyła się o 2,2 punktu procentowego.

Należy wspomnieć, że w Hiszpanii odnotowano w ostatnich latach obniżenie frekwencji o 4,2 punktu procentowego, przy czym ceny nie spowodowały wzrostu RevPAR (-3,8%), a geopolityczny klimat w Barcelonie nie sprzyjał branży hotelarskiej (-21,2%). Rok 2018 przyniósł wreszcie niewielką poprawę wyników we Włoszech dzięki osiągnięciom Florencji (RevPAR +7,7%). Pozwoliło to uzyskać w skali kraju wzrost RevPAR o 2,2% i poprawić nieco skromny wynik dotychczasowych miesięcy tego roku (RevPAR + 2,7%).

Polska, po pomyślnym roku 2016 i wzroście RevPAR w sierpniu 2017 roku o 7,3%, przeżywa słabszy okres w tym roku ze spadkiem wartości RevPAR o 1,2%, głównie z powodu niższej frekwencji (-2,7 punktu procentowego). Podobnie wygląda sytuacja na Malcie ze spadkiem RevPAR o 1% z powodu obniżenia frekwencji o 0,7 punktu procentowego i średnich cen noclegów o 0,3%. Wyniki za osiem miesięcy tego roku Polski i Malty różnią się jednak wartością RevPAR, odpowiednio +0,7% i -0,4%.

Ogólnie wzrost średniej ceny noclegów wystarczał zazwyczaj do poprawy wyników. Po kolejnym miesiącu prosperity sektor hotelarstwa europejskiego ma więc szanse utrzymania stabilnego rozwoju.

Opracowanie Raportu MKG Hospitality – Hotele w Europie, Sierpień 2018 – zostało wykonane przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego, która od 2003 roku jest rzecznikiem środowiska biznesu hotelarskiego i gastronomicznego w kontaktach z administracją państwową oraz w Unii Europejskiej. Będąc najbardziej wpływową organizacją w branży, lobbuje na rzecz jej rozwoju, chroni interes hotelarzy, wspiera wszelkie inicjatywy gospodarcze swoich członków, a także promuje społeczną odpowiedzialność biznesu w branży.

IGHP dba o interesy polskich hotelarzy również na arenie międzynarodowej, będąc reprezentantem branży hotelarskiej w HOTREC (Konfederacja Narodowych Organizacji Hoteli, Restauracji, Kawiarni w krajach UE i europejskiego obszaru ekonomicznego). Więcej informacji znajdą Państwo na stronie internetowej IGHP oraz na profilu tej organizacji na Facebooku.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją Raportu

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.