Nie każdy drogi hotel z pięknymi wnętrzami jest od razu luksusowy. Obserwując nasz rodzimy rynek nie sposób zrozumieć szumnego określania każdego pięciogwiazdkowego hotelu, a nawet czterogwiazdkowego, mianem luksusowego. Media, w tym te branżowe, powielają opisy z informacji prasowych wysyłanych przez inwestorów lub same dodają ten przymiotnik w swoich artykułach. Samo napisanie w folderze lub na stronie internetowej „luksusowy hotel” wcale go takowym nie czyni. Luksusowy produkt i usługa powstaje latami i wymaga zaangażowania ludzkiego praz finansowego. O tym, co czyni usługę luksusową można przeczytać szczegółowo w jednej z poprzednich publikacji.
Choć nie brakuje indywidualnych hoteli na najwyższym poziomie, to jednak prym wiodą te markowe o globalnym zasięgu i rozpoznawalności. To właśnie markowe hotele mają, przynajmniej teoretycznie, wypracowaną kulturę organizacji oraz standardy obsługi i standardy szkoleniowe, aby zagwarantować najwyższą jakość usługi i obsługi. Teoretycznie, bo sama marka nie zawsze jest gwarantem. To właśnie czynnik ludzki determinuje, czy danych hotel jest prawdziwie luksusowy.
Oto lista marek luksusowych hoteli – zarówno niezależnych, jak i sieciowych:
Sieć Marriott International
Sieć Marriott International, z 30 markami hotelowymi w portfolio, to niekwestionowany lider. Na szczycie listy znajduje się 7 luksusowych marek, zarówno tych klasycznych z bogatą historią, jak The Ritz-Carlton i St.Regis oraz współczesnych lifestylowych, jak W i Edition. To również sieć, która ma duże doświadczenie w zarządzaniu luksusowymi hotelami. W Polsce mamy obecną markę The Luxury Collection, pod którą działa warszawski hotel Bristol.
Recenzje:
The Ritz-Carlton Yacht Collection
Sieć AccorHotels
Francuska sieć AccorHotels idzie jak burza i ma chyba ambitny plan doścignięcia największego gracza, jakim jest sieć Marriott International. Pierwszą najpoważniejszą transakcją był zakup w 2015 roku za blisko 3 mld $ sieci Fairmont Raffles Hotels International (FRHI) i tym samym włączenie do swojego portfolio takich cennych marek luksusowych, jak Raffles i Fairmont. Ale to nie wszystko. Accor stał się współwłaścicielem legendarnej marki Orient-Express i zamierza otworzyć pod nią 10 hoteli do 2025 roku. Obecnie w portfolio sieci jest 7 marek luksusowych, przynajmniej tak pozycjonowanych przez sam Accor. Z pozycjonowaniem marki Sofitel jest pewien problem. Do czasu zakupu FRHI, to właśnie Sofitel był tą najlepszą w sieci. Obserwując jednak, nawet na polskim rynku, jakie hotele działają jako Sofitel, czuć jednak pewien zgrzyt. Cieszy fakt, że marka Raffles wybrała Warszawę jako trzecią destynację w Europie, po Paryżu i Stambule.
Recenzje:
Sieć Hilton
Sieć Hilton w swoim portfolio posiada jedynie dwie marki, które pozycjonuje jako luksusowe. Waldorf Astoria to marka z długą tradycją, wręcz legendarna dzięki pierwszemu hotelowi otwartemu w Nowym Jorku w 1931 roku. Dlatego też Conrad Hilton nie mógł sobie odmówić jego zakupu w 1949 roku, co zapoczątkowało otwieranie hoteli tej marki na całym świecie. Jednak Hilton nie podążą za strategią innych sieci i nie skupia się za bardzo na segmencie luksusowym.
Recenzje:
Sieć InterContinental Hotels Group
Sieć IHG do niedawna posiadała tylko jedną markę – InterContinental – kojarzoną z luksusową usługą. Nie jest to jednak typowa marka luksusowa, która mogłaby konkurować z innymi markami o ugruntowanej pozycji. Dlatego też w tym roku IHG kupiło nieco zapomnianą azjatycką luksusową markę Regent i zamierza ją ożywić.
Recenzje:
Marki niezależne
Niezależnych luksusowych marek hotelowych jest całkiem sporo. Poniżej zaprezentowane zostały tylko te, które działają globalnie i cieszą się bardzo dobrą reputacją. Niektóre z nich to marki legendarne, które ukształtowały współczesne hotelarstwo, jak Four Seasons, Kempinski, czy Mandarin Oriental. Warto również zwrócić uwagę na marki Rosewood i Aman, które mimo długiej obecności na rynku dopiero teraz stały się rozpoznawalne globalnie i mają bardzo duże ambicje.
Recenzje:
Sugar Beach, A Viceroy Resort in St Lucia
Four Seasons Hotel George V in Paris
Four Seasons Hotel Buenos Aires
Autorem tekstu jest Karol Weber, twórca bloga ENJOY YOUR STAY, poświęconego dwóm jego pasjom – hotelarstwu i podróżom. To miejsce, w którym można znaleźć recenzje i rekomendacje hoteli, branżowe ciekawostki, wywiady ze znanymi osobami i hotelarzami, a także relacje z podróży.
Weber związany jest z branżą hotelową od 15 lat. W tym czasie zdobywał wiedzę i doświadczenie na różnych stanowiskach, w międzynarodowych sieciach hotelowych, w Polsce i za granicą. Obecnie świadczy usługi w zakresie doradztwa, szkoleń i kontroli jakości. Pomaga we wprowadzaniu standardów obsługi, szkoli pracowników z ich zastosowania i kontroluje ich efektywność. Swoją wiedzą, doświadczeniem, zaangażowaniem, nastawieniem na wyniki, pasją i energią chce dzielić się z innymi, którym również zależy na profesjonalizacji polskiego hotelarstwa. Więcej o doświadczeniu i zawodowej działalności autora tekstu możecie Państwo dowiedzieć się tutaj: Inspektor Hotelowy.