Rozwój luksusowych marek hotelowych. Polska wciąż daleko za czołówką

0
2286
Na całym świecie przybywa hoteli luksusowych i na rozwój tego segmentu rynku stawiają sieci hotelowe, gdyż na takie obiekty wzrasta po prostu zapotrzebowanie ze strony współczesnych podróżnych. Poza tradycyjnie Europą Zachodnią i USA, największy wzrost liczby luksusowych hoteli i resortów zauważalny jest w Chinach, południowo-wschodniej Azji, Ameryce Południowej, a nawet Afryce.

Nie każdy drogi hotel z pięknymi wnętrzami jest od razu luksusowy. Obserwując nasz rodzimy rynek nie sposób zrozumieć szumnego określania każdego pięciogwiazdkowego hotelu, a nawet czterogwiazdkowego, mianem luksusowego. Media, w tym te branżowe, powielają opisy z informacji prasowych wysyłanych przez inwestorów lub same dodają ten przymiotnik w swoich artykułach. Samo napisanie w folderze lub na stronie internetowej „luksusowy hotel” wcale go takowym nie czyni. Luksusowy produkt i usługa powstaje latami i wymaga zaangażowania ludzkiego praz finansowego. O tym, co czyni usługę luksusową można przeczytać szczegółowo w jednej z poprzednich publikacji.

Choć nie brakuje indywidualnych hoteli na najwyższym poziomie, to jednak prym wiodą te markowe o globalnym zasięgu i rozpoznawalności. To właśnie markowe hotele mają, przynajmniej teoretycznie, wypracowaną kulturę organizacji oraz standardy obsługi i standardy szkoleniowe, aby zagwarantować najwyższą jakość usługi i obsługi. Teoretycznie, bo sama marka nie zawsze jest gwarantem. To właśnie czynnik ludzki determinuje, czy danych hotel jest prawdziwie luksusowy.

Oto lista marek luksusowych hoteli – zarówno niezależnych, jak i sieciowych:

Sieć Marriott International

Sieć Marriott International, z 30 markami hotelowymi w portfolio, to niekwestionowany lider. Na szczycie listy znajduje się 7 luksusowych marek, zarówno tych klasycznych z bogatą historią, jak The Ritz-Carlton i St.Regis oraz współczesnych lifestylowych, jak W i Edition. To również sieć, która ma duże doświadczenie w zarządzaniu luksusowymi hotelami. W Polsce mamy obecną markę The Luxury Collection, pod którą działa warszawski hotel Bristol.

Recenzje:

The Ritz-Carlton Budapest

The Ritz-Carlton Yacht Collection

The St. Regis New York

Bulgari Hotel & Resorts Dubai


Sieć AccorHotels

Francuska sieć AccorHotels idzie jak burza i ma chyba ambitny plan doścignięcia największego gracza, jakim jest sieć Marriott International. Pierwszą najpoważniejszą transakcją był zakup w 2015 roku za blisko 3 mld $ sieci Fairmont Raffles Hotels International (FRHI) i tym samym włączenie do swojego portfolio takich cennych marek luksusowych, jak Raffles i Fairmont. Ale to nie wszystko. Accor stał się współwłaścicielem legendarnej marki Orient-Express i zamierza otworzyć pod nią 10 hoteli do 2025 roku. Obecnie w portfolio sieci jest 7 marek luksusowych, przynajmniej tak pozycjonowanych przez sam Accor. Z pozycjonowaniem marki Sofitel jest pewien problem. Do czasu zakupu FRHI, to właśnie Sofitel był tą najlepszą w sieci. Obserwując jednak, nawet na polskim rynku, jakie hotele działają jako Sofitel, czuć jednak pewien zgrzyt. Cieszy fakt, że marka Raffles wybrała Warszawę jako trzecią destynację w Europie, po Paryżu i Stambule.

Recenzje:

Raffles Europejski Warsaw

Orient-Express

SO Sofitel Singapore

Sofitel Warsaw Victoria


Sieć Hilton

Sieć Hilton w swoim portfolio posiada jedynie dwie marki, które pozycjonuje jako luksusowe. Waldorf Astoria to marka z długą tradycją, wręcz legendarna dzięki pierwszemu hotelowi otwartemu w Nowym Jorku w 1931 roku. Dlatego też Conrad Hilton nie mógł sobie odmówić jego zakupu w 1949 roku, co zapoczątkowało otwieranie hoteli tej marki na całym świecie. Jednak Hilton nie podążą za strategią innych sieci i nie skupia się za bardzo na segmencie luksusowym.

Recenzje:

The Waldorf Astoria New York

The Waldorf Hilton London

Conrad Bali Resort & Spa


Sieć InterContinental Hotels Group

Sieć IHG do niedawna posiadała tylko jedną markę – InterContinental – kojarzoną z luksusową usługą. Nie jest to jednak typowa marka luksusowa, która mogłaby konkurować z innymi markami o ugruntowanej pozycji. Dlatego też w tym roku IHG kupiło nieco zapomnianą azjatycką luksusową markę Regent i zamierza ją ożywić.

Recenzje:

Regent Hotels & Resorts


Marki niezależne

Niezależnych luksusowych marek hotelowych jest całkiem sporo. Poniżej zaprezentowane zostały tylko te, które działają globalnie i cieszą się bardzo dobrą reputacją. Niektóre z nich to marki legendarne, które ukształtowały współczesne hotelarstwo, jak Four Seasons, Kempinski, czy Mandarin Oriental. Warto również zwrócić uwagę na marki Rosewood i Aman, które mimo długiej obecności na rynku dopiero teraz stały się rozpoznawalne globalnie i mają bardzo duże ambicje.

Recenzje:

Belmond Hotel Caruso Ravello

Sugar Beach, A Viceroy Resort in St Lucia

Rosewood Hotels & Resorts

Four Seasons Hotel George V in Paris

Four Seasons Hotel Buenos Aires

Four Seasons and NetJets

Hotel Adlon Kempinski Berlin

Autorem tekstu jest Karol Weber, twórca bloga ENJOY YOUR STAY, poświęconego dwóm jego pasjom – hotelarstwu i podróżom. To miejsce, w którym można znaleźć recenzje i rekomendacje hoteli, branżowe ciekawostki, wywiady ze znanymi osobami i hotelarzami, a także relacje z podróży.

Weber związany jest z branżą hotelową od 15 lat. W tym czasie zdobywał wiedzę i doświadczenie na różnych stanowiskach, w międzynarodowych sieciach hotelowych, w Polsce i za granicą. Obecnie świadczy usługi w zakresie doradztwa, szkoleń i kontroli jakości. Pomaga we wprowadzaniu standardów obsługi, szkoli pracowników z ich zastosowania i kontroluje ich efektywność. Swoją wiedzą, doświadczeniem, zaangażowaniem, nastawieniem na wyniki, pasją i energią chce dzielić się z innymi, którym również zależy na profesjonalizacji polskiego hotelarstwa. Więcej o doświadczeniu i zawodowej działalności autora tekstu możecie Państwo dowiedzieć się tutaj: Inspektor Hotelowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.