McDonald’s odnotował pierwszy globalny spadek sprzedaży od 2020 roku. W ciągu trzech miesięcy do końca czerwca sprzedaż w sieci spadła o 1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Spadki te widoczne są zarówno na rynkach międzynarodowych, jak i w Stanach Zjednoczonych.
Dyrektor generalny McDonald’s, Chris Kempczinski, wskazał, że konsumenci stają się „bardziej wybredni w swoich wydatkach”. Chociaż kwartalne przychody wyniosły 6,49 miliarda dolarów, co jest porównywalne z ubiegłym rokiem, zysk netto spadł o 12% do 2 miliardów dolarów. Wynik ten jest niższy od oczekiwań Wall Street, a akcje McDonald’s od początku roku spadły o ponad 15%.
Jednym z powodów spadku sprzedaży jest zmiana preferencji konsumentów, którzy ograniczają wydatki na fast foody z powodu rosnących cen. Ponad 60% respondentów w badaniu LendingTree przyznało, że ograniczyło wydatki na fast foody, ponieważ uważają je za zbyt drogie.
W odpowiedzi na tę sytuację, McDonald’s wprowadził promocję „zestaw za 5 dolarów”, która przyciągnęła większy ruch w restauracjach. Sieć zauważyła wzrost liczby klientów korzystających z tanich zestawów, co skłoniło firmę do przedłużenia promocji.
Warto zauważyć, że inne sieci fast foodów, takie jak Subway, również dostosowują swoje oferty, aby przyciągnąć klientów. Subway wycofał swoje kanapki za „5 dolarów” dekadę temu, ale obecnie niektóre sieci przywracają podobne ceny, aby skusić konsumentów do powrotu.
W przeszłości sieci fast food radziły sobie lepiej podczas spowolnień gospodarczych, jednak ostatnie podwyżki cen zmieniły tę dynamikę. Wielu konsumentów uznaje, że posiłki w fast foodach nie są już tak opłacalne jak wcześniej.