Mniej pasażerów i operacji lotniczych. Więcej przewozów cargo

0
1116
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy podsumował rok 2020, najtrudniejszy rok w branży lotniczej w historii spowodowany pandemią koronawirusa, ograniczeniami w podróżowaniu i lotach pasażerskich.  

W całym 2020 roku Port Lotniczy Gdańsk obsłużył 1 711 281 pasażerów. Porównując ten wynik do rekordowo dobrego roku 2019, zanotowaliśmy spadek o 68,2%. Dla porównania lotnisko Chopina miało o 71 % mniej podróżujących, a Kraków-Balice o 89 %.

– Milion siedemset tysięcy przewiezionych pasażerów to jest mega osiągnięcie jak na praktycznie prawie połowę roku zamkniętego ruchu lotniczego z powodu zakazu lotów oraz obostrzeń sanitarnych. Jak ruch lotniczy się wznowi, to my stratę w liczbie pasażerów odrobimy w ciągu 1-3 lat. Wsłuchujemy się w to, co się dzieje u naszych głównych partnerów, czyli przewoźników. Nie słychać dramatycznych głosów. To dobrze rokuje na przyszłość, bo oznacza, że nasi partnerzy biznesowi, którzy od lat byli z nami, w przyszłości również będą z nami odnawiać ten biznes. Razem będziemy wracali do tej normalności, o której tak marzymy.- Tomasz Kloskowski Prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Mimo ograniczeń podróżujący chętnie korzystali z lotów czarterowych. Z Gdańska latali głównie do Turcji, Grecji i Egiptu.

Dużą popularnością cieszyły się wakacyjne połączenia LOT. Polskie Linie Lotnicze w lipcu 2020 uruchomiły loty z Gdańska do Dubrownika, Splitu, Zadaru, Rzymu, Barcelony, Tirany, Burgas, Salonik i Chanii, na Rodos i Korfu.

Port Lotniczy Gdańsk w 2020 roku zrealizował 25 558 operacji startów i lądowań, mniej o 47,7% niż w 2019.

Lotnisko zanotowało wzrost o 2% liczby przewiezionych towarów i przesyłek pocztowych. W 2019 roku było ich 6 887 ton, a w 2020 roku 7 028 ton.

W październiku 2020 roku amerykańska firma kurierska UPS otworzyła w Gdańsku swoją bazę i rozpoczęła regularne przewozy przesyłek lotniczych. To trzecia obok DHL i FedEx firma kurierska na gdańskim lotnisku.

– Bardzo miłe jest to, że mamy wzrost ruchu cargo i że wchodzą do Gdańska nowi operatorzy, czyli firmy kurierskie. Naszym zadaniem jest stworzyć dla nich jak najlepsze warunki pracy, dlatego budujemy specjalne terminale i udostępniamy naszą infrastrukturę. – Tomasz Kloskowski

Wstępne wyniki finansowe za 2020 roku wskazują, że Port Lotniczy Gdańsk zanotował 661.146,30 złotych straty.

-To nie jest najgorszy wynik. Ale przed pandemią byliśmy firmą rentowną, która ze sprzedaży wypracowywała ponad 50 milionów złotych zysku. W 2020 roku mieliśmy z tego tytułu 27 milionów złotych straty. Zamknęliśmy negocjacje z bankami i ustaliliśmy, że zadłużenie zostanie skompensowane środkami kredytowymi. Nie będziemy się zwracać do naszych udziałowców o pomoc finansową. Na pewno przetrwamy. I nie będziemy zwalniać pracowników, bo wyszkolenie pracownika w branży lotniczej to nie jest proces krótkotrwały- Tomasz Kloskowski 

– Rok 2020 wykorzystaliśmy na realizacje inwestycji. Budujemy pirs terminalu, który poprawi w przyszłości standard obsługi pasażerów. Budowa przebiega bez problemów i bez zakłóceń dla ruchu. Powiększyliśmy także strefę kontroli bezpieczeństwa. Inwestycje i polepszanie warunków obsługi pasażerskiej zaprocentują nam w przyszłości. 

Port Lotniczy Gdańsk bez zakłóceń realizuje swoje dwie flagowe inwestycje: rozbudowę terminalu pasażerskiego T2 o pirs zachodni i budowę biurowca Alpha w ramach planowanego Airport City Gdańsk. Na budowie pirsu prowadzone są prace przy pokryciu dachu. Trwa montaż konstrukcji słupowo-ryglowej i szklenie fasad. Murowane są ściany na poziomie +1, kładzione posadzki jastrychowe na poziomie 0 i izolacja termiczna na poziomie -1. Wykonawca montuje systemy wodno-kanalizacyjne, ciepłownicze, wentylacyjne i elektryczne. Przebudowywany jest istniejący terminal T2 w tym zakresie, w którym docelowo zostanie połączony z nowym pirsem. Na budowie biurowca Alpha trwa montaż fasady oraz instalacji na dachu. W łazienkach i hallach windowych oraz w hallu wejściowym prowadzone są prace wykończeniowe. W garażu montowane są instalacje. Ponadto rozpoczęto wykańczanie posadzek w żywicy. Zakończenie większości tych prac zaplanowane jest na marzec.

W 2021 roku oczekujemy na zniesienie obostrzeń sanitarnych związanych w pandemią koronawirusa. Jak zostaną zniesione, to będzie eksplozja kontaktów i podróży, także lotniczych. Uważam, że wakacje będą lepsze i normalniejsze niż w ubiegłym roku – Tomasz Kloskowski.

Siatka połączeń (obowiązuje od marca 2021) 


Ryanair: Alicante, Ateny, Barcelona-Reus, Billund, Dublin, Edynburg, Goteborg, Kijów-Boryspol, Kopenhaga, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Oslo-Torp, Pafos, Piza, Sztokholm-Skavsta, Wrocław;

Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Baracelona El-Prat, Bergen, Billund, Bodo, Charków, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Goteborg, Edynburg, Eindhoven, Hamburg, Haugesung, Kolonia-Bonn, Kijów-Żulany, Kristiansand, Larnaka, Liverpool, Londyn-Gatwick, Londyn-Luton, Lwów, Malmo, Mediolan-Bergamo, Molde, Mykonos, Odessa, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Stavanger, Skelleftea, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku;

LOT: Kraków, Warszawa;

KLM Amsterdam; SAS Kopenhaga; Lufthansa Frankfurt.

Statystyki w poszczególnych miesiącach 2020:
STYCZEŃ pasażerowie 374 355 +17,4%, operacje 3 722 +13,5%
LUTY pasażerowie 367 538 +14,3%, operacje 3 548 +19,3%
MARZEC pasażerowie 145 117 -59,8%, operacje 2 039 -40,4%
KWIECIEŃ pasażerowie 1 128 -99,7%, operacje 522 -87,1%
MAJ pasażerowie 1 257 -99,7%, operacje 656 -85,4%
CZERWIEC pasażerowie 18 226 -96,6%, operacje 1 141 -75,6%
LIPIEC pasażerowie 154 021 -72,7%, operacje 2 614 -45,0%
SIERPIEŃ pasażerowie 233 349 -58,5%, operacje 3 236 -34,9%
WRZESIEŃ pasażerowie 177 957 -66,4%, operacje 2 778 -39,7%
PAŹDZIERNIK pasażerowie 117 733 -75,4%, operacje 2 298 -47,4%
LISTOPAD pasażerowie 53 943 -86,0%, operacje 1 496 -58,0%
GRUDZIEŃ pasażerowie 66 660  -83,0%, operacje 1 508 -59,5%

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.